Asiantuntijakuulemis- ja lausuntopyyntö, tartuntatautilain muutokset, koronatodistus ja maahantulo, sosiaali- ja terveysministeriö

HEL 2021-010001
More recent handlings
§ 97

Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle tartuntatautilain muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta liittyen terveysturvalliseen maahantuloon ja koronatodistukseen

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi seuraavan lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle tartuntatautilain muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta liittyen terveysturvalliseen maahantuloon ja koronatodistukseen:

Helsingin kaupunki kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta. Kannatamme sekä rajojen terveysturvallisuutta koskevien säännösten jatkamista että uutta koronapassisääntelyä maailmanlaajuinenkin epidemiatilanne huomioon ottaen. Kiinnitämme kuitenkin ministeriön huomiota muutamiin seikkoihin.

Terveysturvallinen maahantulo

Kuten kesällä antamissamme lausunnoissa ennakoimme, lain muutos ei ole tuonut kaivattua selkeyttä maahantulijoiden velvollisuuksiin, ei sujuvampia menettelyjä rajaliikenteeseen eikä se ole tämän vuoksi varmistanut terveysturvallisuutta rajat ylittävässä liikenteessä. Näin ollen on valitettavaa, että tarvittavia muutoksia säännöksiin ei ole valmisteltu.

Myös niin sanotun rajatestausasetuksen jatkaminen sellaisenaan herätti ihmetystä. Heinäkuisen perustelumuistion mukaan matalan riskin maan ilmaantuvuusrajaa piti tarkastella, kun rokotuskattavuus nousee. Näin luvattiin toimia myös kuulemistilaisuudessa. Nyt epidemiatilanne ja rokotuskattavuuden nousu huomioiden ilmaantuvuusraja on aivan liian alhainen. Arvokkaita sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja ei pidä kohdentaa riskien minimointiin siellä, missä riskit ovat valmiiksi hyvin alhaiset.

Matkustajamäärä Helsingin satamissa on tällä hetkellä alle puolet normaalista matkustajamäärästä. Kesän vilkkaampina viikkoina todistusten pistokoemaisiin tarkistuksiin jouduttiin turvautumaan jopa useita kertoja päivässä. Suomeen on saapunut Helsingin satamien kautta tuhansia matkustajia, joiden koronatodistusta ei ole tarkastettu lainkaan tai se on katsottu vain hyvin kursorisesti. Korostamme edelleen, että satamien tilat eivät mahdollista tarkistustoiminnan laajentamista etenkään matkustajamäärien edelleen kasvaessa.

Satamiin saapuvilla ulkomaalaisilla on myös hyvin tiedossaan, että Suomeen saapuessa ei tosiasiassa vaadita koronatodistusta eikä käännytysuhkaa ole. Rokottamattomat matkustajat käyttävät sataman ilmaista testausta eivätkä hanki maksullista testitodistusta ennen matkaa. Satamatestausta käytetään myös työnantajan vaatimien matkalta paluuseen liittyvien testitodistusten hankkimiseen.

Matkustajien tavoittelu maahantulon jälkeistä testiä varten on pysynyt haasteellisena. Yli puolta matkustajista ei koskaan tavoiteta ja tavoitettujen halukkuus testiajanvarauksiin on vaatimaton.

Virka-avun laajentamista koskevan muutosehdotuksen toteamme olevan kannatettava.

Vuoden 2022 tilanne

Lisäksi kiinnitämme huomiota siihen, että on välttämätöntä kiireellisesti ryhtyä valmistelemaan rajojen terveysturvallisuuden menettelyjä vuodelle 2022, jos valmistelu ei ole vielä käynnissä. Henkilökunta- ja muut resurssit on varattava hyvin pikaisesti, mikäli nykymallia suunnitellaan jatkettavaksi edes kevennettynä. Helsingin satamissa muut viranomaiset, kuten rajavartiolaitos, eivät tee matkustajien todistusten tarkastamista. Tarvittavat sadat työntekijät ovat Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan palkkaamia tai muutoin hankkimia. Vuoden 2022 alun hankintojen määräajat tulevat jo lokakuussa vastaan.

On selvää, että maailmanlaajuinen rokotuskattavuus on vielä vuoden 2022 alussa niin heikko, että rajojen terveysturvallisuustoimia on jatkettava jossain muodossa. Ei ole näköpiirissä, että matkustusrajoituksista oltaisiin myöskään kansainvälisesti kokonaan luopumassa.

Jatkon kannalta pidämme mm. seuraavia asioita tärkeinä:

  • Matkailun rajoitukset asetetaan vastaamaan EU-komission suosituksia.
  • Koronatodistus säädetään pakolliseksi ja ilman todistusta tulevat ulkomaalaiset käännytetään.
  • Suomeen matkustaville asetetaan velvollisuus täyttää sähköinen maahantuloilmoitus. Mikäli maahantulon jälkeisiä testivaatimuksia jatketaan, tulee matkustajien käyttää sähköistä järjestelmää, joka yhdistää (EU-)koronatodistuksen ja testiajanvarauksen.
  • Rajalla tapahtuvasta testauksesta luovutaan ja todistusten tai sähköisen maahantuloilmoituksen tarkistaminen siirretään muiden kuin kuntien tartuntataudeista vastustamistyöstä vastaavan viranomaisen hoidettavaksi.

Muistutamme, että vain rajalla konkreettisesti toimiva malli voi olla terveysturvallinen.

Koronatodistus eli ns. koronapassi

Helsingin kaupunki pitää koronapassin käyttöönoton tavoitteita kannatettavina. Koronapassi on tärkeä työkalu yhteiskunnan avaamiseen ja auki pitämiseen. Sen avulla voidaan myös kannustaa paljon vapaa-ajan palveluita käyttäviä nuoria ottamaan koronarokotus.

Helsingin kaupungin koronapassikokeiluissa on osoitettu, että todistusten digitaalinen varmentaminen ei juurikaan hidasta tapahtumien sisäänpääsyä ja että vapaaehtoisuuteen perustuenkin osallistujilla on ollut laajaa halukkuutta esittää Eu-koronatodistus.

Helsingin kaupunki pitää välttämättömänä sitä, että myös muut kuin EU-valtioiden antamat koronatodistukset hyväksytään, jos ne vastaavat Suomen vaatimuksia esimerkiksi käytetystä rokotevalmisteesta.

Suomessa valmistellaan EU:n koronarokotustodistusten antamista myös muissa maissa rokotetuille. Tämä ei kuitenkaan ole riittävää lyhyemmän aikaa Suomessa oleskeleville, eikä ratkaise Covid-19 taudin jo sairastaneiden koronatodistuksen tarvetta. Sääntelyyn on tältä osin jäämässä yhdenvertaisuusongelma.

Myöskään matkailuelinkeinon elpymisen ja rajoitusten kohteena olevien elinkeinotoimijoiden liiketoimintamahdollisuuksien kannalta tämä ei ole tarkoituksenmukaista. Suomeen hyväksyttävällä todistuksella saapuneen turistin tulee voida käyttää esimerkiksi ravintola- ja kulttuuripalveluita samalla todistuksella. Helsingin kaupunki katsoo, että sääntelyssä olisi syytä käyttää samaa ratkaisua kuin tartuntatautilain 16 a §:ssä, jossa maahantulon yhteydessä hyväksytään ”covid-19-tautia koskeva luotettava todistus”, joka määritellään tarkemmin 16 g §:ssä.

Ehdotetun 58 i §:n 4 momentin osalta kiinnitämme huomiota siihen, että tarkemman ”viranomaispalvelut”-termin määrittelyn puuttuessa kunnan mahdollisuuksiin edellyttää todistusta on vaarana jäädä tarpeetonta tulkinnanvaraisuutta.

Monien kunnan palveluiden taustalla on lain tasoinen järjestämis- tai edistämisvelvollisuus, vaikka niitä ei koskisi subjektiivinen oikeus (esim. kulttuuri- ja liikuntapalvelut). Helsingin kaupunki pitää selvänä, että myös julkisten toimijoiden on voitava edellyttää koronatodistusta 58 i §:n 4 momentissa tarkoitettuja toimintoja järjestäessään. Säännöskohtaisten perustelujen mukaan (s. 24) todistuksen esittämisedellytys ei saisi estää pääsyä sellaisiin paikkoihin, joiden voidaan katsoa olevan tavanomaisen elämän tai lakisääteisten oikeuksien ja palveluiden nauttimisen kannalta välttämättömiä tai olennaisia. Tällaisiksi lakisääteisiksi tai välttämättömiksi palveluiksi mainitaan perusteluissa muun muassa ”kaikki viranomaispalvelut”. Tulkinnanvaraisuus tulee tältä osin poistaa.

Pykälän otsikointi olisi hyvä muuttaa paremmin vastaamaan sen olennaista sisältöä. Kyse ei ole vain EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallisen käytön sääntelystä, vaan siitä, että toiminnanharjoittaja saa edellyttää todistusta asiakkailta ja osallistujilta tietyissä toiminnoissa ja siitä aiheutuu voimassa oleviin rajoituksiin liittyviä oikeusvaikutuksia. Kuvaavampi otsikko olisi esimerkiksi “Oikeus edellyttää EU:n digitaalinen koronatodistus”. Kuten edellä on todettu, Helsingin kaupunki pitää yhdenvertaisuus- ja tarkoituksenmukaisuussyistä tarpeellisena ulottaa sääntely koskemaan tartuntatautilain 16 g:ssä määriteltyä covid-19-tautia koskevaa todistusta. Tällöin otsikko voisi olla “Oikeus edellyttää covid-19-tautia koskeva luotettava todistus”.

Lisäksi kiinnitämme huomiota siihen, että 58 i §:n 1 momenttiin tulisi lisätä sana “vähintään”, jotta täyttä rokotussarjaa ei ole tarvinnut saada tasan 14 vuorokautta aiemmin.

"Toiminnanharjoittaja saa toiminnassaan edellyttää sellaisen EU:n digitaalisen koronatodistuksen, joka osoittaa henkilön saaneen täyden rokotussarjan VÄHINTÄÄN 14 vuorokautta aiemmin, negatiivisen koronatestituloksen enintään 72 tuntia aiemmin tai sairastaneen taudin enintään kuusi kuukautta aiemmin esittämistä 12-vuotiaalta tai sitä vanhemmalta asiakkaalta ja toimintaan osallistuvalta tilaisuuteen tai tilaan pääsemiseksi, jos sen toimintaan kohdistuu tämän lain 58, 58 a tai 58 d §:n mukainen viranomaispäätös. Jos asiakas tai osallistuja ei esitä todistusta, toiminnanharjoittajan tulee evätä pääsy tilaisuuteen tai tilaan."

This decision was published on 10.09.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. kansliapäällikkö
Juha Summanen

Ask for more info

Hanna Laine, Yhteyspäällikkö, puhelin: 09 310 36172

hanna.e.laine@hel.fi

Decisionmaker

Juhana Vartiainen
pormestari

Attachments

1. Asiantuntijakuulemis- ja lausuntopyyntö 8.9.2021, saate
The attachment will not be published on the internet.
2. Asiantuntijakuulemis- ja lausuntopyyntö 8.9.2021
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.