Katusuunnitelma, Kamppi, Mechelininkatu välillä Pohjoinen Rautatiekatu - Hietaniemenkatu, numero 31432/1
Mechelininkatu välillä Pohjoinen Rautatiekatu–Hietaniemenkatu, Pohjoinen Rautatienkatu ja Mechelininaukio välillä Mechelininkatu–kortteli 13414, tontti 14 katusuunnitelmien hyväksyminen, Kamppi, Etu-Töölö
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavina oli projektinjohtaja Petra Rantalainen ja liikenneinsinööri Teemu Vuohtoniemi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Pöydällepanoehdotus:
Otso Kivekäs: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:
- Mechelininkatu välillä Pohjoinen Rautatiekatu−Hietaniemenkatu piirustus nro 31431/1
- Pohjoinen Rautatiekatu ja Mechelininaukio välillä Mechelininkatu–kortteli 13414, tontti 14 piirustus nro 31432/1
Lähtökohdat ja tavoitteet
Mechelininkatu on nykyinen vilkkaasti liikennöity pääkatu. Suunnittelualueen länsipuolella sijaitsee Hietaniemen hautausmaa ja itäpuolella asuin-, liike-, toimisto- ja opetustoimintaa palvelevia korttelialueita. Pohjoisen Rautatienkadun liittymäalueen kaakkoispuolelle rakentuu uusi Marian kasvuyrityskampusalue. Katu sijoittuu tiiviisti rakennettuun kaupunkiympäristöön.
Pohjoinen Rautatiekatu on olemassa oleva kokoojakatu, missä on paljon läpiajoliikennettä. Kadun pohjoispuolella on asuin-, liike-, toimisto- ja opetustoimintaa palvelevia korttelialueita. Eteläpuolella katu rajautuu liike-/asuinrakennukseen ja Mechelininaukioon. Katu sijoittuu tiiviisti rakennettuun kaupunkiympäristöön.
Suunnitellulla ratkaisulla katujakson pyörätiet muutetaan yksisuuntaisiksi liikennesuunnitelman nro 7014 (2.6.2021) mukaan. Katujen muutosten tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja erityisesti kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti. Suunnitelmassa ajoradat ja pysäköintipaikat pysyvät pääosin nykyisellään.
Mechelininaukio on olemassa oleva aukio ja se sijaitsee asemakaavassa suojellun Marian sairaalarakennuksen edustalla. Aukiolta on näkymät länsipuolella olevaan Hietaniemen hautausmaan vanhoihin kappeli- sekä porttirakennuksiin. Pohjois- ja itäpuolen kortteleissa sijaitsee uudempaa rakennuskantaa. Tällä hetkellä aukio on katutyön jäljiltä sorapintainen. Mechelininaukion rakentamisen tavoitteena on muodostaa kaupunkikuvallisesti korkeatasoinen aukio arvotalon edustalle.
Lisäksi aukion suunnitelmassa otetaan huomioon pyöräliikenteen tarpeet liikennesuunnitelman nro 7014 mukaan.
Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 12012 (hyväksytty 12.10.2011), nro 10002 (hyväksytty 29.11.1995) ja nro 9771 (hyväksytty 4.9.1992).
Suunnitelma
Mechelininkatu välillä Pohjoinen Rautatiekatu−Hietaniemenkatu suunnitelmapiirustus nro 31431/1 (liite 2)
Mechelininkatu on nykyinen katu. Suunnitellulla ratkaisulla katujakson pyörätiet muutetaan yksisuuntaisiksi ja liitetään Pohjoisen Rautatienkadun liittymän nykyiseen pyörätiehen pohjoispuolella ja uuteen pyörätiehen eteläpuolella. Mechelininkadun ylittävät pyörätienjatkeet poistuvat ja ne muutetaan pyöräkaistoiksi.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31431/1 (liite 1).
Pohjoinen Rautatiekatu ja Mechelininaukio välillä Mechelininkatu–kortteli 13414, tontti 14 suunnitelmapiirustus nro 31432/1 (liite 4)
Suunnitelmassa ajoradat ja pysäköintipaikat pysyvät pääosin nykyisellään. Vain joitakin yksityiskohtia tarkennetaan keskisaarekkeiden, Lapinlahdenkadun liittymän ja Mechelininkadun liittymän suojateiden kohdalla. Suunnitelman itäpäässä liitytään Pohjoisen Rautatiekadun ja Baanalle johtavan rampin nykyisiin yhdistettyihin jalankulku- ja pyöräteihin. Suunnitelman länsipäässä, Mechelininkadun liittymässä ja Mechelininaukiolla, jalankulku- ja pyörätiet liittyvät Mechelininkadun uusiin yksisuuntaisiin pyörätiejärjestelyihin. Mechelininaukiolle rakennetaan luonnonkivilaatoitus, puuistutukset, uusi valaistus, kalusteet ja porrasaskelmat, jotka muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31432/1 (liite 3).
Suunnitelmien koostepiirustus on esitetty liitteessä 5.
Kadut ja aukio sopivat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä Helsingin kaupungin verkkosivulla osoitteessa www.hel.fi/suunnitelmat 21.4.-4.5.2021 välisenä aikana. Suunnitelmien nähtävillä olosta ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille, haltijoille ja kaupunginosayhdistykselle sekä lehti-ilmoituksella.
Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 6.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä 29.9.−12.10.2021 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille sekä kaupunginosayhdistykselle.
Suunnitelmista on jätetty kaksi muistutusta.
Muistutusten käsittely on liitteessä 7.
Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin. Mechelininkadun ylityksen jälkeen, kadun länsireunalla pyöräilijöiden käännöstä eteläsuuntaan tarkastellaan loivennettavaksi mahdollisuuksien mukaan rakennussuunnitelmavaiheessa. Käännöstä loivennettiin hieman jo esilläolon jälkeen.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 1 074 000 euroa, 63 euroa/m² (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:
yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m² (alv. 0 %) | |
Mechelininkatu | 192 000 | 18 |
Mechelininaukio | 741 000 | 490 |
Pohjoinen Rautatiekatu | 141 000 | 27 |
Katujen ja aukion vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 86 200 euroa (alv. 0 %). Mechelininkadun ylläpitokustannukset eivät muutu nykyisestä. Pohjoisen Rautatiekadun ja Mechelininaukion ylläpitokustannukset kasvavat nykyisestä yhteensä 12 900 euroa (alv. 0 %).
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta alustavasti vuonna 2026.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
This decision was published on 21.03.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Petra Rantalainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39795