Hankinta, puitejärjestely, huoneistojen raivaussiivouspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Huoneistojen raivaussiivouspalvelun hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä huoneistojen raivaussiivouspalvelun hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Rosa Saarinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan taustaa
Raivaussiivouspalveluja on hankittu sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen, terveys- ja päihdepalvelujen sekä perhe- ja sosiaalipalvelujen erityistä tukea ja sosiaaliohjausta tarvitsevien asiakkaiden huoneistoihin sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksellä 6.2.2019 § 20. Raivaussiivouspalvelujen sopimuskausi päättyy 30.4.2023.
Vuonna 2021 tyhjennettäviä tai siivottavia kohteita oli yhteensä noin 400 huoneistoa. Huoneistojen koot vaihtelevat pääsääntöisesti yksiöistä kaksioihin.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on raivaussiivouspalvelu sosiaali- ja terveystoimialan erityistä tukea ja sosiaaliohjausta tarvitsevien asiakkaiden huoneistoihin. Raivaussiivous on sosiaalihuoltoasetuksen (607/1983) 9 §:n 2 momentin mukainen palvelu. Raivaussiivousta tarvitaan asiakkaan kotiin tilanteissa, joissa hygieniataso on vaaraksi asukkaalle tai ympäristölle. Huoneistoissa voi olla rikkoutuneita tai pilaantuneita irtokalusteita ja eritteitä sekä paljon jätteisiin meneviä roskia.
Palvelu sisältää perusteellisen huoneiston tyhjennyksen irtaimistosta ja tarpeen mukaisen siivouksen sekä irtaimen viennin jäteasemalle häätö- tai kuolinpesätilanteissa, jolloin huoneisto jää asukkaalta siivoamatta ennen uuden asukkaan muuttamista huoneistoon. Raivaussiivouspalvelua saatetaan tarvita myös tilanteissa, jossa asiakas kotiutuu esimerkiksi sairaalasta ja huoneisto tarvitsee ylläpitosiivouksen pohjaksi perusteellisen raivaussiivouksen. Tällaisissa tilanteissa asukas palaa takaisin huoneistoon ja voi myös olla paikan päällä raivaussiivousta suoritettaessa.
Palvelu voi sisältää myös kuolinpesänsiivousta ja mahdollista hajunpoistokäsittelyä tai tuholaisten torjunnan jälkeistä siivousta (lutikat, päätäit ja vaatetäit). Tuholaisten myrkytys ei kuulu raivaussiivoukseen.
Kuolinpesäsiivous on huoneiston tyhjennystä kaikista kalusteista tai ensidesinfiointia, jolloin huoneistossa tehdään desinfiointisiivous kosketuspinnoille ennen omaisten tuloa paikalle.
Tuholaisten torjuntasiivous (esimerkiksi lutikkasiivous) on palvelua, jossa huoneistosta poistetaan kaikki kalusteet ja tavarat. Tavarat ja huonekalut muovitetaan ja kuljetetaan jäteasemalle. Huoneistojen pinta-alat vaihtelevat kohdekohtaisesti noin 15–60 m² välillä.
Asiakasryhmät ovat sosiaali- ja terveystoimialan terveys- ja päihdepalvelujen psykiatria- ja päihdepalvelujen asumisen tuen asiakkaat, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen vanhusten palveluasumisen, kotihoidon sekä palvelutalojen asiakkaat sekä perhe- ja sosiaalipalvelun erityistä tukea tarvitsevat sosiaalityön asiakkaat. Palvelutaloissa voi olla myös kehitysvammaisille aikuisille tarkoitettuja asuntoja. Päihdeasumisyksiköissä asukkaat ovat eri-ikäisiä päihdekuntoutettavia henkilöitä. Palvelua saatetaan tarvita myös asiakkaalle huoneistoon, johon on kerätty liiallisesti tavaroita.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely, johon valitaan neljä (4) palveluntuottajaa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–5 (sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, palvelukuvaus, tarjouspyyntöluonnos, kilpailutusasiakirja työllistämisestä). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.
Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste
Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 100 prosenttia.
Tuotettavalle palvelulle ja palveluntarjoajille on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka ovat esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–5). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja niillä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.
Tehtävä sopimus
Palveluhankinnan suunniteltu sopimuskausi on 1.5.2023–31.4.2025. Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus enintään kahden (2) vuoden optiokauden käyttöönottoon. Optiokauden käyttöönotosta ilmoitetaan neljä (4) kuukautta aiemmin.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 1 100 000 euroa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta toimialajohtajalla.
This decision was published on 15.11.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 225, 226, 227, 228, 230 (A), 231 (A), 233, 234, 235, 236 ja 238 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 229, 230 (B) ja 231 (B) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Heidi Saajamo, suunnittelija, puhelin: 09 310 43860
Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769