Hankinta, Hitas-tietojärjestelmä ja asuntomyyntijärjestelmän kehitystyö, sopimusmuutos, kaupunkiympäristön toimiala
Asuntomyyntijärjestelmän ja Hitas-tietojärjestelmän ohjelmistokehityspalveluita koskevan hankintasopimuksen muuttaminen
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti hyväksyä esityksen asuntomyyntijärjestelmän ja Hitas-tietojärjestelmän ohjelmistokehityspalvelujen hankin-taa koskevan sopimuksen muuttamisesta hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella. Sopimusmuutos koskee alkuperäisen hankintasopimuksen arvon muuttamista johtuen alkuperäisen sopimuskumppanin tarpeesta suorittaa sellaisia lisätöitä, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen.
Hankinnan arvioiduksi arvonlisäverottomaksi kokonaisarvoksi on hankintaa koskevassa päätöksessä HEL 2020-011156, 20.1.2021, ilmoitettu 381 000 euroa. Nyt tehtävän sopimusmuutoksen arvo on enintään 190 500 euroa (alv 0%). Sopimusmuutoksen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on siten alle 50 % alkuperäisen hankinnan ennakoidusta arvosta.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunginkanslia on perustanut ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalveluita koskevan dynaamisen puite-järjestelyn H093-19 (DPS) 6.2.2020 tehdyllä hankintapäätöksellä HEL 2020-000591. Anders Innovations Oy on hyväksytty dynaamiseen puitejärjestelyyn 25.2.2020 tehdyllä päätöksellä.
Helsingin kaupunki ja Helsingin Konsernihankinta Oy ovat kilpailuttaneet DPS:n sisäisenä kilpailutuksena asuntomyyntijärjestelmän ja Hitas-tietojärjestelmän ohjelmistokehityspalveluita koskevan hankinnan, josta on tehty sopimus Anders Innovations Oy:n kanssa 17.3.2021. Sopimus on tehty määräajaksi siihen saakka, kunnes sovellusten toimitusten testaus ja hyväksyntä on suoritettu sopimuksen mukaisesti ja kunnes jatkokehitys- ja ylläpitopalvelujen 12 kuukauden sopimuskausi on päättynyt.
Hankinnan vuosittaisen laajuuden on arvioitu hankintailmoituksessa olevan noin 500-600 henkilötyöpäivää. Sopimukseen on sisältynyt op-tiona yksikköhintaisia lisäpalveluja (jatkokehityspalvelut), joiden laa-juudeksi on arvioitu koko tiimille noin 200 henkilötyöpäivää vuodessa. Jatkokehityspalvelun hinnoittelu perustuu tarjoajan ilmoittamiin asian-tuntijatyön yksikköhintoihin. Jatkokehityspalvelujen arvonlisäveroton arvo on ollut päätöksen mukaan enintään 142 500 euroa vuodessa. Sopimukseen sisältyy lisäksi ylläpitopalvelut molemmille sovelluksille. Ylläpitopalvelujen arvioitu kokonaishinta 12 kuukauden sopimuskaudelle on 16 200 euroa. Koko sopimuksen arvonlisäveroton arvo sopimuskaudelle yhteensä on ollut siten arviolta enintään 539 700 euroa.
Sopimuskauden aikana on sittemmin huomattu, että kehitystyötä suorittavan asiantuntijatiimin kumulatiiviset kulut ovat tähän mennessä saavuttaneet jo hankintapäätökseen kirjatun hankinnan enimmäisarvon 381 000 euroa. Kehitystyön aikana kolmansien osapuolien tekninen tietojärjestelmäpalveluiden alustaratkaisun käyttöönotto osoittautui ennakoitua suuritöisemmäksi, ja se sisälsi uuden ratkaisun teknisten ja kaupunkispesifien ominaisuuksien haltuunottoa. Lisäksi kahden integraation rakentaminen vei arvioitua kauemmin aikaa. Myös henkilöstön vaihtuvuuteen liittyvät seikat ovat aiheuttaneet aikataulu-paineita ja viivästymistä.
Sopimuksen kohteena oleva kehitystyö on kuitenkin toistaiseksi vielä kesken. Hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on edellä todetulla tavalla ilmoitettu lisähankintamahdollisuudesta, jonka mukaan ”Tilaaja voi tilata valitulta toimittajalta sovellusten hyväksynnän ja julkaisun jälkeen jatkokehitystyötä tuntiperusteisina kehittämistöinä tai projektimuotoisena kehitystyönä. Tilaaja tekee jatkokehitystyötä koskevat pyynnöt ja tiedustelut kirjallisesti (esim. sähköpostilla) toimittajan yhteyshenkilölle. Toimittaja toteuttaa sovitut jatkokehitystyöt sovitussa aikataulussa”. Tällaisena jatkokehittämisenä on kuitenkin pidettävä tarjouspyynnön ja hankintaa koskevan palvelusopimuksen mukaisesti varsinaisen ohjelmiston kehittämisen ja ohjelmistojen hyväksymisen jälkeen erikseen sovittavia ohjelmistojen jatkokehittämisen palveluja. Tästä syystä jatkokehityspalveluita koskevaan optioon kuuluvia määrärahoja ei voida käyttää varsinaiseen kehitystyöhön, josta on nyt kysymys.
Asuntomyyntiä koskevan nykyisen järjestelmän ylläpito päättyy vuoden 2021 loppuun mennessä, mistä johtuen korvaavan järjestelmän saaminen käyttöön tämän vuoden puolella on liiketoimintakriittistä. Kehitystyön jatkaminen on siten välttämätöntä. Tästä johtuen hankintayksikkö on pohtinut työn loppuun saattamiseksi työhön varattujen määrärahojen kasvattamista siitä, mitä se on ollut alkuperäisessä hankintailmoituksessa. Lisätöiden tekeminen edellyttäisi siten alkuperäisen hankintasopimuksen muuttamista.
Julkisista hankinnoista annetun lain 136 §:n 1 momentin mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa tai kansalliset kynnysarvot ylittävissä liitteen E mukaisissa palveluhankinnoissa taikka käyttöoikeussopimuksissa olen-naisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Kyseisen pykälän 2 momentin 2 kohdan mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja tämä aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.
Lisäksi 136 §:n 4 momentin mukaan edellytetään, että 2 momentin 2 kohdan perusteella tehtävän sopimusmuutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Hankintayksikkö katsoo, että edellytykset hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaiselle poikkeusperusteelle täyttyvät tässä tapauksessa. Sopimustoimittajan vaihtaminen aiheuttaisi hankintayksikölle merkittävää taloudellista ja toiminnallista haittaa, ottaen huomioon sen, että nykyisen sopimuskumppanin aloittama kehitystyö on jo edennyt pitkälle. Hankintayksikön näkökulmasta on välttämätöntä turvata julkaistavan palvelun kehitystyön loppuunsaattaminen, koska asuntomyynnin nykyisen järjestelmän ylläpito päättyy vuoden 2021 loppuun mennessä ja korvaavan järjestelmän saaminen käyttöön vuoden 2021 aikana on erittäin liiketoimintakriittistä. Hankintayksikön tavoitteena on turvata julkaistavan palvelun kehitystyön loppuunsaattaminen vuoden loppuun mennessä.
Hankintayksikkö on arvioinut, että sopimusmuutoksen kohteena ole-vien lisätöiden arvo olisi yhteensä enintään 190 500 euroa (alv 0 %). Kyseessä oleva sopimusmuutos on siten arvoltaan alle 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta ja edellytykset hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan soveltamiselle täyttyvät.
Hankintayksikkö tekee sopimusmuutoksesta liitteen kyseisen palveluntuottajan alkuperäiseen sopimukseen. Sopimusmuutos allekirjoitetaan molempien osapuolten toimesta.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). ICT-hankintojen osalta toimivalta tehdä hankintoja on keskitetty tietohallintopäällikölle. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan tietohallintopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Näin ollen tietohallintopäällikkö on toimintavaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 30.09.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Kimmo Iirola, ICT erityisasiantuntija, puhelin: 09 31034020