Oikaisuvaatimus, toimenpidelupa, päätös 9.9.2021 § 657, Asunto-Osakeyhtiö Wuorimies

HEL 2021-010954
More recent handlings
Case 20. / 273 §

Oikaisuvaatimus aidan rakentamista tontin rajalle koskevasta kielteisestä toimenpidelupapäätöksestä, Vuorimiehenkatu 19, tontti 91-7-452-11

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Asunto-osakeyhtiö Wuorimiehen tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehdin toimenpidelupapäätöksestä 9.9.2021 § 657, Facta-tunnus 7-1711-19-C. Arkkitehti on evännyt yhtiön hakeman luvan aidan rakentamiseksi.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Päätöksen perustelut

Lupahakemus

Asunto-osakeyhtiö Wuorimies on hakenut toimenpidelupaa vuonna 1911 valmistuneen asuinkerrostalon Vuorimiehenkadun puoleiselle etupihalle kadun varteen sekä naapuritontteja vasten rakennettavalle teräsaidalle. Paikalla on ollut jatkosodan aikana vuonna 1944 tuhoutunut teräsrakenteinen aita graniittipilarein. Uusi aita on tarkoitus toteuttaa tuhoutuneen aidan ulkonäköä mukaillen olemassa olevalle graniittijalustalle teräsrakenteisena ja graniittipilarein vanhojen valokuvien ja julkisivupiirrosten pohjalta.

Rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehti on evännyt haetun luvan päätöksellään 9.9.2021 (657 §) seuraavin perustein: Rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan vastainen. Toteutuessaan hanke haittaisi myös alueen tulevaa kaavoitusta.

Asemakaava

Tontilla 91-7-452-11 on voimassa asemakaava numero 7048. Sisäasiainministeriö on vahvistanut asemakaavan 22.10.1982.

Tontilla 11 on asemakaavassa merkintä So: Kaupunkikuvallisesti arvokkaiden rakennusten rakennusala. Tässä tontin osassa olevaa rakennusta ei saa purkaa ilman pakottavaa syytä eikä siinä saa suorittaa sellaisia lisärakentamis- tai muutostöitä, jotka tärvelevät katujulkisivujen tyyliä tai vesikaton perusmuotoa. Mikäli rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, on rakennus lisärakentamis- tai muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan rakennuksen tyyliin hyvin soveltuvalla tavalla.

Asemakaavassa on lisäksi seuraava asemakaavamääräys: Korttelin saman kadun varrella olevien rakennusten julkisivujen ja kattomuotojen jäsentelyn sekä rakennustaiteellisen käsittelyn on oltava kaupunkikuvallisesti yhtenäinen kuitenkin siten, että tonttijaon mukainen rakennusten yksilöinti on selvästi erotettavissa.

Tontin 11 rakennuksen ja Vuorimiehenkadun väliin jäävä tontin alue on asemakaavassa merkitty istutettavaksi tontin osaksi. Tähän tontin osaan liittyvä asemakaavamääräys kuuluu: Istutuksissa on käytettävä puita ja pensaita. Asemakaavassa on seuraava tonttien aitaamiseen liittyvä asemakaavamääräys: Mikäli tonttien välinen korkeusero ei turvallisuussyistä muuta vaadi, saadaan tonttien väliset rajat aidata ainoastaan istutuksin.

Oikeudellinen arviointi

Nyt kyseessä olevan korttelin 7/452 Vuorimiehenkadun osuudella on jo pitkään ollut vierekkäisten kiinteistöjen edustoilla saman tyyppiset eduspihat, jotka rajautuvat kadusta matalalla kivipengerryksellä ja pensasistutuksilla. Ratkaisu on kaupunkikuvallisesti ja maisema-arkkitehtonisesti arvokas ja kuuluu nykyään alueen vaalittaviin ominaispiirteisiin. Myös asemakaavan tavoitteista on luettavissa saman kadun varrella olevien kiinteistöjen kaupunkikuvallinen yhtenäisyys.

Sodan jälkeen tehtyä muutostyötä metalliaidasta pensasaidaksi ei voida katsoa kaavamääräysten tarkoittamaksi muutostyöksi, joka olisi aikoinaan tärvellyt rakennuksen arvoa.

Vuorimiehenkadun varren rakennusten yhtenäisillä etupihoilla pensasaitoineen on kiistattomia kaupunkikuvallisia ja maisema-arkkitehtonisia arvoja, joiden säilyminen tulee turvata. Lisäksi muutos toteutuessaan haittaisi alueen tulevaa kaavoitusta.

Suunniteltu teräsaita on rakennuspaikan tontilla voimassa olevan asemakaavan vastainen. Tontin 11 Vuorimiehenkatuun rajoittuva tiheä pensasaita estää korkeuserosta johtuvan turvallisuusriskin eikä tonttien rajojen aitaamista koskevassa asemakaavamääräyksessä tarkoitettua turvallisuusriskiä ole katsottava tältä osin olevan. Teräsaita ei sovellu paikalle eikä rakennettuun ympäristöönsä tähän kortteliin Vuorimiehenkadun pohjoispuolelle.

Asunto-osakeyhtiö Wuorimiehen tekemässä oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista, minkä johdosta oikaisuvaatimus tulisi hyväksyä ja haettu toimenpidelupa tulisi myöntää. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Oikaisuvaatimuksen alainen toimenpidelupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön arkkitehti on päätöksellään 9.9.2021 (§ 657) evännyt haetun toimenpideluvan teräsaidan rakentamiselle tontin 91-7-452-11 Vuorimiehenkadun puoleiselle rajalle sekä vähäisiltä osin myös tontin itä- ja länsirajoille.

Arkkitehti on päätöksessään katsonut, että rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan vastainen ja että toteutuessaan hanke haittaisi myös alueen tulevaa kaavoitusta.

Päätöksessä on myös todettu, että kaupunginmuseo ei puolla suunnitelmaa sekä että asemakaavoittaja ei puolla aidan rakentamista.

Luvan hakijan tekemä oikaisuvaatimus

Asunto-osakeyhtiö Wuorimies on tehnyt lupayksikön arkkitehdin päätöksestä oikaisuvaatimuksen muutoksenhakuajan kuluessa. Yhtiö hakee lupaa ennallistaa Vuorimiehenkatu 19 kiinteistöön kuulunut rauta-aita. Yhtiö perustelee oikaisuvaatimustaan seuraavasti:

Asemakaavassa (nro 7948) sanotaan, että ”Tässä tontin osassa olevaa rakennusta ei saa purkaa ilman pakottavaa syytä eikä siinä saa suorittaa sellaisia lisärakentamis- tai muutostöitä, jotka tärvelevät katujulkisivujen tyyliä tai vesikaton perusmuotoa. Mikäli rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu tällaisia toimenpiteitä, on rakennus lisärakentamis- tai muutostöiden yhteydessä pyrittävä korjaamaan rakennuksen tyyliin hyvin soveltuvalla tavalla.”

Tässä hankkeessa on nimenomaan kysymys rakennuksen korjaamisesta alkuperäiseen tyyliin. Aidasta on yhä jäljellä puolet, eli graniittinen aidan pohjamuuri tolppareikineen. Helmikuun 1944 suurissa pommituksissa tuhoutui rauta-aitaosuus graniittipylväineen. Yksi talon asukas sai surmansa ja porttikäytävän graniitissa on yhä nähtävillä jälkiä pommituksista. Kyse on siitä, että palautettaisiin korjaukseltaan keskeneräiseksi jäänyt, puolikas aita takaisin ennalleen. Ei voi olla niin, ettei pommitusten aiheuttamia tuhoja, jotka olennaisesti heikentävät kaupunkikuvaa, olisi koskaan enää lupa korjata.

Saman taloyhtiön ja kiinteistön Tähtitorninkadun puolella on rauta-aita. Talo on nyt puolinainen, kun alkuperäisiin pääpiirustuksiin kuulunut aita puuttuu toiselta puolelta. Takorautainen ja graniittipylväinen aita on olennainen osa Vuorimiehenkatu 19 kiinteistön arkkitehtonista kokonaisuutta. Vaillinainen aita on oleellisesti muuttanut talon mittasuhteita ja julkisivua. Rakennusmestari K. Oila on suunnitellut Vuorimiehenkatu 19 lisäksi parinsadan metrin päässä sijaitsevan kiinteistön Tehtaankatu 5-7, missä taloon kuuluva rauta-aita graniittipylväineen on ennallaan.

Päätöksessä väitetään, että kuvat alkuperäisestä aidasta olisivat vain suuntaa-antavia ja yleisluontoisia. Alkuperäisen aidan ulkonäkö on selkeästi nähtävissä vanhoista kuvista ja piirroksista. Hakemuksen liitteenä olevat kuvat osoittavat, että aita on määrä toteuttaa tarkasti alkuperäisen kaltaisena. Uusien graniittipylväiden sävy valittaisiin tarkoin vastaamaan alkuperäistä muuriosaa. Aidan entisöinnin suunnittelija on Jouko Nieminen, joka on Suomen johtavia portti- ja aitasuunnittelijoita.

Päätöksessä väitetään, että pensasaita olisi tarkoitus poistaa. Näin ei ole, vaan pensasaita voidaan säilyttää, niin kuin muissakin vastaavissa kohteissa on tehty. Yhtiökokouksessa on jo aikaisemmin hyväksytty määräraha etupihan viheralueen kunnostamiseen ja uusien istutusten tekemiseen sen jälkeen, kun aita on pystytetty. Yli sata vuotta vanhat lehmukset ilman muuta säilyvät. Näin ollen yhteneväisyys katuosuudella olevien muiden kiinteistöjen eduspihojen kanssa säilyy. Istutuksissa käytetään puita ja pensaita, asemakaavamääräyksen mukaan.

Asemakaavamääräyksessä sanotaan: ”Mikäli tonttien välinen korkeusero ei turvallisuussyistä muuta vaadi, saadaan tonttien väliset rajat aidata ainoastaan istutuksin.” Kiinteistöjen välissä on korkeuseroa, erityisesti Vuorimiehenkatu 21 vasten merkittävä ero yli 1 m, eli väliaidat ovat tarpeen.

Kiinteistön sijainti historiallisessa keskustassa edellyttää rakennusten julkisivujen entisöimistä. Taloyhtiön hallitus on sitoutunut vaalimaan arvokkaan ja vanhan talon historiaa. Kaikissa pienemmissäkin korjauksissa taloa on pyritty palauttamaan alkuperäiseen ulkoasuun. Toiveena on, että myös alkuperäiset jugendtyylin mukaiset puiset ikkunaristikot voitaisiin tulevaisuudessa palauttaa ikkunaremontin yhteydessä, jolloin talo voisi saada takaisin alkuperäisen ilmeensä. Aita on hyvin tärkeä osa tätä ennallistamista.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 116 §, 117 §, 126 §, 126 a §, 130 §, 133 §, 135 §, 187 § ja 192 §

Hallintolaki 45 § ja 49 g §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 14.12.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Attachments

1. L1 Karttaote Opaskartta
The attachment will not be published on the internet.
2. L2 Karttaote Kiinteistökartta
The attachment will not be published on the internet.
3. L3 Asemapiirustus
The attachment will not be published on the internet.
4. L4 Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
5. L5 Oikaisuvaatimuksen saate
The attachment will not be published on the internet.
6. L6 Toimenpidelupapäätös
The attachment will not be published on the internet.
7. L7 Lupahakemus Lupapiste
The attachment will not be published on the internet.
8. L8 Kaupunginmuseon lausunto
The attachment will not be published on the internet.
9. L9 Asemakaavoituksen kannanotto
The attachment will not be published on the internet.
10. L10 Pääpiirustus Asemapiirustus
The attachment will not be published on the internet.
11. L11 Pääpiirustus Aitapiirustus
The attachment will not be published on the internet.
12. L12 Pääpiirustus Julkisivu etelään
The attachment will not be published on the internet.
13. L13 Valokuva nro 1
The attachment will not be published on the internet.
14. L14 Valokuva nro 2
The attachment will not be published on the internet.
15. L15 Valokuva historiikista
The attachment will not be published on the internet.
16. L16 Valokuva ja ote historiikista
The attachment will not be published on the internet.
17. L17 Vanhat julkisivupiirustukset
The attachment will not be published on the internet.
18. L18 Naapurin suostumus numero 1
The attachment will not be published on the internet.
19. L19 Naapurin suostumus numero 2
The attachment will not be published on the internet.
20. L20 Asemakaava 7948
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.