Avustuksen myöntäminen, kulttuuripalvelut, kulttuurin erityisavustus vuonna 2021, koronavirustilanne

HEL 2021-010972
More recent handlings
Case 3. / 32 §

Koronasta palautumisen vuoden 2021 lisämäärärahan jakaminen taide- ja kulttuurialan yhteisöille ja tapahtumille sekä taiteen perusopetuksen oppilaitoksille

Culture and Libraries Sub-comittee of the Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi avustuksia koronapandemiasta palautumiseen yhteensä 2 270 000 euroa siten, että vuoden 2021 korona-avustuksen lisämäärärahasta käytetään 2 120 000 euroa ja vuoden 2021 taide- ja kulttuuriavustuksien määrärahasta 150 000 euroa.

Taide- ja kulttuurialan yhteisöille myönnettiin avustusta 1 880 000 euroa 144 toimijalle liitteen 1 mukaisesti.

Taiteen perusopetuksen yhteisöille myönnettiin avustusta 390 000 euroa 30 toimijalle liitteen 2 mukaisesti.

Hylätyt avustukset ja hylkäysperusteet

Avustusta ei myönnetty 94 taide- ja kulttuurialan yhteisölle liitteen 3 mukaisesti ja 12 taiteen perusopetusta antavalle yhteisölle liitteen 4 mukaisesti.

Hylkäysperusteet ovat seuraavat:

Hylkäysperuste A: Hakemus tai hakija ei ole ilmoitettujen hakuehtojen mukaisesti hakukelpoinen.

Hylkäysperuste B: Hakemus ei täytä riittävästi avustuksen myöntämiselle asetettuja arviointiperusteita.

Hylkäysperuste C: Hanke ei noussut avustettavien joukkoon hakemusten keskinäisessä vertailussa ja käytettävissä oleva määräraha huomioon ottaen.

Hylkäysperuste on merkitty liitteissä 3 ja 4 jokaisen kielteisen päätöksen saaneen hakijan kohdalle.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Myönnettyjen avustusten kohdentaminen

Myönnettyjen hakemusten osalta on tehty seuraavat avustusten kohdennukset:

00100ENSEMBLE ry:n avustus kohdennetaan Hysteria-teoksen esiintyjien palkkakustannuksiin.

Aino Acktén kamarifestivaali ry:n avustus kohdennetaan festivaaleilla esiintyvien muusikoiden palkkakustannuksiin Helsingissä.

Ballet Finland ry:n avustus kohdennetaan Helsingissä tapahtuvaan esitystoimintaan ja työskentelyyn.

Break the Fight Oy:n avustus kohdennetaan palkkakustannuksiin.

Chekhov Machine ry:n avustus kohdennetaan taiteilijoiden palkkakustannuksiin Svält-teoksen lämmittämisessä ja esittämisessä.

Circo Aereon ry:n avustus kohdennetaan helsinkiläistaiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Cirko - Uuden Sirkuksen Keskus ry:n avustus kohdennetaan taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Daatso Oy:n avustus kohdennetaan hankkeen outsider-osioon.

Föreningen Luckan rf:n avustus kohdennetaan kulttuuritoiminnan elvyttämiseen.

Greta Tuotanto ry:n avustus kohdennetaan Helsingin Oopperakesä festivaalien 2022 palkkakustannuksiin.

Helsinki Poetry Connection ry:n avustus kohdennetaan yllätysteemaklubin palkkakustannuksiin.

Häivekuva Oy:n avustus kohdennetaan palkkakustannuksiin.

Irrational Tuotannon avustus kohdennetaan muusikoiden palkkakustannuksiin kiertueella.

Kapsäkki Osuuskunnan avustus kohdennetaan taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

KokoTeatteri-yhdistys ry:n avustus kohdennetaan taiteilijoiden palkkakustannuksiin työllistävissä hankkeissa.

Kulttuuriyhdistys Ensemble Nylandia ry:n avustus kohdennetaan yleisölle avoimien konserttien toteutukseen.

Kylämetsä ry:n avustus kohdennetaan ammattitaiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Lokal Collective ry:n avustus kohdennetaan työhyvinvointipäivän järjestämiseen Helsingissä.

Maailman musiikin keskus ry:n avustus kohdennetaan taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Mad House Ystävät ry:n avustus kohdennetaan demoilloissa esiintyvien taiteilijoiden palkkakustannuksiin sekä työyhteisön hyvinvoinnin ja luovuuden vahvistamiseen.

Malmin Työväen Näyttämön kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan ammattitaiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Metropolitan Puppets ry:n avustus kohdennetaan verkoston nukketeatterikaravaanin taiteilijoiden palkkakustannuksiin ja verkoston jäsenten ammatilliseen hyvinvointiin.

Opera BOX ry:n avustus kohdennetaan vuoden 2022 esitystuotantojen taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Pro Kädentaitajat ry:n avustus kohdennetaan työhyvinvoinnin edistämiseen.

Red Nose Company ry:n avustus kohdennetaan uusien esitysten palkkakustannuksiin.

Sadsongskomlex.fi ry:n avustus kohdennetaan And the rest is silence -esityskokonaisuuden uudelleen käynnistämiseen ja Suomen version toteuttamiseen Helsingissä.

Sirkus- ja musiikkiyhdistys Agit-Cirk ry:n avustus kohdennetaan taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Suomen valotaiteen seura FLASH ry:n avustus kohdennetaan biennaalin kuraattorin ja taiteilijoiden palkkakustannuksiin.

Tanssitaiteen kannatusyhdistys ry:n avustus kohdennetaan ikääntyneiden tanssityöpajojen toteuttamiseen Helsingissä.

Teatterikeskus ry:n avustus kohdennetaan yhdistyksen jäsenteattereiden hallinnolliselle henkilöstölle tarkoitettujen työhyvinvointi- ja tuotanto-osaamisen kehittämisen koulutuskokonaisuuksien toteuttamiseen.

Teatteriosuuskunta ILMIÖ Ö:n avustus kohdennetaan taiteilijoiden palkkakustannuksiin ja yhteisön työhyvinvoinnin edistämiseen.

Teurastamon yrittäjät ry:n avustus kohdennetaan palkkakustannuksiin.

Urbaanin Taidetanssin tuki ry:n avustus kohdennetaan mentorointiin.

Vuosaaren kesäteatteriyhdistys ry:lle myönnettävä avustus kohdennetaan ammattiohjaajan palkkakustannuksiin.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Ohjeet avustuksen saajille

Avustuksien myöntämisessä noudatetaan kaupunginhallituksen 28.10.2019, § 723 hyväksymiä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöstä koronasta palautumiseen myönnetyn lisämäärärahan jakamisesta (7.9.2021, § 130). Avustusta saa käyttää ainoastaan siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.

Avustukset maksetaan avustuksen saajalle kokonaisuudessaan yhdessä erässä päätöksenteon jälkeen. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Avustusta voi käyttää 31.12.2022 saakka. Avustuksen käyttö tulee selvittää erillisellä lomakkeella 31.5.2023 mennessä. Ohjeet avustuksen käyttämisestä ja raportoinnista löytyvät 30.4.2022 mennessä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nettisivuilta www.hel.fi/kulttuurinavustukse> Avustuksen käyttäminen ja raportointi:

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat suunnittelijat Marjaana Jaranne ja Tiina Laukkanen sekä erityissuunnittelija Nina Gran.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 7.9.2021, § 130, että kaupunginvaltuuston 16.6.2021, § 187 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle myöntämä toimintakatteen kertaluonteinen alitusoikeus 3,5 miljoonaa euroa jaetaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan ekosysteemin toimijoille suhteessa nykyisiin avustusmäärärahoihin seuraavasti: liikunta noin 1,05 miljoonaa euroa, nuoriso noin 0,33 miljoonaa euroa ja kulttuuri noin 2,12 miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti, että tämän korona-avustuskokonaisuuden avustukset kohdennetaan: kulttuurialan ja tapahtumien toipumisen tukemiseen ja lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemiseen osana koronasta toipumista.

Taide- ja kulttuuriavustuksia koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti lisäksi, että

  • koronasta palautumisen kulttuurin avustukset kohdennetaan Helsingin kulttuuri- ja taidealan ja tapahtumien toipumisen tukemiseen sekä lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemiseen osana koronasta palautumista.
  • avustuksien myöntämisessä noudatetaan kaupunginhallituksen 28.10.2019, § 723 hyväksymiä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita, kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 13.2.2018, § 28 päättämiä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteisöä avustusperiaatteita.

Kulttuurin avustusten osalta sovelletaan seuraavia avustusten myöntämisen arviointikriteerejä.

Tämän hakukierroksen avustushakemusten vertailussa käytetään yksinomaan seuraavia arviointiperusteita. Avustusten myöntäminen perustuu hakemusten arviointiin, niiden keskinäiseen vertailuun ja kokonaisarviointiin.

Haku kohdennetaan Helsingin kulttuuri- ja taidealan ja tapahtumien toipumisen tukemiseen sekä lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemiseen osana koronasta palautumista. Kulttuurin avustukset lasten ja nuorten harrastustoimintaan osoitetaan taiteen perusopetusta Helsingissä tuottavien oppilaitosten toimintaan.

Kulttuuri- ja taidealan ja tapahtumien toipumista koskevan avustuksen arviointikriteerit

Avustukset kohdennetaan helsinkiläisille ammattimaisesti toimiville rekisteröityneille taide- ja kulttuuriyhteisöille sekä taide- ja kulttuurialojen koko arvoketjun toimijoille, joiden toiminta ja tulot ovat vähentyneet tai loppuneet pandemian vuoksi.

Avustusten kohdennuksessa painotetaan yhteisöjä, jotka ovat valtionosuusjärjestelmän ulkopuolella.

Hakijoiden keskinäisessä vertailussa arvioidaan seuraavia asioita:

  • Hakijan ammattilaisuus, joka todennetaan kuvaamalla hakijan aiempaa toimintaa taide-, kulttuuri- ja luovien alojen ekosysteemissä.
  • Hakijan suunnitelma tuen käytöstä ja sen työllistämisvaikutuksista. Tuen käyttösuunnitelmia arvioitaessa painotetaan kokonaisuuksia, joilla on työllisyyttä ja toimijoiden hyvinvointia edistävää vaikutusta.
  • Hakijan lisäavustusta koskeva tarve, jonka kohdalla arvioidaan tulojen vähentymistä sekä hakijan mahdollisesti saamia aiempia erityisavustuksia.

Taiteen perusopetuksen avustusten arviointikriteerit

Taiteen perusopetukseen kohdennettavissa avustuksissa painotetaan niitä toimijoita ja taiteenlajeja, jotka ovat kärsineet eniten korona-pandemian vaikutuksesta opetukseen.

Hakijoiden keskinäisessä vertailussa arvioidaan seuraavia asioita:

  • Hakijan ammattimaisuus, joka edellyttää sitä, että opetusta tuottavalla yhteisöllä on yleisen tai laajan opetussuunnitelman mukainen taiteen perusopetussuunnitelma ja se tuottaa taiteen perusopetusta Helsingin alueella.
  • Hakijan suunnitelma tuen käytöstä ja sen vaikutuksista opetuksen tuottamiseen lapsille ja nuorille myös erityistarpeiden kaupunginosissa.
  • Tuen käyttösuunnitelmia arvioitaessa painotetaan esittävien taiteiden opetustoimintaa sekä palveluntuottajien hyvinvointia.
  • Hakijan lisäavustusta koskevan tarve, johon vaikuttaa hakijan kokonaistaloudellista tilannetta ja mahdollisesti saamia aiempia erityistukia.

Muut ehdot:

  • Avustusta eivät voi saada yksityishenkilöt tai työryhmät tai Helsingin kaupungin omistamat tai kaupunkikonserniin kuuluvat toimijat.
  • Avustuksensaajien tulee olla tietoisia ja noudattaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

Hakua koskeva viestintä ja hakukierros

Avustushausta viestittiin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kulttuurin avustusten www-sivuilla, Kulttuuri Helsingin sosiaalisessa mediassa sekä tiedottamalla avustettavia yhteisöjä sähköpostitse. Avustushaku sai näkyvyyttä myös mediassa. Lisäksi avustushausta järjestettiin tiedotustilaisuudet Teams-sovelluksen välityksellä 20.9.2021 ja 22.9.2021.

Avustushaku koronasta palautumiseen avattiin 29.9.2021 ja haku päättyi 8.10.2021 klo 16.00. Hakemuksia saapui yhteensä 280 kappaletta ja avustuksia haettiin yhteensä 10 307 990 eurolla. Suurin haettu avustus oli 250 000 euroa ja pienin 850 euroa. Tiivistetyt hankekuvaukset ovat liitteinä 5-6.

Hakijoista kahdeksan ei ollut hakukelpoisia, koska hakijayhteisön kotipaikka on jokin muu, kuin Helsinki.

Hakemuksista kaksi peruutettiin, koska hakijat toimittivat erehdyksessä kaksi saman sisältöistä hakemusta

Nuorisopalvelujen vastaanottamista hakemuksista kaksi siirrettiin käsiteltäväksi kulttuurin avustushakemuksien kokonaisuuteen.

Hakemusten käsittelystä ja arvioinnista vastasi kuusi palvelun asiantuntijaa.

Hakemuksia arvioitiin sillä perusteella, miten hyvin hakija ja hakemus täyttävät avustukselle asetetut arviointiperusteet. Avustuksia myönnetään hakijoille, joiden hakemukset vastasivat parhaiten arviointiperusteita.

Hakemuksista oli nähtävissä, että lähes kaikkien hakijoiden toiminta ja/tai talous olivat kärsineet merkittävästi koronaepidemian aiheuttamista rajoituksista ja suluista.

Hakijoiden suunnittelemat toimenpiteet taide- ja kulttuurialan elpymiseksi olivat esimerkiksi koronan vuoksi keskeytyneiden toimintojen uudelleen käynnistämistä ja/tai loppuun saattamista sekä taiteilijoiden ja koko taide- ja kulttuurialan ekosysteemin työllisyyttä- ja hyvinvointia koskevia hankkeita ja toimenpiteitä.

Avustuksia myönnettäessä on kiinnitetty erityistä huomiota hankkeiden ja toimenpiteiden toteuttamiskelpoisuuteen ja ammattilaisten työllisyyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä käynnistävään ja eteenpäin suuntautuvaan toimintaan.

Taiteen perusopetuksen avustuksissa on painotettu esittävän taiteen oppilaitoksia, joiden taidelajit ovat kärsineet eniten koronan vaikutuksista. Tämän lisäksi on painotettu vos-järjestelmän ulkopuolella olevia taideoppilaitoksia. Eri toiminta-alueiden erityispiirteitä ja –tarpeita sekä erityisiä kohderyhmiä on myös huomioitu.

Avustuskokonaisuuden valmistelu käynnistettiin hyödyntämällä jo olemassa olevia aineistoja ja selvityksiä, sekä toteuttamalla erillinen lausuntokierros ja kuulemistilaisuus liittyen Helsinki-erityisiin kysymyksiin ja kaikkein ajankohtaisimpiin haasteisiin. Kuuleminen lausuntoineen pääasiassa vahvistivat taustamateriaalin perusteella tehtyjä havaintoja. Lausunnoissa korostui tarve työllistävään, käynnistävään ja eteenpäin katsovaan tukemiseen. Tukitoimien kohdentuminen sellaisille toimijoille, joilla ovat olleet suurimmat menetykset tai jotka ovat jääneet tukimuotojen väliin, nousivat tärkeinä elementteinä niin taustamateriaalista kuin lausunnoistakin. Lisäksi korostui moninainen tuen tarve nyt ja tulevaisuudessa. Kuulemismuistiota käsiteltiin kulttuuri- ja kirjastojaoston kokouksessa 26.8.2021, § 18 sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa 7.9.2021, § 130,

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien toimijoiden osalta erikseen arvioitu, täyttyvätkö SEUT 107 (1) artiklan kriteerit.

Tämän hakukierroksen osalta arvioinnissa on päädytty siihen, että tuettavaksi esitettyjen toimijoiden osalta SEUT 107 (1) artiklan kaikki kriteerit eivät täyty. Arvioinnissa on katsottu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, sillä toiminta on alueellista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävästä samanlaisesta toiminnasta ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät tule sovellettaviksi.

Close

This decision was published on 26.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Ask for more info

Tiina Laukkanen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37841

tiina.laukkanen@hel.fi

Nina Gran, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 37006

nina.gran@hel.fi

Marjaana Jaranne, suunnittelija, puhelin: 09 310 21502

marjaana.jaranne@hel.fi

Salla Mistola, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 35774

salla.mistola@hel.fi