Avustuksen myöntäminen, Helsingin mallin hankeavustukset vuodelle 2022

HEL 2021-011480
More recent handlings
Case 3. / 26 §

Helsingin mallin kehittämisavustukset vuodelle 2022

Culture and Libraries Sub-comittee of the Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi avustusta 12 hakijalle yhteensä 600 000 euroa alueellisen osallistavan kulttuurityön mallin eli Helsingin mallin kehittämishankkeille vuodelle 2022 liitteen 1 mukaisesti. Hankkeet ja niiden tavoitteet on kuvattu tarkemmin liitteessä 2.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto ei myöntänyt avustusta 19 hakijalle liitteen 3 mukaisesti seuraavilla hylkäysperusteilla: 

  1. Hanke ei keskinäisessä vertailussa noussut avustettavaksi
  2. Hanke ei täytä riittävästi avustukselle asetettuja kriteereitä 

Hylkäysperuste on merkitty jokaisen kielteisen päätöksen saaneen kohdalle.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Ohjeet avustuksen saajille

Avustuksen ensimmäinen erä, 80 %, maksetaan 14.1.2022 ja 20 % hankkeen vuosiraportin toimittamisen jälkeen. Raportti on toimitettava avustuksen myöntäjälle viimeistään 15.10.2022.

Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät toimialan nettisivuilta hel.fi/kulttuurinavustukset > Avustuksen käyttäminen ja raportointi:

Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksen saaja ei noudata avustusehtoja.

Monivuotisten avustusten piirissä olevien toimijoiden avustus vahvistetaan hakemuksesta vuosittain. Vuoden 2022 hakuajoista ilmoitetaan nettisivuilla: www.hel.fi/kulttuurinavustukset > Hakuajat.

Käsittely

Esteelliset: Sirpa Asko-Seljavaara
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)

Asian aikana kuultavina olivat suunnittelijat Sara Kuusi ja Ari Tolvanen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti kokouksessaan 10.11.2020, § 29 jatkaa Helsingin mallia vuosina 2022–24 erillishaulla.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti kokouksessaan 29.4.2021, § 9, että Helsingin mallin kolmannen hankekauden kohdealueet ovat Tapulikaupunki-Suutarila, Pihlajamäki-Pihlajisto, Malmi ja Kontula. Vuodelle 2022 hankkeille osoitettiin 600 000 euroa. Kolmivuotisen hankekauden tuki on yhteensä 1 800 000 euroa. Kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyi myös Helsingin mallin kehittämisavustuksen kriteerit sekä hakuprosessin.

Haku

Avustuksen haku avattiin 1.6.2021 ja haku päättyi 31.8.2021 klo 16.00. Määräaikaan mennessä saapui 31 hakemusta. Avustuksia haettiin yhteensä 1 878 010 eurolla.

Helsingin mallin avustukset ovat kehittämisavustuksia ja niihin sovelletaan samoja ehtoja kuin muihinkin kehittämisavustuksiin.

Kehittämisavustusta jaetaan hankkeille, jotka:

  • vastaavat kulttuurin kentällä koettuun kehittämistarpeeseen
  • hankkeisiin, jotka hyödyttävät taiteen ja kulttuurin kenttää toteuttajatahoaan laajemmin
  • hankkeisiin, jotka tukevat kaupungin valtuustostrategisia ja kulttuuripoliittisia tavoitteita

Helsingin mallin avustuksia voidaan myöntää helsinkiläisille rekisteröityneille taide- ja kulttuurilaitoksille ja -yhteisöille lähtökohtaisesti kolmivuotisiin hankkeisiin. Hankkeet vahvistetaan vuosittain, mikäli niille kaupungin budjetissa varattuun määrärahaan ei tule muutoksia ja hankkeille asetetut tavoitteet saavutetaan. Avustusta saavien on vuosittain raportoitava sekä hankkeen toteutumisesta, että seuraavan vuoden suunnitelmista.

Hakemusten arviointi

Helsingin kaupunkistrategia vuosille 2021-25 nostaa esiin kaupunginosien omaleimaisuuden, tasapainoisen palvelutuotannon sekä kansalaisyhteiskunnan ja taiteen roolin kaupungin rakentamisessa. Tämä korostuu myös alkuvuodesta 2021 julkaistussa Taide ja Kulttuurivisio 2030:ssä. Helsingin malli -konsepti on tukeutunut alusta saakka tähän tavoitteeseen tasapainoisesta aluekehityksestä. Uuteen kaupunkistrategiaan on esitetty myös mittaria, joka seuraa avustusten alueellista kohdentumista.

Nyt käsittelyssä olevien hakemusten arvioinnin lähtökohtana ovat olleet seuraavat Helsingin mallin jo pilottikaudella 2016-18 määritellyt perustavoitteet:

  • tasapainottaa ja monipuolistaa kaupunginosien taide- ja kulttuuritarjontaa
  • vahvistaa kaupunginosien yhteisöllisyyttä ja myönteistä profiloitumista sekä asukkaiden kulttuurista osallisuutta
  • kannustaa taidelaitoksia ja taiteen ammattilaisryhmiä toimimaan seiniensä ulkopuolella eri kaupunginosissa yhteistyössä alueen asukkaiden ja yhteisöjen kanssa sekä luomaan näin uusia toimintamalleja

Tältä pohjalta on kiinnitetty huomio hakemusten:

  • taiteelliseen laatuun ja taidetoimijoiden osaamiseen
  • hankkeen vaikutuksiin kohdealueilla
  • tuotannon suunnitelmallisuuteen ja talouden kestävyyteen

Hyvän hakemuksen edellytyksenä on pidetty hakijan perehtymistä kohdealueeseen. Suorat kontaktit alueisiin ovat antaneet hakemukselle lisäpainoa. Hakijoille järjestettiin kesäkuun alussa neuvontatilaisuus, jossa oli myös paikalla kohdealueiden edustus. Haun nettisivuilla on ollut alueiden yhteystietoja ja erilaista alueita kuvailevaa materiaalia. Kontulassa ja Pihlajamäki-Pihlajistossa asukkaat organisoivat myös tutustumiskävelyjä halukkaille taidetoimijoille. Elokuussa järjestettiin vielä yksi hakuun liittyvä neuvontatilaisuus hakijoille. 

Avustusta ehdotetaan myönnettäväksi hakijoille, joiden hakemukset parhaiten vastasivat haulle asetettuja kriteereitä.

Helsingin mallin projektien arviointi kaudella 2022-2024 

Helsingin mallin käytäntöihin on kuulunut alku- ja loppuselvitys kohdealueilla. Se on perustunut laajahkoihin asukkaiden puhelinhaastatteluihin. Haastattelut analyyseineen on tilattu Humak-ammattikorkeakoululta. Tätä perinnettä tullaan jatkamaan myös tulevalla kaudella.

Vaikuttavuudenarviointia tullaan kehittämään laajemmin yhteistyössä Kukunori ry:n kanssa. Kukunori on kehittämisjärjestö, joka yhdessä jäsenjärjestöjensä kanssa etsivät ratkaisuja hyvinvoinnin ja sitä vahvistavan toimintakulttuurin tueksi. Järjestö on erikoistunut kulttuurin hyvinvoinnin tuloksellisuuden mittaamiseen ja kehittäneet siihen oman digitaalisen alustan.  Helsingin mallin avustuksia kuvaavat osallisuuden, saavutettavuuden, toimijuuden ja hyvinvoinnin teemat. Näiden teemojen ja tavoitteiden toteutumista on haasteellista todentaa ja niinpä seurantatyön kehittäminen yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa on ensiarvoisen tärkeää. 

Arviointiprosessin kehittämisen tausta-ajatuksena on luoda vahvempi ymmärrys vaikuttavista toimenpiteistä, sekä niille rakennetut toimivat prosessit ja mittarit. Helsingin mallin avustukset mahdollistavat kaupungin strategisten tavoitteiden toteuttamisen ja avustetun toiminnan linkittämisen kaupungin laajempaan kehittämiseen.

Taustaa

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet 13.2.2018, § 28. Kulttuurijaosto on hyväksynyt tarkemmat avustusmuodot ja arviointikriteerit 20.3.2018, § 10.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto vastaa taide- ja kulttuuritoimintaan sekä kulttuuripolitiikkaan tarkoitettujen avustusten jakamisesta hallintosäännön 17 luvun 2 §:n 3 kohdan mukaisesti jakamalla avustusmäärärahoja.

Valtiontukiarviointi 

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien toimijoiden osalta erikseen arvioitu, täyttyvätkö SEUT 107 (1) artiklan kriteerit.

Arvioinnissa on päädytty siihen, että kaikkien tuettavaksi esitettyjen toimijoiden osalta SEUT 107 (1) artiklan kaikki kriteerit eivät täyty. Arvioinnissa on katsottu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, sillä toiminta on alueellista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävästä samanlaisesta toiminnasta ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät tule sovellettaviksi.

Close

This decision was published on 09.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Ask for more info

Ari Tolvanen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37008

ari.tolvanen@hel.fi

Sara Kuusi, suunnittelija, puhelin: 09-310 32204

sara.kuusi@hel.fi