Avustuksen myöntäminen, kulttuuri ja vapaa-ajan toimiala, taiteen perusopetuksen kehittämisavustukset vuodelle 2022, taide- ja kulttuuriavustukset
Taiteen perusopetuksen kehittämisavustukset vuodelle 2022
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi taiteen perusopetuksen kauden 2020–2022 kehittämisavustuksia yhteensä 240 000 euroa vuodelle 2022 seuraavasti:
Hakijan nimi | Avustus 2020 | Avustus 2021 | Haettu 2022 | Avustus 2022 |
Föreningen för Drama och teater, DOT rf | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Helsinkimissio ry, Helsingforsmission rf | 20 000 | 20 000 | 0 | 0 |
Kallion musiikkikoulun kannatusyhdistys ry | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Meri-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry | 70 000 | 70 000 | 78 000 | 70 000 |
Teatteriosuuskunta ILMI Ö. | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Viihdepalvelu Esirippu Oy | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Vuosaaren musiikkikoulun Tuki ry | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
Föreningen för Drama och teater, DOT rf:n (Teaterskolan DOT) avustus kohdennetaan Kulturpaletten-projektiin. Kyseessä on lapsille ja nuorille suunnatusta matalan kynnyksen toiminnasta, jossa kokeillaan neljää taidemuotoa yhden lukukauden aikana. Kerhotoimintaa järjestetään Vuosaaressa, Jätkäsaaressa, keskustassa, Puotilassa ja Maunulassa.
Helsinkimissio ry:n (Resonaarin musiikkikoulu) 2021 avustuksen käyttöaika pidennetään vuoden 2022 loppuun saakka. Erillistä avustusta ei ole haettu vuodelle 2022, koska koronan takia erityislasten toiminta ei ole pystytty toteuttamaan suunnitelmien mukaan vuonna 2021. Siirretty avustus käytetään OpenLessons ja Erilainen oppija–mallien kehittämiseen sekä päiväkotien- ja koulujen pidempikestoisiin työpajajaksoihin, mihin tarvittaessa liittyi myös yksilöllinen ohjaus ja opettaminen. Hankkeessa toimii yhteistyökumppanina myös Keski-Helsingin musiikkikoulu.
Kallion musiikkikoulun kannatusyhdistys ry:n (Kallion musiikkikoulu) avustus kohdennetaan RYTMIHYRRÄ-hankkeen kehittämiseen. Kyseessä on matalan kynnyksen ohjatusta musiikin harrastamista helsinkiläisillä ala-asteen kouluilla, etupäässä bändiohjausta oppilaan omalla koululla sekä uusia oud-soitinryhmiä Itäkeskuksessa ja Kalliossa. Yhteistyökoulut: Itäkeskuksen peruskoulu sekä Hietakummun, Kalasataman, Kallion, Pihlajanmäen ja Ruoholahden ala-asteet.
Meri-Helsingin Musiikkiopiston kannatusyhdistys ry:n (Meri-Helsingin Musiikkiopisto) avustus kohdennetaan Rytmimajakka-hankkeen kehittämiseen. Hanke tarjoaa lapsille saavutettavia kulttuuripalveluita. Yhteistyökoulut on valittu alueilta, joissa maahanmuuttajataustaisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten osuus on keskimääräistä suurempi ja musiikinopetuksen saatavuus vastaavasti heikompi. Yhteistyökoulut: Aurinkolahden, Myllypuron, Torpparimäen ja Vuoniityn peruskoulut sekä Keinutien, Kontulan, Maunulan, Töölön ja Vallilan ala-asteet ja Kankarepuiston koulu. Lisäksi Rytmimajakka-opetusta on toivottu Laakavuoren ja Mellunkylän kouluille.
TOIVO on kolmivuotinen kehittämishanke, joka toteutuu yhteistyössä Teatterikoulu ILMI Ö:n opetusryhmien, Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarin, Taito Etelä-Suomen käsityö- ja muotoilukoulun sekä neljän helsinkiläisen yläasteen kanssa (Puistolan-, Puistopolun-, Merilahden ja Vuoniityn peruskoulu). Hankkeen aiheena on toivo, jota käsitellään kuunnelman, musiikin, esityksen ja näyttelyn muodossa yhdessä 13-15-vuotiaiden nuorten kanssa.
Viihdepalvelu Esirippu ry:n (Pohjois-Helsingin Bändikoulu) avustus kohdennetaan Musastartti-toiminnan kehittämiseen. Tavoitteena on tarjota puitteita luovuuden kehittymiselle musiikillisin keinoin ja toiminta ohjaa oppilaita instrumenttitaitojen oppimiseen ja oman musiikin esittämiseen nykyaikaisten musiikkituotannon keinoin. Musastartti -hanke on kaksiosainen ja siihen kuuluvat peruskouluilla järjestettävä bändikerhotoiminta sekä leikkipuistoissa järjestettävät ja kehitettävät musiikkitapahtumat. Yhteistyökoulut: Suutarilan, Maatullin, Nurkkatien, Puistolaraitin ja Pohjois-Haagan ala-asteet sekä Haagan, Puistolan ja Suutarikylän peruskoulut.
Vuosaaren musiikkikoulun tuki ry:n (Vuosaaren musiikkikoulu) avustus kohdistetaan taiteen perusopetuksen kehittämishankkeeseen, jonka toteutuksessa ovat mukana tanssin- ja soitonopetus sekä pop/jazz-lauluryhmät. Hankkeella pyritään takaamaan jo mukana oleville lapsille ja nuorille mahdollisuus jatkaa hyvin alkanutta harrastustaan, uusia ryhmiä on myös perustettu. Suurin osa ryhmistä on Kallahden segregaatioalueella Saseka-talossa, jossa Vuosaaren musiikkikoulu toimii.
Ohjeet avustuksen saajille
Avustuksen ensimmäinen erä, 80 %, maksetaan 14.1.2022 ja 20 % hankkeen vuosiraportin toimittamisen jälkeen. Raportti on toimitettava avustuksen myöntäjälle viimeistään 15.10.2022.
Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.
Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät toimialan nettisivuilta:
Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksen saaja ei noudata avustusehtoja.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli erityissuunnittelija Nina Gran.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti kokouksessaan 28.5.2019, § 8 uuden taiteen perusopetuksen 300 000 euron kehittämishankkeesta vuosille 2020–2022. Kolmivuotisella avustuksella halutaan vahvistaa taiteen perusopetuksen alueellista saatavuutta, mahdollistaa uudenlaisten toimintamallien ja opetusmenetelmien kokeilua sekä toimijoiden välistä yhteistyötä. Määräaikaan mennessä hakemuksia tuli yhteensä 8, joista 7 esitetään myönnettävän avustusta. Nyt on kyseessä toinen vuosi kolmivuotiskaudesta.
Taiteen perusopetuksen kehittämisavustuksien käsittelyssä huomioidaan seuraavat arviointiperusteet:
Toiminnallinen laatu ja toteutus
- lupa taiteen perusopetuksen järjestämiseen
- toiminnallista ammattimaisuutta
- miten yhtenäisen kokonaisuuden tavoitteet, suunnitelma sekä toteutus luovat
- miten toteuttamiskelpoista ja realistista hakemuksessa esitetty toiminta on ja miten toiminnassa hyödynnetään ja vahvistetaan verkostomaisia ja yhteisöllisiä toimintatapoja
- miten tarpeellinen avustus on toiminnan toteuttamisen kannalta
- miten monipuolista resursointi on
- millaisia ovat hankkeen taloudelliset riskit
Toiminnan vaikuttavuus
- miten toiminta täydentää taiteen perusopetuksen tarjontaa tai tuo esiin sellaisia sisältöjä, joita muuten ei kaupungissa toteudu
- miten toiminta vahvistaa sitä, että taiteen perusopetuksen tarjonta ilmentää moniäänistä ja moninaista Helsinkiä
- hankkeen kiinnostavuutta ja vaikuttavuutta taiteen perusopetuksen kentässä
- hankkeen uutta luovaa potentiaalia
- hankkeen tai toiminnan pedagogisia tavoitteita sekä sitä, miten nämä näkyvät suunnitellussa toiminnassa
Saavutettavuus ja saatavuus
- miten toiminta tehdään osallistujien näkökulmasta sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti saavutettavammaksi
- miten toiminta laajentaa taiteen perusopetuksen osallistujapohjaa sekä rohkaisee laajempaan keskusteluun taiteesta ja taiteen kehittämisestä
- miten opetuksen kohderyhmä(t) on määritelty sekä millaisilla toimenpiteillä erilaiset kohderyhmät pyritään tavoittamaan
- miten toiminta toteutuu alueellisesti
Jokaisen hankkeen kohdalla arvioidaan sitä, miten hyvin hanke täyttää asetetut arviointiperusteet ottaen huomioon avustuksiin käytettävät rajalliset resurssit. Esityksen valmistelussa huomioidaan alueellisen saavutettavuuden, eri ikäryhmien, toimintasisältöjen ja taiteenlajien välinen tasapaino sekä hankkeiden vaikuttavuus suhteessa myönnettävän avustuksen määrään. Hankkeiden toteutuksesta laaditaan sopimukset tekijöiden kanssa, joihin kirjataan myös raportointivelvollisuus.
Valtiontukiarviointi
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien toimijoiden osalta erikseen arvioitu, täyttyvätkö SEUT 107 (1) artiklan kriteerit.
Arvioinnissa on päädytty siihen, että kaikkien tuettavaksi esitettyjen toimijoiden osalta SEUT 107 (1) artiklan kaikki kriteerit eivät täyty. Arvioinnissa on katsottu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, sillä toiminta on alueellista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävästä samanlaisesta toiminnasta ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät tule sovellettaviksi.
This decision was published on 09.11.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Nina Gran, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 37006