Vahingonkorvaus, esinevahinko 25.10.2021

HEL 2021-012064
More recent handlings
§ 25
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneesta ulkoilutakista

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että osastonhoitaja ********** (jäljempänä hakija) korvataan 71,77 euroa Lauttasaaren neuvolassa 18.10.2021 vahingoittuneesta ulkoilutakista.

Päätöksen perustelut

Korvaushakemuksessa Lauttasaaren neuvolassa osastonhoitajana toimiva hakija vaatii sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan 189 euroa hänen 18.10.2021 neuvolan työtiloissa vahingoittuneesta ulkoilutakistaan. Hän kertoo takin hihan repeytyneen työhuoneen oveen jätettyyn naulaan. Hakija oli kertomansa mukaan ostanut takin toukokuussa 2021. Myöhemmin häneltä saadun ostotositteen mukaan takin hankintahinta oli 71,77 euroa.

Ylihoitajan selvityksen mukaan Lauttasaaren neuvola muutti lokakuussa 2021 Viiskulman neuvolan entisiin tiloihin. Neuvolan erään vastaanottohuoneen oveen oli jätetty naula, johon pois muuttaneen Viiskulman neuvolan toimiaikana oli ripustettu näkötaulu.

Hakija oli tulossa työpaikalleen 18.10.2021, kun hän joutui
saapuneen asiakaspuhelun vuoksi etsiytymään nopeasti vapaaseen vastaanottohuoneeseen voidakseen huomioida tietosuojan. Hakijan takin hiha osui oveen jätettyyn naulaan ja kangas repeytyi.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Viiskulman neuvolan työntekijän olisi pitänyt poistaa muuton yhteydessä ovessa oleva naula turvallisuussyistä.

Alle vuoden sisällä vahinkotapahtumasta hankitun vaatteen osalta ei tehdä käyttöikään perustuvaa vähennystä. Näin ollen hakijalle korvataan vahingoittuneesta ulkoilutakista 71,77 euroa.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

This decision was published on 22.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marianne Nevala, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 42832

marianne.nevala@hel.fi

Decisionmaker

Lyyti Harju
vs. yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 25.10.2021
2. Vs ylihoitajan lausunto 16.11.2021
3. Ostotosite 17.5.2021

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.