Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen yrityskoordinaattori, työavain KANSLIA-01-59-21

HEL 2021-012097
More recent handlings
§ 37

Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen yrityskoordinaattori, työavain KANSLIA-01-59-21

Elinkeinojohtaja

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti ottaa yhteiskuntatieteiden maisteri Escocia Nsukun yrityskoordinaattorin määräaikaiseen virkaan 1.12.2021 alkaen 30.6.2023 saakka. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien.

Päätöksen perustelut

Yrityskoordinaattorin virka perustettiin kaupunginhallituksen päätöksellä Kh 2.11.2020, § 717. Virka on perustettu 1.1.2021-30.6.2023 kestäväksi määräajaksi.

Kansliapäällikön 3.3.2021, 56 §:n tekemän delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö. Yrityskoordinaattorin tehtävän osalta määräaikaiseen virkaan ottaa elinkeinojohtaja.

Yrityskoordinaattorit rakentavat erityisesti työvoimapulasta kärsiville toimialoille rekrytointikynnystä madaltavia kokonaisratkaisuja, joissa yhdistyvät esimerkiksi työnhakijoiden osaamisen vahvistaminen koulutuksen tai valmennuksen keinoin sekä työnantajille maksettavat rekrytoinnin taloudelliset tuet. Tehtävässä neuvotellaan yritysten kanssa avoimien työpaikkojen julkaisusta ja markkinoinnista sekä sopivien hakijoiden esittelystä heille. Henkilöasiakkaita valmennetaan ja tuetaan vahvistaen heidän työnhakuvalmiuksiaan sekä työmarkkinoiden tuntemustaan.

Viran kelpoisuusehtona on korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Eduksi luetaan hyvä englannin kielen taito.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä pidetään etuna monipuolista kokemusta yritysyhteistyöstä ja esimerkiksi yritysten rekrytointiprosesseista, kokemusta palvelukokonaisuuksien rakenteellisesta kehittämisestä, kokemusta analyyttisesta työskentelytavasta hyödyntäen tietoteknisiä ratkaisuja (esim. Excel), tuntemusta eri toimialojen yrityksistä ja niiden työtehtävistä, tuntemusta työnantajille maksettavien rekrytoinnin taloudellisista tuista ja oppisopimuspoluista, kokemusta räätälöityjen koulutusratkaisujen rakentamisesta kohti työtä, kokemusta TE-toimiston ja kuntien työllisyyspalveluista tai yrityspalveluista sekä kokemusta oppilaitosten yrityspalveluista.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virka on ollut julkisesti haettavana 29.9.–13.10.2021 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä. Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 16 henkilöä, joista 13 hakijaa täytti kelpoisuusvaatimukset. Yksi hakija perui hakemuksensa hakuaikana. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Hakemusten perusteella ensimmäiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin neljä hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävän viran vaativuuden kannalta riittävän laaja-alaista kokemusta yrityskoordinaattorin tehtävänkuvaan liittyvistä tehtävistä. Ensimmäisen kierroksen haastattelut järjestettiin 18.11.2021. Hakijoita haastattelivat yrityskoordinaattorit Arja Kukkonen, Tuulia Rauhala-Kaltio ja johtava asiantuntija Eetu Pernu.

Toiseen haastatteluun 26.11.2021 kutsuttiin hakemusten ja ensimmäisen haastattelukierroksen perusteella parhaaksi arvioitu hakija. Haastattelun suorittivat yrityspalvelut-yksikön päällikkö Jani Moliis, palvelupäällikkö Annukka Sorjonen ja johtava asiantuntija Eetu Pernu.

Hakijoiden vertailu ja arviointi

Hakija 1, ********** on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri (Jyväskylän yliopisto, valmistumisvuosi 2012). Hakija on toiminut HR-asiantuntijana Lassila & Tikanojalla 9/2020 alkaen. Ja tätä ennen samassa yrityksessä HR-konsulttina ja kouluttajana 11/2016-09/2020.

Edellisissä tehtävissään hakija on vastannut työllistämisprosessien kehittämisestä ja suunnittelusta ja toiminut mm. MONET-työllistämisprojektin vastuuhenkilönä, jonka tavoitteena oli rekrytoida nuoria, maahanmuuttajia ja osatyökykyisiä Lassila & Tikanojalle. On lisäksi toiminut esihenkilöiden kouluttajana perehdytysprosessien kehittämisessä.

HR-konsultin tehtävässään hakijan päätyönä oli rekrytointiprosessien kehittäminen, johon sisältyi räätälöityjen työelämäkoulutusten ja rekrytointikoulutusten suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. Edellisten tavoitteena oli helpottaa nuorten, osatyökykyisten ja maahanmuuttajien rekrytointia ja osallisuuden kehittämistä.

Hakija tuntee yrityksille tarjottavat taloudelliset tuet ja on rakentanut räätälöityjä koulutuksellisia ratkaisuja kohti työtä yhteistyössä mm. OSKE:n ja TE-toimiston kanssa. Hakijalla on vahvaa kokemusta yritysyhteistyöstä HR-prosessien kautta sekä syvällinen kiinteistöalan tuntemus.

Hakija 2, ********** on koulutukseltaan filosofian maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2007). Hakija on toiminut työkykykoordinaattorina Keravan kaupungilla 8/2021 alkaen TEOT-hankkeessa, jossa on mukana kehittämässä osana sote-uudista osatyökykyisten palveluita.

Ennen siirtymistään Keravan kaupungille hakija oli projektisuunnittelijana 2 v 4 kk Helsingin kaupungilla. Tällöin hän vastasi WomentoWork-hankkeen vetämisestä, jonka tavoitteena oli edistää pitkään työttömänä olleiden maahan muuttaneiden naisten työllistymistä. Tehtävään liittyi hieman myös yritysyhteistyötä.

Hakija työskenteli ennen hanketta 9 kk Helsingin kaupungin uraohjaajana nuorten urapalveluissa, jossa tehtävänä oli ohjata nuoria kohti työtä tai koulutusta ja samalla hänelle tuli tutuksi mm. työllistymistä tukevat taloudelliset tuet.

Ennen edellisiä tehtäviä hakija on toiminut sote-alalla mm. sairaanhoitajan ja terveydenhuollon ohjaajana ja uravalmentajana.

Hakijan työkokemus on kertynyt sote-alan ja hankkeen sekä uraohjaajan/-valmentajan tehtävistä yritysyhteistyön jäädessä vähemmälle. Hakijalla ei ole myöskään kokemusta räätälöityjen koulutuksellisten polkujen rakentamisesta eri toimijoiden kanssa.

Hakija 3, ********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2010). Hakija on toiminut kuntapilotin asiantuntijana Helsingin kaupungilla 3/2021 alkaen. Nykyisiin työtehtäviin kuuluu eri ikäisten asiakkaiden ohjaus työllistymiseen ja kouluttautumiseen liittyvissä kysymyksissä.

Ennen tätä hakija oli Helsingin kaupungilla uraohjaajana 2 v 2 kk, jolloin tehtäviin kuuluivat nykyisten tehtävien lisäksi mm. osallistuminen yrityskoordinaattoreiden tapahtumiin ja alueellinen työ. Helsingin kaupungilla työskennellessään hakijalle ovat tuttuja erilaiset koulutukselliset polut kohti työtä mm. työvoima- ja lyhytkorttikoulutukset ja yrityksille tarjottavat taloudelliset tuet.

Hakijan pisin työkokemus on kertynyt työvalmentajana toimimisesta Autismisäätiössä 1/2011-11/2018, jolloin tehtäviin kuului yritysyhteistyötä työpaikkakäyntien muodossa. Hakijalta ei ole vielä kokemusta räätälöityjen koulutuksellisten polkujen rakentamisesta yhteistyössä yritysten ja muiden tahojen kanssa.

Hakija 4, ********** on koulutukseltaan filosofian maisteri (Jyväskylän yliopisto, valmistumisvuosi 1988). Hakija on toiminut suunnittelijana Helsingin kaupungilla 3/2021 alkaen, jossa hänen tehtäviinsä kuuluu mm. yhdistää velvoitetyöllistettäviä ja kaupungin osaamistarpeita luoden kumppanuuksia ja kehittämällä asiakas- ja työntekijäkokemusta.

Ennen nykyistä työtään hakija oli projektipäällikkönä 11-12/2019 Barona IT:llä, jolloin vastasi sote-asiakkuuden käyttöönottoprojektin vetämisestä, jossa siirrettiin Ikääntyneiden palveluneuvonta Luonaan.

Tätä ennen hakija toimi projektipäällikön tehtävissä Akavan Erityisaloissa (10 kk) ja Suomen Hoivatila Oyj:ssä (2 v 7 kk) tehden erilaisia kehittämistehtäviä yhteistyössä monipuolisten verkostojen kanssa, joissa korostui uuden kehittäminen esim. toimiminen Digitaalinen Hoivatilat –kehitysohjelman vetovastuun roolissa, jolloin hakija mm. loi liiketoimintaprosessin tarpeisiin tiedolla johtamisen kartan Salesforeciin ja uudisti markkinointia.

Hakijalla on vahvaa osaamista viestinnästä ja markkinoinnista. Näihin liittyvissä tehtävissä hän on työskennellyt urallaan n. 15 vuotta eri organisaatioissa, joita ovat mm. Kunnan Taito Oy (4 v 2kk), Helsingin yliopisto (10 kk), AEL (2 v 7 kk) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu (9 v 3 kk). Tehtäviin on kuulunut mm. seuraavia tehtäviä: brändin rakentaminen, sisäinen ja ulkoinen viestintä sekä monet muut viestinnän kehittämistehtävät yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Ennen viestintä-ja markkinointitehtäviin siirtymistä hakija oli 01/1998-08/1996 rakentamassa yhteistyömallia Jyväskylän yliopiston ja Keski-Suomen pk-yritysten välille, josta syntyi työpaikkoja ja toimintamalli yritysten ja oppilaitosten toimintaan.

Hakijalla on pitkä ja monipuolinen työura- ja kokemus mm. markkinoinnin ja viestinnän tehtävistä ja vaativista monipuolisista projekti- ja kehittämistehtävistä eri organisaatioissa. Hakijalla ei ole vielä riittävää kokemusta räätälöityjen koulutuksellisten polkujen rakentamisesta kohti työtä yhteistyössä yritysten kanssa tai TE-toimiston kanssa työskentelystä.

Arviointi

Kaikilla haastatelluista on kelpoisuusehdoissa edellytetty korkeakoulututkinto. Koulutuksen ja työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella ********** katsottiin olevan parhaat edellytykset yrityskoordinaattorin viran tehtävien hoitamiseen.

Valittavalla henkilöllä on monipuolista kokemusta yritysyhteistyöstä ja esimerkiksi yritysten rekrytointiprosesseista, kokemusta palvelukokonaisuuksien rakenteellisesta kehittämisestä, kokemusta analyyttisesta työskentelytavasta hyödyntäen tietoteknisiä ratkaisuja (esim. Excel), tuntemusta eri toimialojen yrityksistä ja niiden työtehtävistä, tuntemusta työnantajille maksettavien rekrytoinnin taloudellisista tuista ja oppisopimuspoluista, kokemusta räätälöityjen koulutusratkaisujen rakentamisesta kohti työtä, kokemusta TE-toimiston ja kuntien työllisyyspalveluista tai yrityspalveluista sekä kokemusta oppilaitosten yrityspalveluista.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

This decision was published on 05.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jani Moliis, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 22781

jani.moliis@hel.fi

Decisionmaker

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Jani Moliis
yksikön päällikkö

Attachments

1. Hakijalistaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.