Hankinta, kotimaiset e-lehdet, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2021-012273
More recent handlings
Case 9. / 37 §

Helsingin kaupunginkirjaston digitaalisten lehtipalveluiden hankinta yhteisesti HelMet-kirjastojen kanssa

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti

A Hyväksyä Helsingin kaupunginkirjaston digitaalisten lehtipalveluiden hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B oikeuttaa kulttuurin ja vapaa-ajan kirjastopalvelujen johtajan
– tekemään hankinnasta päätöksen
– päättämään optiokauden käyttöönotosta
– allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat
sopimukset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 11.1.2022, § 3 muuttaa valmistelukäytäntöä siten, että kaikki yli 500 000 euron hankinnat tuodaan lautakunnan käsittelyyn jo hankinnan käynnistämisvaiheessa, jotta lautakunta voi nykyistä vahvemmin ohjata ja valvoa hankintojen kriteereitä.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on kotimaisten sanoma- ja aikakauslehtien digitaalinen palvelu, johon kuuluu lainausalusta, lehtivalikoima sekä tukipalvelut Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin, Vantaan kaupungin sekä Kauniaisten kaupungin kirjastojen (Helmet-kirjastot) käyttöön SaaS-palveluna. Palvelun luonteen vuoksi Helmet-kirjastot tekevät hankinnan yhteisesti. Jokainen kaupunki vastaavat omalta osaltaan päätöksistään ja kuntakohtaisista sopimuksistaan sekä kustannuksista YTV-suhteessa. Helsingin kaupungin osuus on 50 % kokonaiskustannuksesta ja Helsingin kaupungin osuus koko sopimuskaudelle on arviolta noin 500 000 euroa ilman arvonlisäveroa.

Etäkäyttöisten lehtien tulee olla kirjastojen asiakkaiden käytettävissä paikasta riippumatta, myös kirjastojen ulkopuolella. Paikalliskäyttöisten lehtien tulee olla asiakkaiden käytettävissä kirjastojen tiloissa. Palvelun tulee olla käytössä vuorokauden ympäri ja yhtä lehteä voi lukea samanaikaisesti etukäteen tilauskohtaisesti määritetty määrä käyttäjiä. Hankinnan kohde vaatimuksineen on tarkemmin määritelty tarjouspyynnössä liitteineen. Helsingin kaupunginkirjaston palvelun nykyiset sopimukset päättyvät 30.6.2022. Hankinta tehdään, että voidaan tarjota kirjaston Helsingin kaupunginkirjaston asiakkaille jatkossakin digitaalisia lehtipalveluita. Digitaaliset lehtipalvelut ovat suosituimpia digitaalisten aineistojen palveluita Helsingin kaupunginkirjastossa.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä SaaS-palveluna.

Tarjoukset vertaillaan osa-alueittain kokonaistaloudellisen edullisuuden ja palvelun laadun mukaisesti. Kokonaistaloudellisuuden perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta. Hintakriteerin painoarvo on 60 %. Hintakriteeri muodostuu paikalliskäyttöisten sanomalehtien pakollisten ja vapaaehtoisten julkaisujen kokonaishinnasta, etä- ja paikalliskäyttöisten aikakauslehtien pakollisten julkaisujen hinnasta ja palvelun alustamaksusta. Laatukriteerin painoarvo on 40 %. Laatukriteeri koostuu tarjoajan tarjoamastaan hintalomakkeessa listatuista vapaaehtoisista julkaisuista.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Sopimus

Sopimus palveluista tehdään liitteenä olevien sopimusluonnoksen mukaisesti. Sopimus on suunniteltu aloitettavaksi viimeistään 1.7.2022 ja se on voimassa 30.6.2024. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään kahdella yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat liitteinä 1-4 (tarjouspyyntö, tietosuojaliite, sopimusluonnos ja hintaliite). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Close

This decision was published on 21.02.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ja 37 (A) §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 37 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kirjastopalvelujen johtaja
Katri Vänttinen

Ask for more info

Virva Nousiainen-Hiiri, yhteisten palvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 85401

virva.nousiainen-hiiri@hel.fi

Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573

niina.lammi@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60§, 138§
2. Confidential: HankL 60§, 138§
3. Confidential: HankL 60§, 138§
4. Confidential: HankL 60§, 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.