Poistumisturvallisuusselvitys, Seniorisäätiön kannelkoti, Vanhaistentie 15

HEL 2021-012578
More recent handlings
§ 20
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Seniorisäätiö, Kannelkoti, Vanhaistentie 15, 00420 Helsinki

Riskienhallintapäällikkö

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Seniorisäätiön kohdetta Kannelkoti osoitteessa Vanhaistentie 15, 00420 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2023 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.12.2022

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen tai henkilökunnan lisääminen.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- neuvottelu toiminnanharjoittajan ja kiinteistön omistajan kanssa 5.10.2022
- poistumiskoe 28.6.2022
- palotekninen lausunto 17.2.2022
- poistumisturvallisuusselvitys ja toteuttamissuunnitelma 1.11.2021
- määräaikainen palotarkastus 10.11.2021
- poistumisturvallisuuden totuttamismääräys 2.6.2015
- poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma 26.2.2015
- poistumisturvallisuuden arviointi 3.11.2014
- poistumisturvallisuusselvitys 23.6.2014

Kannelkoti on vanhusten pitkäaikaisen laitoshoidon yksikkö. Päivitetyn poistumisturvallisuusselvityksen mukaan yksikössä on tällä hetkellä 100 asukaspaikkaa neljässä 25 asukkaan ryhmäkodissa. Yksi ryhmäkotitila on tyhjillään. Asukkaiden toimintakyky on alentunut ja 70 asukkaan on arvioitu olevan kykenemättömiä omatoimiseen pelastautumiseen lainkaan. Ryhmäkodeissa on kolmen, kahden ja yhden hengen huoneita. Asukkaiden vuoteissa on pelastuspatjat. Yksikössä on henkilökuntaa vähimmillään yöaikaan neljä hoitajaa (yksi per ryhmäkoti).

Kannelkoti toimii v. 1978 valmistuneessa yksikerroksisessa vanhainkotikiinteistössä. Koko rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka keskus sijaitsee pääoven läheisyydessä henkilökunnan toimistossa. Jokaisessa ryhmäkodissa on paloilmoittimen lisänäyttölaite, josta hälytys näkyy selkokielisenä tilatietona. Poistumisreittejä on useita ja asukkaat voidaan evakuoida sängyillä osastolta toiselle.

Kohteen poistumisturvallisuutta on arvioitu aiemmin v. 2014, jolloin on todettu, ettei poistumisturvallisuus ole riittävällä tasolla. Toiminnanharjoittajan v. 2015 toimittamassa poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelmassa esitetyt toimenpiteet eivät olleet pelastusviranomaisen arvion mukaan riittäviä ja näin ollen on annettu poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys automaattisen sammutuslaitteiston asennuksesta 31.12.2020 mennessä. Palotarkastuksella 1.12.2021 todettiin, ettei asennusta ole tehty ja eikä laitteistoa ole suunniteltu asennettavan, koska yksikön toiminta on päättymässä nykyisessä kiinteistössä noin vuonna 2026.

Palotarkastuksella todettiin kohteen asukasmäärän vähentyneen ja henkilökunnan määrän lisääntyneen edelliseen arviointiin nähden. Tämän lisäksi heräsi epäilys, että kohteen palo-osastointi on toteutettu eri tavalla kuin aiemmassa arviointipäätöksessä oli todettu. Toiminnanharjoittaja ja kiinteistön omistaja tilasivat paloteknisen suunnittelijan selvityksen kohteen palo-osasoinnista, mistä selvisi mm., että kohteen asukashuoneet on toteutettu osiin jaolla EI15 mukaisin rakentein, toisin kuin v. 2015 poistumisturvallisuusselvityksen arvioinnissa on todettu.

Koska Kannelkodin poistumisturvallisuus oli parempi kuin edellisessä arvioinnissa, nähtiin tarpeelliseksi todentaa asukkaiden evakuoimiseen kuluva aika poistumiskokeella. Poistumiskokeen perusteella pelastusviranomainen päätyi johtopäätökseen, ettei asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta ole todennäköisesti mahdollista riittävän nopeasti, vaikka tilanne edelliseen arviointiin verrattuna on muuttunut paremmaksi. Poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla perustuen:
- kohteen asukasmäärään ja asukkaiden huomattavasti alentuneeseen toimintakykyyn
- henkilökunnan määrään ja yöaikaiseen sijaintiin rakennuksessa
- kohteen asukasosastojen palo-osastointiin
- kiinteistöä ei ole varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

This decision was published on 09.11.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Decisionmaker

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite 2: Toteuttamissuunnitelma-ohje
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.