Hankinta, suun terveydenhuollon koneiden ja laitteiden määräaikaishuollot ja vikakorjaukset, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-012633
More recent handlings
Case 4. / 4 §
This decisionmaker is no longer active

Suun terveydenhuollon koneiden ja laitteiden määräaikaishuollot ja vikakorjaukset

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä suun terveydenhuollon koneiden ja laitteiden määräaikaishuoltojen ja vikakorjausten palveluhankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

• tekemään hankinnasta päätöksen

• päättämään optiokauden käyttöönotosta

• allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä

• päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Lana Bulatova ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Nykytilanne

Suun terveydenhuollolla on voimassa olevat sopimukset kolmen palveluntuottajan kanssa hammashoitoyksiköiden määräaikaishuoltojen suorittamisesta. Sopimukset on allekirjoitettu keväällä 2014. Sopimukset ovat irtisanottavissa siten, että kunkin palveluntuottajan kanssa neuvotellaan erikseen sopimuksen päättymisestä ja siihen liittyvästä irtisanomisajan pituudesta.

Määräaikaishuoltojen nykyiset sopimukset on tehty suorahankintoina, koska tuolloin ei ollut tiedossa muita määräaikaishuoltojen suorittajia niille hammashoitoyksiköille (merkeille), joita suun terveydenhuollolla oli tuolloin käytössä.

Vikakorjauksista ei suun terveydenhuollolla ole ollut sopimuksia, vaan korjauksia ja huoltoja on tilattu tarpeen mukaan laitteen toimittajalta.

Kilpailutuksen taustaa

Laissa lääkinnällisistä laitteista (719/2021) määritellään ammattimaiselle käyttäjälle muun muassa seuraavia vaatimuksia:

- laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti

- laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Lääkinnällisiä laitteita koskee myös 26.5.2021 voimaantullut MDR-asetus (EU) 2017/745. Asetuksessa on vaatimuksia lääkinnällisten tuotteiden tai laitteiden valmistajille sekä jakelijalle.

Suun terveydenhuollolla on eri toimipisteissä yhteensä 236 kuuden eri toimittajan toimittamia, eri merkkistä ja eri valmistajien valmistamia hammashoitoyksiköitä. Lisäksi suun terveydenhuollolla on lääkintälaiterekisteristä tehdyn poiminnan mukaan noin 18 000 lääkinnällistä pienlaitetta, mukaan lukien röntgenlaitteet.

Suun terveydenhuollossa olevilla laitteilla hoidetaan potilaita, joten koneiden ja lääkinnällisten pienlaitteiden tulee olla turvallisia niin potilaille kuin henkilökunnalle. Huolto- ja korjauspalvelun hankinnalla pyritään turvallisen työskentelyn varmistamisen lisäksi hyödyntämään laitteiden elinkaari ja vähentämään uusien laitteiden hankintaa. Tilaajana suun terveydenhuolto pyrkii edistämään ekologisuutta ja kestävää kehitystä siten, että korjauskelpoiset laitteet pyritään korjaamaan, mikäli se vain suinkin on taloudellisesti järkevää.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä käytetään hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 32 §:ssä kuvattua avointa menettelyä.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia.

Hankinnassa on 14 eri osa-aluetta. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan enintään kolme palveluntuottajaa, jos tarjoajia on enemmän kuin yksi. Etusijajärjestys palveluntuottajien kesken muodostuu osa-alueen yhteisvertailuhinnan perusteella. Mikäli sopimuskauden aikana valitut palveluntuottajat esittävät hinnanmuutoksia, määräytyy etusijajärjestys mahdollisten uusien hintojen mukaisesti, eli etusijajärjestys voi sopimuskauden aikana muuttua.

Asiakirjat

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon ja sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen kanssa. Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset.

Esitys asiakirjoista on päätösesityksen liitteinä (liitteet 1–6). Hankintalain (1397/2016) 60 § ja 138 § mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset

Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi ehdokkaiden edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt ammatillisen pätevyyden vaatimukset ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan.

Sopimuskausi

Palvelu kilpailutetaan kahden vuoden sopimuskaudelle, jonka on suunniteltu alkavan 1.5.2022. Sopimukseen sisällytetään mahdollisuus enintään 24 kuukauden optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää erikseen viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien palveluntuottajien kanssa tai vain osan kanssa. Lisäksi optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikissa hankinnan osioissa tai vain osassa niitä.

Muut ehdot

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan suun terveydenhuollon kulloisenkin tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 30.3.2021 § 76 vahvistetuista hankintavaltuuksista.

Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelujen johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.

Close

This decision was published on 24.01.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 1, 2, 3, 4 (A), 9 ja 10 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 4 (B), 5 (B), 6 (B) ja 7 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138.
2. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138.
3. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138.
4. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138.
5. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138.
6. Confidential: HankL (1397/2016) § 60 ja § 138

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.