Virkasuhteen täyttäminen, Palvelukeskusliikelaitos, talous- ja hallintoyksikkö, yksikönjohtaja, työavain PALKE-05-2-21

HEL 2021-012637
More recent handlings
Case 2. / 3 §

Oikaisuvaatimus koskien johtokunnan päätöstä Palvelukeskuksen talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan viran täyttämisestä

Board of Palvelukeskus Helsinki

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti esityksessä mainituilla perusteilla hylätä 1.12.2021 päivätyn oikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan 15.11.2021 § 39 tekemää talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan viran täyttämistä koskevaa päätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta on päätöksellään 15.11.2021 § 39 päättänyt valita oikeustieteen maisteri Ulla Vuolteen palvelukeskusliikelaitoksen talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkaan 1.1.2022 lukien.

Palvelukeskuksen talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan valintapäätöksestä on tehty 1.12.2021 päivätty ja 2.12.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut liitteenä oleva oikaisuvaatimus, jossa on vaadittu johtokunnan viran täyttämistä koskevan päätöksen kumoamista.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on täydentänyt oikaisuvaatimustaan 2.1.2023 esittämällä todistuksen eMBA-kurssin suorittamisesta 9.12.2022.

Oikaisuvaatimuksen tekemisen edellytykset

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua ja säännöksen 3 momentin mukaan, jos hallintosäännössä on kuntalain 92 §:n nojalla määrätty, että päätös voidaan ottaa liikelaitoksen johtokunnan käsiteltäväksi, oikaisuvaatimus johtokunnan ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään johtokunnalle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 11 luvun 1 § 1 momentin 1 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta ja säännöksen 1 momentin 2 kohdan mukaan ottaa liikelaitoksen johtajan suoran alaisen.
Kuntalain 137 § 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on kuntalain 138 §:n mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asiakirja katsotaan annetun tiedoksi sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n mukaan kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan päätös on annettu oikaisuvaatimuksentekijälle tiedoksi sähköpostilla 17.11.2021. Oikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 2.12.2021.

Oikaisuvaatimus on siten tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle. Oikaisuvaatimus palautettiin Helsingin hallinto-oikeuden päätöksellä (H6633/2022, 18.11.2022, Dnro 185/03.04.04.04.10/2022) Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan käsiteltäväksi.

Oikaisuvaatimuksen perustelut pääpiirteittäin

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että muutoksenhaun kohteena oleva päätös kumotaan ja että Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta käsittelee uudelleen Palvelukeskuksen talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkaan ottamisen niin, että oikaisuvaatimuksen tekijä valitaan virkaan.

Perusteena oikaisuvaatimukselle on esitetty, että oikaisuvaatimuksen tekijälle olisi tullut tarjota talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkaa viranhaltijalain 37.1 §:n nojalla.

Oikaisuvaatimuksen arviointi

Valintaperusteet

Viranhaltijalain 6.1 §:n mukaisesti virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla tulee olla erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Perustuslain 125.2 §:n mukaan julkisten virkojen yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Julkaistun hakuilmoituksen mukaan talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan viran kelpoisuusehtona on ylempi korkeakoulututkinto ja riittävä tuntemus talouden sekä asiantuntijaorganisaation johtamisesta. Kielitaitovaatimuksena virassa on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijan eduksi katsotaan vankka kokemus asiantuntijaorganisaation johtamisesta ja tukipalvelujen tuottamisesta sekä vahva ammattitaito ja osaaminen toiminnan taloudellisesta johtamisesta sekä julkisista hankinnoista. Lisäksi hakijan eduksi luettiin kyky strategiseen ajatteluun ja toimintatapaan. Myös kaupunkiorganisaatioon kuuluvan kunnallisen liikelaitoksen toimintaan välttämättömästi kuuluvan julkisen hallinnon ja sen toimintaperiaatteiden riittävän tuntemus katsottiin hakijan eduksi. Myös Helsingin kaupungin toimintaympäristön tuntemus luettiin hakijoiden hyväksi.

Lisäksi hakijan hyväksi luettiin analyyttinen ajattelukyky ja kyky ennakoida riskejä sekä toimia haastavassa ja alati muuttuvassa toimintaympäristössä. Hakijan eduksi katsottiin myös kyky hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ja haastaa totuttuja toimintatapoja, hyvät yhteistyötaidot ja kyky viedä asioita eteenpäin päämäärätietoisesti ja hyvässä hengessä.

Valintamenettely

Avoinna olleeseen virkaan haki määräajassa yhteensä 19 henkilöä, joista kaikki täyttivät viran kelpoisuusehdot.

Palvelukeskuksen HR:n asiantuntijat suorittivat videoavusteiset alkuhaastattelut ja arvioinnit hakijoille. Tämän jälkeen teetettiin soveltuvuusarvioinnit niihin kutsutuille viidelle hakijalle. Toimitusjohtajan viransijainen haastatteli seuraavaksi henkilökohtaisesti henkilöstöpäällikön ja vastaavan HR-suunnittelijan kanssa neljä hakijaa. Lisäksi virkaan ottavalle liikelaitoksen johtokunnalle annettiin mahdollisuus tutustua kolmeen hakijaan.

Valinnan perustelut

Perustuslain 125.2 §:n mukaisesti yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lainkohtaa koskevien esitöiden mukaisesti taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä (HE 1/1998 vp, s. 180).

Talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkavalinnassa on noudatettu edellä kuvattuja perustuslain yleisiä nimitysperusteita julkisiin virkoihin ja arvioitu hakijoiden ansioita suhteessa viranhakukuulutuksessa kuvattuihin kelpoisuusehtoihin sekä hakijoiden eduksi katsottaviin seikkoihin.

Palvelukeskuksen johtokunnan virkavalintaa koskevan päätöksen 15.11.2021 § 39 mukaisesti virkaan valitulla Ulla Vuolteella on koulutuksen, kokemuksen sekä haastatteluissa osoitetun sopivuuden perusteella parhaat edellytykset virkaan kuuluvien tehtävien menestykselliseen hoitamiseen. Virkavalinta on perustunut hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointeihin.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessa väittänyt olleensa ansioitunein tehtävään.

Valintapäätöksen perustelu

Hallintolain 45.1 §:n mukaisesti päätös on perusteltava. Päätöksen perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Oikaisuvaatimuksessa on todettu, ettei johtokunta ole virkavalintaa koskevassa päätöksessään perustellut sitä, miksi oikaisuvaatimuksen tekijää ei ole valittu virkaan. Virkavalintaa koskevassa päätöksessä tulee perustella, millä perusteilla virkaan valittava on ansioitunein. Sen sijaan päätöksessä ei ole tarpeellista perustella, miksi muita hakijoita ei ole valittu kyseessä olevaan virkaan.

Johtokunta on päätöksessään perustellut, millä perusteilla Ulla Vuolletta on pidetty ansioituneimpana talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkaan. Näin ollen päätös on perusteltu hallintolain 45.1 §:n edellyttämällä tavalla.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt muut väitteet koskien virkavalintaa

Oikaisuvaatimuksen tekijä on oikaisuvaatimuksessa vedonnut, että hänelle olisi tullut tarjota talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkaa viranhaltijalain 37.1 §:n nojalla.

Viranhaltijalain 37.1 §:n mukaisesti virkasuhde voidaan irtisanoa, kun viranhaltijan tehtävät ovat vähentyneet olennaisesti ja pysyvästi muun ohessa työnantajan tai asianomaisen yksikön tehtävien uudelleen järjestelyn vuoksi. Irtisanominen edellyttää lisäksi, ettei viranhaltijaa voida ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden kohtuudella sijoittaa toiseen virkasuhteeseen tai ottaa sellaiseen työsuhteeseen, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä.

Palvelukeskuksessa toteutettiin syksyllä 2021 organisaatiomuutos, jonka johdosta tukipalvelut-yksikkö ja kehityspalvelut-yksikkö yhdistettiin uudeksi talous- ja hallintoyksiköksi. Palvelukeskuksen johtokunta päätti asiasta 10.6.2021 § 22. Samalla johtokunta päätti, että se muun ohella lakkauttaa organisaatiomuutoksesta johtuen 1.9.2021 alkaen oikaisuvaatimuksen tekijän aiemman kehityspalvelujen yksikönjohtajan viran ja siirtää kyseisen viranhaltijan samasta ajankohdasta lukien muuhun tehtävään perustettavaan talous- ja hallintoyksikköön.

Oikaisuvaatimuksen tekijän aiemman viran lakkauttamista koskevan päätöksen johdosta Palvelukeskus tarjosi perustettavasta talous- ja hallintoyksiköstä oikaisuvaatimuksen tekijälle työsuhteista tehtävää nimikkeellä päällikkö, strategia ja johtaminen. Palvelukeskus ja oikaisuvaatimuksen tekijä solmivat työsuhteen edellä mainitusta tehtävästä, jossa oikaisuvaatimuksen tekijä aloitti 1.9.2021. Kun oikaisuvaatimuksen tekijän kanssa oli solmittu työsuhde uudesta tehtävästä, häntä koskevat uudelleensijoitustoimet voitiin päättää. Myös aikaisempi virkasuhde päättyi oikaisuvaatimuksen tekijän aloitettua uudessa tehtävässä.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla voidaan todeta, että johtokunnan tekemä viran täyttämistä koskeva päätöksessä on noudatettu edellä kuvattuja perustuslain yleisiä nimitysperusteita julkisiin virkoihin ja arvioitu hakijoiden ansioita suhteessa viranhakukuulutuksessa kuvattuihin kelpoisuusehtoihin sekä hakijoiden eduksi katsottaviin seikkoihin. Kokonaisarvioinnin perusteella hakijoista ansioituneimmaksi hakijaksi on katsottu Ulla Vuolle.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on täydentänyt oikaisuvaatimustaan 2.1.2023 esittämällä todistuksen eMBA-kurssin suorittamisesta 9.12.2022. Virkavalinta on kuitenkin tehty jo 15.11.2021, joten oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole virkavalintaa tehtäessä vielä suorittanut eMBA-kurssia eikä asialla ole näin ollen merkitystä.

Lisäksi palvelukeskuksen johtokunnan päättäessä talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkavalinnasta 15.11.2021 oikaisuvaatimuksen tekijä ei ollut enää uudelleensijoitettavissa virkaan viranhaltijalain 37 §:n mukaisesti. Tämä johtuu siitä, että oikaisuvaatimuksen tekijää koskevat uudelleensijoitustoimet oli päätetty silloin, kun hänen kanssaan oli solmittu työsopimus päällikön tehtävästä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei myöskään virkavalintaa koskevaa päätöstä tehtäessä ollut enää virkasuhteessa kaupunkiin. Näin ollen häntä ei voitu valita viranhaltijalain 37 §:n nojalla talous- ja hallintoyksikön yksikönjohtajan virkaan.

Close

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 16.12.2021 § 51

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti jättää tutkimatta **************** tekemän oikaisuvaatimuksen johtokunnan päätöksestä 15.11.2021 (§ 39).

15.11.2021 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
vs. toimitusjohtaja
Risto Paavola
Lisätiedot

Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 310 27609

raimo.niippa@hel.fi
Close

This decision was published on 20.01.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Minna Hoffström

Ask for more info

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 1.12.2021
The attachment will not be published on the internet.
2. Päätös 18.11.2022
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.