Avustuksen myöntäminen, Taide- ja kulttuuriavustukset 2022, kulttuuri- ja kirjastojaoston 1. jako, vähintään 50 000 euron hakemukset, monivuotiset

HEL 2021-013109
More recent handlings
Case 9. / 41 §

Monivuotiset taide- ja kulttuuriavustukset vuodelle 2022

Culture and Libraries Sub-comittee of the Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi taide- ja kulttuuriavustusta pysyväisluonteiseen toimintaan monivuotisina taide- ja kulttuuriavustuksina vuodelle 2022 liitteen 1 mukaisesti yhteensä 4 901 800 euroa.

Myönnettävä avustus on monivuotiskauden viimeinen osa.

Helsingin Barokkiorkesterin yhdistys ry:n avustusta korotetaan osana valtionosuustoimijoiden rahoitusrakenteen tarkastelua 5 000 eurolla.

Suomalaisen barokkiorkesterin kannatusyhdistys ry:n avustusta korotetaan osana valtionosuustoimijoiden rahoitusrakenteen tarkastelua 5 000 eurolla.

Tanssiteatteri Hurjaruuthin Kannatus ry:n avustusta korotetaan osana valtionosuustoimijoiden rahoitusrakenteen tarkastelua 20 000 eurolla.

Into liikkeessä ry:n avustusta korotetaan osana valtionosuustoimijoiden rahoitusrakenteen tarkastelua 20 000 eurolla.

Tanssiareena ry:n avustusta korotetaan osana toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä ja kaupunkistrategian painopisteen mukaisesti 10 000 eurolla.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Ohjeet avustuksen saajalle

Toiminta-avustukset maksetaan avustuksen suuruudesta riippuen 1.–4. erässä eräpäivillä 14.1.2022, 7.3.2022, 7.6.2022 ja 7.9.2022.

Garantiföreningen för Svenska Teatern rf:n lainan korot ja lyhennykset -avustus maksetaan yhdessä erässä eräpäivällä 16.5.2022.

Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.

Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät toimialan nettisivuilta www.hel.fi/kulttuurinavustukset > Avustuksen käyttäminen ja raportointi:

Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksensaaja ei noudata avustusehtoja.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli erityissuunnittelija Salla Mistola.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet 13.02.2018, § 28. Kulttuurijaosto on hyväksynyt tarkemmat avustusmuodot ja arviointikriteerit 20.3.2018, § 10.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto vastaa taide- ja kulttuuritoimintaan sekä kulttuuripolitiikkaan tarkoitettujen avustusten jakamisesta hallintosäännön 17 luvun 2 §:n 3 kohdan mukaisesti jakamalla avustusmäärärahoja. Jaosto käsittelee taide- ja kulttuuriavustuksia kaikissa kokouksissaan.

Vuoden 2022 monivuotisten taide- ja kulttuuriavustusten hakuaika päättyi 24.9.2021 klo 16.00. Tämän kokouksen käsittelyssä on vuodelle 2022 yhteensä 24 monivuotista taide- ja kulttuuriavustushakemusta. Haettu summa on yhteensä 6 030 795 euroa.

1.1.2022 tulee voimaan laki esittävän taiteen edistämisestä, joka korvaa aiemman teatteri- ja orkesterilain. Lain uudistamisen yhteydessä valtionosuuden piiriin tuli hakea riippumatta siitä, oliko kyseessä uusi vai jo aiemmin valtionosuuden piirissä ollut toimija. Opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyi valtionosuuden piiriin 100 esittävän taiteen toimintayksikköä. Musiikin alan toimintayksiköitä hyväksyttiin 31 ja loput 69 toimintayksikköä olivat teatterin, tanssin ja sirkuksen alan toimijoita. 29 toimintayksikön kotipaikka on Helsinki. Kokonaan uusia valtionosuuden piiriin hyväksyttyjä toimijoita oli musiikin toimijoista kolme ja muun esittävän taiteen toimijoista 12. Näistä toimintayksiköistä helsinkiläisiä oli musiikin osalta kaksi ja muun esittävän taiteen toimijoista yhdeksän. Helsingin kaupunki on myöntänyt sekä uusille että vanhoille valtionosuuden piirin hyväksytyille toimintayksiköille taide- ja kulttuuriavustusta jatkuvaan toimintaan.

Valtionosuuden piiriin hakeutumisen yhteydessä esittävän taiteen valtionosuuslautakunta ja Opetus- ja kulttuuriministeriö ovat arvioineet muun muassa toiminnan riittäviä taloudellisia edellytyksiä (lain 4§:n 6). Tässä yhteydessä on kiinnitetty huomiota myös kunnan rahoituksen tasoon. Valtionosuudessa rahoituksen lähtökohtana on, että rahoitus toteutuu tasasuhteissa kuntien, valtion ja toimijoiden oman rahoituksen osalta. Valtionosuuden piiriin hyväksymisen yhteydessä on kiinnitetty erityistä huomiota toimijan rahoituspohjan heikkouksiin ja tällaisina voidaan nähdä esimerkiksi kunnan rahoituksen huomattavan matala taso tai rahoituksen perustuminen hankerahoitukseen.

Rahoituspohjan haasteet koskevat tällä hetkellä erityisesti tiettyjä VOS-toimijoita. Valtionrahoituksen kasvu tulee tulevaisuudessa muuttamaan myös nyt uusina hyväksyttyjen toimijoiden rahoituspohjaa. Toimijoiden rahoitusta on edellä mainituista syistä tarkasteltu erityisesti kuntarahoituksen osuuden näkökulmasta. Vertailuvuodeksi valittiin vuoden 2019 tilinpäätöstiedot, sillä tällä hetkellä ne antavat vertailukelpoisimman kuvan toimijoiden perustilanteesta. Lisäksi kyseinen vuosi on ollut Opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksen taustalla. Toimijoiden keskinäisen vertailun ja rajallisten avustusmäärärahojen perusteella valmistellussa esityksessä on asetettu tavoitteeksi, että Helsingin kaupungin myöntämä taide- ja kulttuuriavustus pysyväisluonteiseen toimintaan olisi ensivaiheessa 15 % toimijan toiminnan kuluista.

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien toimijoiden osalta erikseen arvioitu, täyttyvätkö SEUT 107 (1) artiklan kriteerit.

Arvioinnissa on päädytty siihen, että kaikkien tuettavaksi esitettyjen toimijoiden osalta SEUT 107 (1) artiklan kaikki kriteerit eivät täyty. Arvioinnissa on katsottu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, sillä toiminta on alueellista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävästä samanlaisesta toiminnasta ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät tule sovellettaviksi

Close

This decision was published on 10.12.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Ask for more info

Salla Mistola, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 35771

salla.mistola@hel.fi