Maksuhyvitys, aluevuokraus, päätös AL2101338-8, Lasivuorimaa Oy

HEL 2021-013300
More recent handlings
§ 3

Muistutus kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista (työn tunnusnumero AL2101338)

Yksikön päällikkö

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hyväksyä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 3 momentin mukaisesta maksusta tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830062454. Alueenkäyttömaksua muutetaan muistutuksen johdosta niin, että alueenkäyttömaksua peritään ajalta 7.8.2021 - 7.10.2021 kokoluokan 0-15 m2 mukaisesti eli 6 e / päivä. Muilta osin laskutus säilyy ennallaan.

Päätöksen perustelut

Muistutuksen kohteena oleva maksu

Lasivuorimaa Oy:lle on lähetetty 22.10.2021 päivätty maksu (laskun nro 2830062454) kadun tai yleisen alueen käyttämisestä työmaana. Työstä vastaavana ja maksuvelvollisena on ollut Asunto-Osakeyhtiö Lapinlahdenkatu 12, mutta maksu on 11.5.2021 päivätyn ilmoituksen mukaisesti osoitettu urakoitsija Lasivuorimaa Oy:lle.

Työ on suoritettu osoitteessa Lapinlahdenkatu 12 tunnusnumerolla AL2101338.

Muistutus

Lasivuorimaa Oy:n edustaja on työstä vastaavan antaman valtuutuksen nojalla tehnyt maksusta muistutuksen. Ensimmäinen muistutukseksi tulkittava viesti on saapunut Helsingin kaupungille 1.11.2021. Muistutusta on myöhemmin täydennetty sähköposteilla 2.11.2021, 9.11.2021 ja 23.11.2021.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 3 momentin perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutus on saapunut määräajassa.

Muistutuksessa pyydetään kohtuullistamaan laskua, sillä muistutuksen mukaan ei ole järkevää laskuttaa alueenkäyttömaksua 74 ylimääräiseltä päivältä koko 120m2 suuruiselta alueelta. Muistutuksessa kerrotaan, että työalueella on ollut aliurakoitsijan tavaroita vielä urakoitsijan ilmoittaman valmistumispäivän jälkeen, mutta niistä on aiheutunut haittaa paljon pienemmälle alueelle. Muistutuksen mukaan aitoja ja nostinta ei ole pidetty 60m2 suuruisilla vuokra-alueilla, vaan 25m2 suuruisella vuokra-alueella, joka on sijainnut kävelykadulla.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta.

Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Asiassa saatu selvitys

Työstä vastaava on 11.5.2021 päivätyllä valtakirjalla valtuuttanut urakoitsijan tekemään puolestaan kadulla tehtävään ikkunoiden vaihtotyöhön liittyvät ilmoitukset.

Urakoitsija on 11.5.2021 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 18.5.2021 – 31.7.2021. Työn laajuudeksi on ilmoitettu 25 m2. Ilmoituksen johdosta on annettu päätös 14.5.2021.

Urakoitsija on 19.5.2021 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut työn pinta-alan muutoksesta 19.5.2021 alkaen. Ilmoituksen liitteen mukaan työalueen lähellä olevat Työmiehenkadulla sijaitsevat pysäköintiruudut otetaan pois käytöstä 11.6.2021 asti, ja lisäksi varataan 2 x 15 m suuruinen alue roskalavalle. Ilmoituksen johdosta on annettu 20.5.2021 päivätty päätös.

Urakoitsija on 1.6.2021 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut pinta-alan muutoksesta niin, että Lapinlahdenkadun puolelta otetaan aikavälillä 4.6.2021 – 18.6.2021 käyttöön kolme autopaikkaa eli yhteensä 24 m2 suuruinen alue. Ilmoituksen johdosta on annettu 9.6.2021 päivätty päätös.

Urakoitsija on 15.6.2021 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut työtä varten tarvittavasta lisäajasta 25.6.2021 asti. Ilmoituksen mukaan ilmoitus koskee sekä Lapinlahdenkatua että Työmiehenkatua. Ilmoituksen johdosta on annettu 16.6.2021 päivätty päätös, jolla työaikaa on jatkettu 25.6.2021 asti.

Urakoitsija on 22.6.2021 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut Lapinlahdenkatua koskevasta lisäajasta 9.7.2021 asti. Ilmoituksen johdosta on annettu 23.6.2021 päivätty päätös, jossa Lapinlahdenkadun 24 m2 suuruisen alueen työaika on muutettu ilmoituksen mukaisesti ajalle 4.6.2021 – 9.7.2021.

Urakoitsija on 21.7.2021 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut nostotyötä varten tarvittavasta kahdesta 60 m2 suuruisesta alueesta Lapinlahdenkadun ja Työmiehenkadun puolella ajalle 26.7.2021 – 7.8.2021. Ilmoitusta vastaava päätös on tehty 22.7.2021.

Urakoitsija on 6.8.2021 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut työn valmistuneen samana päivänä eli 6.8.2021. Alueen tarkastaja on valmistumisilmoituksen johdosta suorittanut työalueelle tarkastuskäynnin 9.8.2021 ja havainnut, että Lapinlahdenkadun puoleinen jalkakäytävä on vielä ollut rajattuna pois yleisestä käytöstä: jalkakäytävällä on ollut nostolava ja jalankulku on ohjattu aidalla ja kyltillä kadun toiselle puolelle. Lisäksi Työmiehenkadun puoleisella jalkakäytävällä on ollut työmaa-aitoja kasattuna seinää vasten.

Tarkastuskäynnillä 26.8.2021 on havaittu, että Lapinlahdenkadun puolella ajoradalla on ollut roskalava ja Työmiehenkadun puoleisella jalkakäytävällä on ollut aitoja kasattuna seinää vasten.

Tarkastuskäynnillä 7.09.2021 on havaittu, että Lapinlahdenkadun puoleinen jalkakäytävä on ollut rajattuna aidoin ja Työmiehenkadun puolella on ollut tavaroita pinottuna seinää vasten.

Tarkastuskäynnillä 27.09.2021 on havaittu, että sekä Lapinlahdenkadun että Työmiehenkadun puolilla on edelleen ollut tavaroita pinottuna seinää vasten.

Tarkastuskäynnillä 7.10.2021 on havaittu, että ylimääräiset tavarat on poistettu katualueelta ja alue vapautettu takaisin yleiseen käyttöön. Tarkastaja on tällöin tiedustellut urakoitsijalta työn valmistumispäivää, mutta viestiin ei ole vastattu. Tämän vuoksi valmistumispäiväksi on hyväksytty tarkastuksen tekopäivä eli 7.10.2021.

Perustelut koskien muistutuksessa esitettyjä asioita

Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu.

Kunnossapitolaki edellyttää työstä vastaavaa saattamaan alueen työtä edeltäneeseen kuntoon. Tähän kuuluvat olennaisena osana työalueen siivoaminen ja tavaroiden poisvienti. Alueenkäyttömaksun kertyminen ei lähtökohtaisesti katkea siksi ajaksi, kun alue on aidattu, sinne on jätetty tavaroita tai alueen siivoaminen on kesken. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä. Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään työalueet keskeneräisiksi pitkiksikin ajoiksi.

Urakoitsija on ilmoittanut työn valmistumisesta 6.8.2021, mutta tämän päivämäärän jälkeen otetuista valvontakäyntien kuvista ilmenee, että alueella on edelleen säilytetty tavaroita. Kuvien perusteella on kuitenkin havaittavissa, että alueet, joilla tavaroita on säilytetty, ovat olleet keskimäärin alle 15 m2 suuruisia. Alueenkäyttömaksua muutetaan muistutuksen johdosta niin, että alueenkäyttömaksua peritään ajalta 7.8.2021 - 7.10.2021 kokoluokan 0-15 m2 mukaisesti eli 6 e / päivä. Alueenkäyttömaksua peritään 7.10.2021 asti, sillä tämä on ollut ensimmäinen päivä, kun alue on todistettavasti ollut kokonaan tyhjennetty.

Maksuvelvolliselle toimitetaan uusi lasku, jossa yllä kuvattu kohtuullistaminen on huomioitu seuraavasti. Työalueita Lapinlahdenkatu 12 ja Työmiehenkatu 6 (merkitty laskuun tunnuksilla AL2101338-8/5 ja AL2101338-8/6) koskevia päivämääriä muutetaan niin, että alueenkäyttömaksu laskutetaan 60 m2 mukaisesti (24 e / päivä) vain ajalta 26.7.2021 - 6.8.2021. Lisäksi koko työalueen käytöstä laskutetaan alle 15 m2 mukaisesti (6 e / päivä) ajalta 7.8.2021 - 7.10.2021. Muilta osin lasku säilyy ennallaan.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 14.12.2022 § 42 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 14 a §, 14 b §, 18 §

This decision was published on 14.03.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Decisionmaker

Laura Yrjänä
vs. yksikön päällikkö