Vahingonkorvaus, esinevahinko 16.11.2021, Mörssärinaukion ryhmäkoti, Lavettitie 11

HEL 2021-013337
More recent handlings
§ 46
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus rikkoutuneesta puhelimesta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ohjaaja ********** hakemuksen saada korvausta 15.11.2021 Mörssärinaukion ryhmäkodissa rikkoutuneesta puhelimesta.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Korvaushakemuksessa hakija vaatii sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan 350,00 euroa hänen 15.11.2021 Mörssärinaukion ryhmäkodissa rikkoutuneesta puhelimestaan.

Hakijan selvityksen mukaan hän oli ollut vahingon tapahtuessa yövuorossa. Ryhmäkodin asukkaat olivat olleet pääsääntöisesti nukkumassa asunnoillaan. Hakijan puhelin oli ollut toimiston pöydällä, kun asukas oli juossut toimistoon ja ottanut puhelimen käteensä. Asukas oli tiputtanut hakijan puhelimen, jolloin puhelimen näyttö oli rikkoutunut. Hakija vaatii korvaamaan puhelimen näytön korjauksen hinnan, 350 euroa.

Tapahtuma-aikaisen johtavan ohjaajan selvityksen mukaan ryhmäkodissa on yövuorossa yksi työntekijä ja henkilökunnan taukotilan oven on oltava tällöin auki. Vahingon tapahtuessa asukas on tullut yllättäen omasta huoneestaan eikä tilanne ole ollut ennakoitavissa. Nykyiseltä johtavalta ohjaajalta puhelimitse 27.4.2022 saadun selvityksen mukaan työntekijöiltä ei ole kielletty oman puhelimen käyttöä työpaikalla. Taukotilan oven on oltava auki, jotta tiedetään mitä tilan ulkopuolella tapahtuu. Osastolla on työntekijöiden käytössä yksi puhelin. Johtavan ohjaajan mukaan työntekijät ovat joutuneet käyttämään omaa puhelintaan yhteydenpidossa, jos ovat lähteneet osastolta.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Selvitysten mukaan työntekijän ei ole ollut välttämätöntä käyttää työpaikalla henkilökohtaista puhelintaan. Yövuorossa on yksi työntekijä, joten hakijalla on ollut mahdollisuus tarvittaessa käyttää osaston puhelinta. Taukotilan ovi on pidettävä avoinna, joten asukkailla on mahdollisuus tulla tilaan, vaikka se ei olisikaan sallittua. Henkilökohtaista puhelinta on käytetty taukotilassa omalla vastuulla, joten sosiaali- ja terveystoimiala ei ole korvausvelvollinen.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

This decision was published on 11.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jenni Elonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157

jenni.elonen@hel.fi

Decisionmaker

Lyyti Harju
vs. yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 16.11.2021

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.