Asiantuntijakuulemis- ja lausuntopyyntö, hallituksen esitys, tartuntatautilain väliaikainen muuttaminen, sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta
Päätös
Pormestari antoi seuraavan lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi tartuntatautilain 48 §:n väliaikaisesta muuttamisesta:
Helsingin kaupunki kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta. Kannatamme uutta sääntelyä.
Pääkaupunkiseudun kuntien iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä on ollut loppukesän ja syksyn aikana useiden Covid-19-tartuntojen ryppäitä ja paikallisia epidemioita, jotka ovat johtaneet myös vakaviin sairastumisiin ja kuolemiin. Näiden tartuntaketjujen alkuperäisenä tartunnanlähteenä on useimmiten ollut yksikössä työskennellyt rokottamaton työntekijä. Lähes kaikilla työntekijöillä on jo pitkään ollut mahdollisuus ottaa kaksi rokotusannosta, koska sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan rokotukset riskiryhmien kanssa työskenteleville on aloitettu jo vuodenvaihteessa 2020–2021.
Iäkkäiden hoivan lisäksi vakavien tautitapausten riski on ilmeinen myös muissakin ryhmämuotoisen asumisen yksiköissä, työskenneltäessä aktiivisessa syöpähoidossa olevien tai muutoin immuunipuutteisten asiakkaiden kanssa. Rokotussuojan tarve ei koske vain välittömästi potilaiden tai asiakkaiden hoitoon osallistuvia, vaan myös esimerkiksi asiakastilojen siivoukseen tai ruuanjakeluun osallistuvia.
Uudessa säännöksessä tulisi varmistaa, että kaikki nykyisen tartuntatautilain 48 §:n mukaiset henkilöstöryhmät ("sosiaalihuollon ja terveydenhuollon toimintayksiköiden asiakas- ja potilastiloissa työskentelevät, jotka…") olisivat myös uuden sääntelyn piirissä. Lisäksi tulisi selvittää säännöksen ulottaminen myös niiden varhaiskasvatuksen ja opetuksen työntekijöiden piiriin, jotka työskentelevät vastaavien asiakasryhmien parissa. Esimerkkinä voidaan mainita sairaalakoulut.
Eräissä julkisissa puheenvuoroissa nykyisen sääntelyn on jo katsottu mahdollistavan covid-19-rokotussuojan vaatimisen työntekijöiltä. Jos näin olisi, joutuisi asiaa arvioiva yksittäinen työnantaja varsin hankalaan asemaan. Jos kaikki työnantajat eivät aseta samaa vaatimusta, ei yksittäisen työnantajan vaatimus johda etenkään työvoimapulan oloissa toivottuun lopputulokseen. Rokottamattomat työntekijät voivat siirtyä toisaalle työskentelemään yhtä hauraiden asiakkaiden parissa.
Kun uusi velvoite koskisi yhtäläisesti koko maata ja kaikkia vastaavia palveluja ja työtehtäviä, eivät rokottamattomat työntekijät voisi aiheuttaa samanlaista riskiä covid-19-infektion vakaville seurauksille alttiille potilaille vaihtamalla työnantajaa, vaikka työntekijöiden liikkuvuus voisikin lisääntyä.
Oikeustilan selkeyttämiseksi ja tulkinnanvaraisuuden poistamiseksi uuden säännöksen voidaan katsoa olevan välttämätön. Väliaikaiselle sääntelylle on myös annettu hyvät perustelut, on muun muassa erittäin tärkeää, että velvoite ulotetaan myös asiakkaiden kotona työskenteleviin.
On tärkeää, että työnantajalla on oikeus käsitellä työntekijän terveystietoja ilman työntekijän suostumusta. Tämä keventää ja tehostaa velvoitteen toimeenpanoa. Hallituksen esityksessä olisi hyvä täsmentää sitä, miten työntekijän tulee osoittaa rokotteen tai sairastetun covid-19-taudin antaman suojansa työnantajalle. Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan työntekijä osoittaa rokotesuojansa esittämällä rokotustodistuksen kirjallisesti. Työntekijän omaa ilmoitusta ei voida pitää riittävänä, vaan työnantajalla tulee olla mahdollisuus pyytää osoittamaan asia todisteellisesti. Sekä työnantajan että työntekijän kannalta on selkeää, että menettely on kaikkien kohdalla yhdenvertainen.
Ikääntyneiden ja riskiryhmien suojaaminen on ollut koko pandemia-ajan Suomen koronastrategian ytimessä. Lisäämällä tartuntatautilakiin uusi väliaikainen 48 a § suojataan covid-19-infektion vakaville seurauksille alttiiden potilaiden ja asiakkaiden henkeä ja terveyttä.
Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan tehtävissä toimivien rokotesuoja turvaa samalla myös työturvallisuutta sekä riittävien sosiaali- ja terveydenhuoltoalan palveluiden saatavuutta sairastavuuden, altistusten ja karanteenien vähentyessä.
This decision was published on 03.12.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Hanna Laine, Yhteyspäällikkö: