Poikkeaminen, Pasila

HEL 2021-013786
More recent handlings
Case 17. / 224 §

Pasila, Tulistimenkatu 2, poikkeamishakemus

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä 17. kaupunginosan (Pasila) korttelin 17108 tonttia 3 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12360 seuraavasti:

  • Rakennusalan osien suurin sallittu kerrosluku (I, III, IV) saadaan ylittää siten, että rakennuksen IV–V kerroksinen osa sijoittuu tontin koillisosaan ylittäen kaavan I kerroksisen osan rajan noin 15 metrillä ja tontin etelä- ja länsipuolella kaavan salliman kerrosluvun III kohdalla rakennus on II kerroksinen.
  • Päiväkodille osoitettu rakennusala saadaan ylittää siten, että osa päiväkodin tiloista on samassa rakennuksessa koulun kanssa.
  • Pihakannen likimääräinen korkeusasema (+23) saa ylittyä enintään 6 m.
  • Poiketaan julkisivujen väriä koskevasta kaavamääräyksestä niin, että julkisivujen väri saa olla julkisivumateriaalina käytettävän tiilen mukainen.
  • Autopaikkojen määrästä (päiväkoti 4–5 ap ja koulu 13–15 ap) saadaan poiketa siten, että tontille rakennetaan 7 autopaikkaa.

Maksu

1 491,55 euroa

Hakija

Helsingin kaupunki, KYMP, RYA, Tilat-palvelu

Rakennuspaikka

17. kaupunginosan (Pasila) korttelin 17108 tontti 3

Hakemus

Hakija hakee lupaa koulun ja päiväkodin (11 144 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12360 seuraavasti:

  • Rakennusalan osien suurin sallittu kerrosluku (I, III, IV) ylittyy paikoin 1–4 kerroksella.
  • Päiväkodille osoitettu rakennusalan osa ylittyy siten, että päiväkoti sijoittuu samaan rakennukseen koulun kanssa.
  • Pihakannen likimääräinen korkeusasema (+23) ylittyy noin 5,5 m.
  • Poiketaan määräyksestä, jonka mukaan julkisivuissa tulee käyttää kirkkaita värejä.
  • Poiketaan autopaikkojen määrästä päiväkodin (4–5 ap) ja koulun (13–15 ap) osalta siten, että tontille rakennetaan 7 autopaikkaa.

Poikkeamista kerrosluvusta hakija perustelee seuraavasti:

  • Pihakansi on tällä ratkaisulla yhdessä tasossa (”podium”).
  • Kansipihan huollettavuus, esteettömyys (yksi suora luiska huoltoa varten) ja valvottavuus ovat hyviä.
  • Piha liittyy ympäröiviin puistoihin, jolloin se on julkisesti käytettävissä.
  • Podiumin päällä on korkeampi massa pohjoisen/koillisen puolella.
  • Kansipihan valoisuus on hyvä.
  • Päiväkodin pihalle tulee valoa enemmän.
  • Korkeampi massa on viisikerroksisena kapeampi kuin kaavan mukainen, korttelia kehystävä massa.
  • Kansipihan koko kasvaa kaavan mukaisesta pihasta.
  • Katvealueet pienenevät, jolloin valvottavuus ja turvallisuus paranevat.
  • Viisikerroksinen massa mahdollistaa koulun jakamisen pienemmiksi yksiköiksi.
  • Viihtyvyys kasvaa ja ahtauden tunne pienenee.
  • Sisätiloihin on mahdollista saada enemmän luonnonvaloa.
  • Sisäinen liikenne on hoidettavissa hallitusti.

Poikkeamista päiväkodin rakennusalasta hakija perustelee sillä, että päiväkoti on yhdessä tasossa, ja tällöin yhteydet pihalle ja sisäinen liikenne ovat sujuvia.

Poikkeamista pihakannen likimääräisestä korkeusasemasta hakija perustelee sillä, että tonttia ympäröivien korkeusasemien lähtötiedot ovat muuttuneet kaavan mukaisista ja suunnitelmassa pihakansi on esitetty yhdessä tasossa. Lisäksi hakija toteaa, että pihakannen korkeusaseman määrittää liikuntasalin vähimmäiskorkeus.

Poikkeamista julkisivumääräyksestä hakija perustelee sillä, että alustavat suunnitelmat perustuvat kilpailuehdotuksen mukaiseen tiiliarkkitehtuuriin, jolloin julkisivujen värit ovat materiaalin mukaiset.

Poikkeamista pysäköintipaikkavelvoitteista hakija perustelee sillä, että autopaikkamäärä noudattaa työpaikka-alueiden pysäköintipaikkamäärien laskentaohjetta (kaupunkisuunnittelulautakunta (Kslk) 28.2.2017 § 116).

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 17.5.2017 vahvistettu asemakaava nro 12360. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on yleisten rakennusten korttelialuetta (Y). Tontille on osoitettu rakennusoikeutta 10 000 k-m² koulua varten ja 1 500 k-m² päiväkotia varten.

Voimassa olevassa asemakaavassa tontilla sijaitseva rakennusala on jaettu osiin, jonka kerrosluku vaihtelee välillä I–IV. Rakennusalan luoteiskulmaan on osoitettu päiväkodille varattu rakennusalan osa. Rakennusalan keskiosa on osoitettu pihakanneksi, jonka likimääräinen korkeusasema on +23. Koulun välituntipihat tulee pääosin sijoittaa rakennuksen kattotasoille. Koulu- ja päiväkotirakennuksen pohjoispuolella Halkopiipunkalliolla on le-merkitty leikkialue koulun ja päiväkodin tarpeisiin, joka on osa Y-korttelia. Halkopiipunkalliolta tulee olla kulkuyhteys koulun sisäpihalle. Julkisivujen on oltava pääosiltaan muurattua tiiltä, rapattuja tai kuvioitua betonia. Julkisivuissa tulee käyttää kirkkaita värisävyjä. Autopaikkojen määräksi on osoitettu päiväkodille 1 ap/380 k-m² – 1 ap/320 k-m² ja koululle 1 ap/750 k-m² – 1 ap/650 k-m².

Koulun ja päiväkodin kortteli sijoittuu keskeiselle paikalle Ratapihakortteleiden tiiviissä kaupunkirakenteessa. Kortteli rajautuu kolmelta sivultaan Halkopiipunkallion puistomaiseen ympäristöön. Kaavan tavoitteena on toteuttaa tähän tiiviiseen kantakaupunkimaiseen ympäristöön urbaani monikerroksinen koulu.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu palvelu-, liike- ja toimitilapainotteinen keskustaksi (C1), jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava pääsääntöisesti liiketilaksi. Alue on kävelypainotteinen. Alue erottuu ympäristöään tehokkaampana ja toiminnallisesti monipuolisempana. Liike- ja toimitilan kokonaismäärää ei lähtökohtaisesti tule vähentää. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muutoksissa on varmistettava keskustalle ominaisen, toiminnallisesti monipuolisen ja sekoittuneen rakenteen säilyminen. Käyttötarkoituksen muutosten yhteydessä tulee tehdä alueellinen tarkastelu.

Nykytilanteessa rakennuspaikka on rakentamaton.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Selvitys naapureiden kuulemisesta ja heidän mahdollisuudesta tehdä muistutus on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta.

Lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.

Perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa kerrosluvun ylityksen osalta hakijan alustavien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti. Suunnitelma on laadittu vuonna 2020 järjestetyn suunnittelukilpailun voittajaehdotuksen pohjalta. Alustavien suunnitelmien mukainen rakennuksen massoittelu poikkeaa asemakaavasta siten, että monikerroksinen päärakennusosa on tarkoitus rakentaa tontin Tulistimenkadun puoleiseen pohjois- ja itäosaan. Tontin länsi- ja eteläosa on tarkoitus rakentaa kansipihaksi. Poikkeaminen suurimmasta sallitusta kerrosluvusta on kansipihan paikalla 1–4 kerrosta ja rakennuksen korkeammissa osissa 1–2 kerrosta. Toisaalta asemakaavan mahdollistamat kerrosluvut alitetaan tontin etelä- ja länsiosassa rakennusalan sijoittuessa tiiviimmin tontin pohjois- ja itäosaan. Kerrosluvusta poikkeaminen vaikuttaa eniten korttelin 17110 eteläreunan tulevien asuinkerrostalojen etelään suuntautuvien ikkunoiden näkymiin. Rakennusten välinen etäisyys on pienimmillään noin 20 metriä. Hakijan esittämä suunnitelma mahdollistaa kansipihan luontevamman liittymisen ympäröivään puistoalueeseen, mikä voidaan katsoa parannukseksi asemakaavassa osoitettuun ratkaisuun. Suunnitelma noudattaa asemakaavamääräystä, jonka mukaan Halkopiipunkalliolta tulee olla kulkuyhteys koulun sisäpihalle. Lisäksi ratkaisu edesauttaa koulun ja päiväkodin toiminnallisten vaatimusten toteuttamista, ja se on asemakaavan tavoitteiden mukainen.

Poikkeaminen päiväkodin rakennusalasta voidaan sallia, koska se edesauttaa päiväkodin esteettömyys- ja toiminnallisten vaatimusten toteuttamista. Ratkaisu on asemakaavan tavoitteiden mukainen.

Poikkeaminen likimääräisestä korkeusasemasta voidaan sallia, koska hakijan alustavissa suunnitelmissa esittämän ratkaisun johdosta osa koulun tiloista on sijoitettava pihakannen alle laajemmin kuin asemakaavassa on osoitettu. Pihakannen korkotason nostaminen on siten perusteltua. Asemakaavan mukaan koulun välituntipihat tulee pääosin sijoittaa rakennuksen kattotasoille, ja poikkeamisen voidaan katsoa edistävän määräyksen toteutumista siten, että välituntipiha voidaan toteuttaa avarampana ja viihtyisämpänä. Ratkaisu on asemakaavan tavoitteiden mukainen.

Poikkeaminen julkisivun väriä koskevasta määräyksestä voidaan sallia. Rakennuksen julkisivu on pääosiltaan muurattua tiiltä, mikä noudattaa asemakaavassa osoitettua julkisivumateriaalia koskevaa määräystä. Punatiilijulkisivun luonnollisen sävyn voidaan katsoa noudattelevan asemakaavassa määrättyä värimaailmaa.

Poikkeaminen pysäköintipaikkojen määrästä voidaan sallia, koska se on työpaikka-alueiden pysäköintipaikkamäärien laskentaohjeiden (Kslk 28.2.2017 § 116) mukainen.

Poikkeamisen erityiset syyt ovat asemakaavan toteutumisen edistäminen sekä tontin tarkoituksenmukainen rakentaminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 15a
Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 14.04.2022

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 222 (Suunnittelutarveratkaisusta), 224 (Poikkeamispäätöksestä), 225 (Poikkeamispäätöksestä) ja 226 (Poikkeamispäätöksestä) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 222 (Maksun osalta), 223, 224 (Maksun osalta), 225 (Maksun osalta) ja 226 (Maksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Niko Latvakoski, suunnittelija, puhelin: 09 310 37020

niko.latvakoski@hel.fi

Outi Ruski, arkkitehti, puhelin: 09 310 15207

outi.ruski@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 7 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.