Uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi, korjausmääräysten laiminlyönti

HEL 2021-013924
More recent handlings
§ 5
This decisionmaker is no longer active

Uhkasakon tuomitseminen

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti, että tässä päätöksessä kuvattu päävelvoitteen 2 tehosteeksi asetettu uhkasakko määrältään 2500,00 euroa tuomitaan maksettavaksi. Päätökseen liittyvät muutoksenhakuohjeet ovat liitteenä.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun ja pelastuslaitoksen toimintasäännön 2 luvun mukaan pelastuskomentaja päättää uhkasakosta.

**********

Pelastusviranomainen on 19.5.2021 annetulla lainvoiman saaneella uhkasakon asettamispäätöksellä velvoittanut asianosaisen suorittamaan päätöksessä tarkemmin mainitut toimenpiteet päätöksessä yksilöityjen laiminlyöntien saattamiseksi lainsäädännön edellyttämälle tasolle viimeistään 31.8.2021. Velvoite on asetettu pelastuslain (379/2011) 105 § nojalla uhkasakon uhalla. Uhkasakon asettamispäätös on annettu asianosaiselle tiedoksi haastemiestiedonannolla.

Pelastusviranomainen kuuli asianosaista kirjallisesti uhkasakon tuomitsemisesta 20.9.2021 päivätyllä kuulemiskirjeellä. Asianosainen ei toimittanut vastinetta kuulemiskirjeeseen. Lisäksi pelastusviranomainen on suorittanut kohteeseen tarkastuksen laiminlyöntien jatkumisen selvittämiseksi 3.11.2021. Tarkastuksen havaintojen perusteella päävelvoitteen 1 vaatimusta on noudatettu. Tarkastuksella tehtyjen havaintojen perusteella päävelvoitteen 2 vaatimusta ei ole noudatettu ja siihen liittyvä uhkasakko tuomitaan maksettavaksi.

PÄÄVELVOITE 1

Uhkasakon asettamispäätöksessä noudatettavaksi määrätty päävelvoite 1 oli seuraava:

”Asianosaisen on asennettava huoneistoon palovaroitin. Huoneiston haltijalle on luovutettu palotarkastusten yhteydessä toimiva palovaroitin. Huoneiston haltija on velvollinen huolehtimaan siitä, että asunto varustetaan riittävällä määrällä palovaroittimia tai muita laitteita, jotka mahdollisimman aikaisin havaitsevat alkavan tulipalon ja varoittavat asunnossa olevia. (Pelastuslaki 379/2011, 17 §)”

Yllä mainitun tarkastuksen perusteella pelastusviranomainen toteaa päävelvoitteen 1 noudatetuksi ja luopuu päävelvoitteeseen 1 liittyvistä vaatimuksista. Päävelvoitteen 1 tehosteeksi asetettua uhkasakkoa ei tuomita maksettavaksi.

PÄÄVELVOITE 2

Uhkasakon asettamispäätöksessä noudatettavaksi määrätty päävelvoite 2 oli seuraava:

”Asianomaisen on vähennettävä tavaramäärä asianmukaiselle tasolle niin, ettei tavaramäärä haittaa turvallista poistumista asunnosta tai vaikeuta mahdollisten pelastustoimien suorittamista onnettomuus- tai sairauskohtaustilanteissa. (Pelastuslaki 379/2011 4, 9 ja 10 §) Poistumisturvallisuuden ja pelastustoimien kannalta huoneiston kaikista tiloista tulee johtaa 80 cm levyiset kulkukelpoiset reitit huoneiston ulko-ovelle sekä asunnon varatienä toimivalle parvekkeelle.

Laiminlyönti havaittiin 13.3.2020 suoritetun asunnon palotarkastuksen aikana. Pelastusviranomainen määritti korjausmääräyksen määräajaksi asianosaista kuultuaan 16.4.2020. Tämän jälkeen pelastusviranomainen suoritti kohteeseen jälkivalvontaa 17.4.2020, 11.5.2020 sekä 29.6.2020. Jokaisella jälkivalvontakerralla laiminlyönti oli korjaamatta, eikä asianosaisella ollut esittää konkreettista suunnitelmaa tai aikataulua asian korjaamiseksi.”

Yllä mainitun tarkastuksen perusteella päävelvoite on korjaamatta. Päävelvoitteen 2 tehosteeksi asetettu kiinteä uhkasakko tuomitaan tällä päätöksellä maksettavaksi. Pelastusviranomainen pyysi 3.11.2021 suoritetun tarkastuksen yhteydessä asianosaiselta tiedon hänen maksukyvystään. Saadun selvityksen mukaan päävelvoitteen 2 tehosteeksi asetetun uhkasakon alentamiselle ei ole perusteita.

YHTEENVETO

Päävelvoite 1: Kiinteä uhkasakko, 300,00 euroa. Kiinteä uhkasakko asetettu asianosaiselle 19.5.2021. Päävelvoitetta on noudatettu. Päävelvoitteen 1 tehosteeksi asetettua uhkasakkoa ei tuomita maksettavaksi.

Päävelvoite 2: Kiinteä uhkasakko, 2500,00 euroa. Kiinteä uhkasakko asetettu asianosaiselle 19.5.2021. Päävelvoitetta ei ole noudatettu. Päävelvoitteen 2 tehosteeksi asetettu uhkasakko tuomitaan tällä päätöksellä maksettavaksi.

This decision was published on 19.01.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Anssi Laaksonen, johtava palotarkastaja, puhelin: 09 310 31371

anssi.laaksonen@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.