Ympäristölupa, Viikin valmisbetoniaseman ympäristöluvan rauettaminen, Rudus Oy

HEL 2021-013955
More recent handlings
Case 11. / 108 §

Rudus Oy:n Viikin betoniaseman ympäristöluvan raukeaminen

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Rudus Oy:n Viikin betoniaseman ympäristöluvan raukeamisesta seuraavaa.

Luvanhaltija

Rudus Oy, PL 42, 00381 HELSINKI

Y-tunnus: 1628390-6

Luvan raukeamisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 88 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan lupaviranomainen voi päättää, että lupa raukeaa, jos toiminnanharjoittaja ilmoittaa, että toiminta on lopetettu. Asian voi panna vireille lupaviranomainen omasta aloitteestaan, valvontaviranomainen, toiminnanharjoittaja, kunta tai haitankärsijä.

Ympäristönsuojelulain 34 §:n 2 momentin mukaan betoniaseman ympäristöluvan raukeamisesta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Ympäristölupa

Rudus Oy:llä on osoitteessa Kauppamyllyntie 1, 00920 Helsinki, sijaitsevan Viikin betoniaseman toimintaa varten Helsingin kaupungin ympäristölautakunnan 29.3.2011 (115 §) myöntämä ympäristölupa. Lupa on myönnetty Lemminkäinen Rakennustuotteet Oy:lle ja se siirtyi Rudus Oy:lle 1.11.2012. Ympäristölupa on voimassa toistaiseksi. Paikalla on toiminut betoniasema vuodesta 1998 alkaen.

Hakemus luvan rauettamiseksi

Rudus Oy ilmoitti 29.4.2021, että Viikin betoniaseman toiminta on päättynyt. Hakemus ympäristöluvan rauettamiseksi saapui Helsingin kaupungin kirjaamoon 3.12.2021. Hakemuksen mukaan betoniasema ja kaikki muut rakenteet purettiin ja poistettiin kiinteistöltä syys-lokakuussa 2021. Ennen aseman purkamista alueella tehtiin maaperätutkimuksia entisen öljysäiliön ja tankkauspaikan läheisyydessä. Tutkimuksissa ei todettu Valtioneuvoston asetuksen 214/2007 mukaisia kynnysarvon ylittäviä pitoisuuksia öljyhiilivetyjä (C10-C40) (Kauppamyllyntie, Helsinki, maaperätutkimukset. Sitowise Oy, 22.7.2021). Alueelta on poistettu myös asfaltti, alue on tasattu ja päällystetty soralla asianmukaisesti. Alueella on pidetty loppukatselmus 28.10.2021 Helsingin kaupungin maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -yksikön kanssa, minkä yhteydessä alue luovutettiin Helsingin kaupungille. Vuokrasopimus päättyi 31.10.2021.

Asian käsittely

Asiasta ei ole pyydetty lausuntoja, asian vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska asian ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin.

Ympäristöpalvelut on tehnyt osoitteeseen Kauppamyllyntie 1 valvontakäynnin 1.11.2021, jolloin todettiin, että alue oli siivottu ja puhdistettu.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Ympäristö- ja lupajaosto päätti, että ympäristölautakunnan 29.3.2011 (115 §) myöntämä ympäristölupa, joka koskee osoitteessa Kauppamyllyntie 1 toimivan Rudus Oy:n Viikin betoniaseman toimintaa, raukeaa.

Perustelut

Lupa voidaan rauettaa hakemuksen mukaisesti, koska toiminta on päättynyt ja laitosalue ja sen ympäristön on siivottu ja puhdistettu sekä saatettu sellaiseen kuntoon, ettei se toiminnan päättymisen jälkeen aiheuta terveyshaittaa tai muuta merkittävää maaperän ja ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, kuten ympäristölupa (määräys 13) edellyttää.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 85, 88, 190 ja 191 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2 §

Käsittelymaksu

Asian käsittelystä peritään 395,00 euron maksu, joka on 50 % kiinteän betoniaseman tai betonituotetehtaan ympäristönsuojelulain 116 §:n mukaisesta rekisteröinnistä perittävästä maksusta (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 10.6.2021, 141 §). Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen tiedoksianto

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/. Kuulutus julkaistaan 20.5.2022. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Valitusaika päättyy 27.6.2022 klo 16.15. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 17.05.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Ask for more info

Harri Pasanen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32013

harri.pasanen@hel.fi

Attachments

1. Ympäristölupa
2. Hakemus 3.12.2021
3. Hakemus 3.12.2021, liite, maaperätutkimukset
4. Hakemus 3.12.2021, liite, loppukatselmus_28.10.2021

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.