Hankinta, lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-000649
More recent handlings
Case 3. / 108 §
This decisionmaker is no longer active

Uudenmaan hyvinvointialueiden lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Lastensuojelun johtaja Saila Nummikoski, asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö Juha Jokinen, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö Johanna Kahilakoski ja hankinta-asiantuntija Outi Pohjois-Koivisto sekä projektiasiantuntija Pia Gripenberg olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle puheenjohtaja Daniel Sazonovin ehdotuksesta.

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Close

Lastensuojelun johtaja Saila Nummikoski, asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö Juha Jokinen, kilpailutus- ja sopimuspäällikkö Johanna Kahilakoski ja hankinta-asiantuntija Outi Pohjois-Koivisto sekä projektiasiantuntija Pia Gripenberg ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan tausta

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat hyvinvointialueet ovat: Helsinki, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Osallistuvat hyvinvointialueet valtuuttavat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan valmistelemaan ja toteuttamaan kilpailutuksen sekä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämään hankinnan periaatteista ja kilpailutuksen käynnistämisestä.

Kukin yhteishankintaan osallistuva hyvinvointialue tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat mutta sisällöltään yhtenevät hankintapäätökset ja sopimukset.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut (Lastensuojelulaki (417/2007).

Hankinta jakautuu seuraaviin osa-alueisiin:

Laitoshoito: perustason laitoshoito
Laitoshoito: erityistason laitoshoito
Laitoshoito: vaativan tason laitoshoito
Perhehoito: toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason palvelu
Perhehoito: toimeksiantosuhteinen perhehoito, vankan tuen palvelu
Perhehoito: luvanvarainen perhehoito
Ympärivuorokautinen perhekuntoutus laitoksessa
Vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
Vastaanottotoiminta: laitoshoito

Hankintamenettely

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, liitteen E tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä sote-hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. Hankinnassa käytettävä hankintamenettely on kuvattu liitteessä 23. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Sote-hankintamenettely on kestonsa ajan avoin kaikille tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille, ja se avataan sopimuskauden aikana kerran vuodessa uusille tarjouksille, jolloin uudet tarjoajat ja sote-hankintamenettelyyn aiemmin valittujen palveluntuottajien uudet yksiköt voivat jättää tarjouksen.

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kun kaikki nämä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan sote-hankintamenettelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella.

Sote-hankintamenettelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden palveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa.

Esityksen liitteinä (1–23) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin sote-hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vaatimukset, jotka ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia. Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan, ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti sopimuskauden aikana. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan sopimuskausi on neljän vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2023. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo laskettuna sote-hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026 hyvinvointialueittain on:

Helsinki: 228 000 000 euroa
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue: 28 000 000 euroa
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue: 161 200 000 euroa
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue: 90 000 000 euroa
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue: 182 000 000 euroa.

Hankintayksiköt eivät sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan asiakkaiden tarpeen mukaisesti.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 13.06.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Juha Jokinen, Asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö, puhelin: 09 310 46889

juha.jokinen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
9. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
10. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
11. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k, HankL 1397/2016 60 §, 138 §
12. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
13. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
14. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
15. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
16. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
17. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
18. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
19. Confidential: Salassapidettävä HankL 1397/2016 60 §, 138 §
20. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k, HankL 1397/2016 60 §, 138 §
21. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
22. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §
23. Confidential: HankL 1397/2016 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.