Vahingonkorvaus, esinevahinko, Malmin lastenkoti

HEL 2022-000756
More recent handlings
§ 119
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus rikkoutuneista silmälaseista

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että Malmin lastenkodissa työntekijänä työskennelleelle ********** (jäljempänä hakija) korvataan lokakuussa 2021 rikkoutuneista silmälaseista kohtuussyistä 431,50 euroa.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Malmin lastenkodissa työntekijänä työskennellyt hakija vaatii korvaushakemuksessa sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan hänen lokakuussa 2021 työvuorossa rikkoutuneista silmälaseistaan 863 euroa.

Lastenkodin johtajan selvityksen mukaan hakija meni työvuoroon tullessaan tervehtimään lastenkodin osaston nuoria, kun heistä yksi äkkiarvaamatta tarttui hakijan silmälaseihin ja väänsi niitä. Sen jälkeen nuori astui lasien päälle. Silmälasit vahingoittuivat korjauskelvottomiksi.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Mikäli sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen, voidaan aiheutunut vahinko kuitenkin harkinnan mukaan korvata kohtuussyistä osittain tai kokonaan.

Kun vahinko on aiheutunut käytettyjen silmälasien rikkoutumisesta, korvauksen määrää arvioitaessa otetaan huomioon käyttöikään perustuva vähennys. Silmälasien uushankintaa ei korvata.

Hakija ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut korvaushakemuksen liitteeksi ostokuittia rikkoutuneista silmälaseista. Hän on korvaushakemuksessa ilmoittanut hankkineensa silmälasit marraskuussa 2019 ja maksaneensa niistä 863 euroa. Lisäksi hän on liittänyt hakemukseen optikkoliikkeen lausunnon siitä, ettei vahingoittuneita silmälaseja voi korjata.

Vahingoittuneen esineen arvon määrityksessä lähtökohtana käytetään maksukuittia, josta selviää hankintahinta ja -aika. Koska sitä ei ole käytettävissä, on vahingoittuneiden silmälasien iäksi arvioitu kaksi ja puoli vuotta. Ikävähennys silmälasien hinnasta on tehty käyttäen vakuutuslaitosten eri esineryhmistä laatimia ikävähennystaulukoita. Käytettyjen, kaksi ja puoli vuotta vanhojen silmälasien päivänarvoprosentiksi on em. taulukoiden perusteella arvioitu 50 prosenttia.

Edellä todetun perusteella, ottaen huomioon käytettyjen silmälasien todennäköisen arvon, katsotaan kohtuulliseksi korvausmääräksi 431,50 euroa.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

This decision was published on 13.09.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marianne Nevala, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 42832

marianne.nevala@hel.fi

Decisionmaker

Juha Kouvonen
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 2.10.2021
2. Vahingonkorvausvaatimus 2.10.2021, liite

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.