Vahingonkorvaus, autovaurio 10.1.2022, Malmin Drive-in näytteenottopisteeseen.

HEL 2022-001154
More recent handlings
§ 4

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, autovaurio Malmin drive-in näytteenottopisteellä 10.1.2022

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hylätä vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että vuonna 2015 hankitun lisävarusteen rikkoutumiseen johtanut tapahtumaketju johtui puutteellisen virheellisistä sekä puuttuvista ajoneuvon korkeutta ilmaisevista liikennemerkeistä Malmin lentokentän Drive-in -näytteenottopaikan sisäänkäynnin kohdalla 10.1.2022 kello 11:45.

Korvauksenhakija pyytää Staraa korvaamaan autonsa katolla olleen suksiboksin rikkoutumisesta suksiboksin hankintahinnan ja jätekuljetusmaksun eli yhteensä 755 euroa.

Hakija kertoo ajaneensa epähuomiossa näytteenottopisteeseen hallin kulkuaukkoon, eikä hän ollut havainnut hallin kulkuaukon yllä olevaa lautarakennetta, kun näytteenottajat olivat viittilöineet häntä siirtämään autonsa näytteenottopaikalle. Hakijan vuonna 2015 hankittu suksiboksi hajosi käyttökelvottomaksi ylikorkeaksi osoittautuneen henkilöauton osuttua kiinni hallin ylärakenteeseen.

Hakija katsoo että, liikennemerkeistä annettujen tieliikennelain määräysten nojalla kaupungille on syntynyt korvausvastuu, koska mm. sisälle halliin ohjanneet liikennemerkit olivat puutteellisia, määräysten vastaisia ja osin puuttuivat kokonaan. Hakijan mielestä autoilijalle on jäänyt mielikuva siitä, että koko korkeus olisi käytettävissä, kun hallin yläosa on avoin ja sen valaisimet ja rakenteet näkyvät läpi.

Tilaajalta saadun tiedon mukaan Soten koronatestiasemalla on käynyt keskimäärin 250 - 300 asiakasta päivässä, joista yli 90 % saapuu autolla. Madallus on tehty teltan sisäänajoon alkuvuodesta 2021 teltan lämpötilan hallinnan vuoksi. Malmin testiasemaa on käyttänyt madalluksen rakentamisen jälkeen karkeasti arvioituna noin 80 000 - 100 000 autolla saapuvaa asiakasta ja tiedossa on kaksi kiinniajoa: pakettiautomallisen taksin valokuvun osuminen ja toinen hakijan suksiboksin osuminen.

Toteutuneista kävijäluvuista voidaan suunnitteluperusteiden ohessa päätellä, että korkeusrajoitus on riittävästi merkitty huomioiden koronatestiin halliin sisälle jonotettaessa käytettävät nopeudet ja toisaalta se, että mikään rajoitusmerkintä ei auta, jos ajoneuvon kuljettaja ei ole tietoinen ajoneuvonsa korkeudesta.

Staran työnjohdon selvityksen mukaan testausteltta sijaitsee suljetulla lentokenttäalueella, jonne kulkemista valvoo vartija. Teltan sijaintipaikka on voimassa olevan asemakaavan mukaan lentokenttäalue, asemakaavamerkintä LL. Tieliikennelaki (TLL) on voimassa teillä ja kaduilla. Lentokenttäalueella ei ole juridisesti liikennemerkkejä, eivätkä niitä tai muita liikenteenohjauslaitteita koskevat määräykset ole voimassa. Merkeistä ei ole myöskään liikenteenohjauspäätöstä, joten senkään vuoksi kyseessä ei ole tieliikennelain tarkoittama liikenteenohjauslaite.

Asemalle johtavan portin vieressä on Väyläviraston / Traficomin määräysten mukainen liikennemerkki 342/C22 (2,0 m) ja kohde on risteävässä suunnassa 811/H1 ennakkomerkkinä. Tämä merkki sijoitetaan maantiellä yleensä 300 metriä ennen korkeusrajoitettua kohdetta, mutta kyseisessä kohteessa 300 metrin etäisyys koronatestausasemaan nähden ei ole mahdollinen.

Teltan seinässä on korkeusrajoitusmerkintä, jonka metrinumeron tekstikorkeus on 8,7 cm ja halkaisija 28,0 cm. Merkintä on helposti kuljettajan luettavissa, koska koronatestiasemalla ajetaan käytännössä kävelyvauhtia ja usein jonossa, joka pysähtelee. Normaalikokoiset liikennemerkit on tarkoitettu luettaviksi liikkuvasta ajoneuvosta 100 km/h nopeuteen asti. Pienin Tiehallinnon ja sen seuraajien määrittämä tekstikoko liikenteenohjauslaitteille on 30 mm, joka on edelleen TLL 2018 nojalla annetuissa Traficomin mitoituksissa.

Korkeusmerkintää on pidettävä luettavuudeltaan ja näkyvyydeltään täysin riittävänä ottaen huomioon olosuhteet, joissa merkintä on tarkoitettu luettavaksi. Alueella on hyvä yleisvalaistus ja noin 4 metrin päässä rajoitusmerkinnästä on katuvalo, joka palaa koko ajan. Ajankohtana vallinneet sääolosuhteet eivät ole haitanneet näkyvyyttä.

Tieliikennelaki edellyttää ajoneuvon kuljettajaa noudattamaan tarvittavaa huolellisuutta vahingon ja vaaran välttämiseksi. Ajoneuvon mittojen ja ulottuvuuksien tunteminen on keskeistä tämän velvollisuuden täyttymisessä. Kuljettajan on tarvittaessa tultava ajoneuvosta ulos varmistamaan ajoneuvon mahtuminen ajoväylälle. Autolla saapuvalla kuljettajalla on ollut mahdollisuus pysäköidä autonsa välittömästi korkeusrajoituksen ennakkomerkin vieressä olleille P-paikoille ja mennä testiin kävellen.

Staralta on tilattu kyseisen testiteltan liikennejärjestelyt ja Stara on hoitanut velvoitteet asianmukaisesti. Staralle ei ole syntynyt toiminnastaan korvausvastuuta edellä mainituin perustein. Myöskään hakijan omaa myötävaikutusta esinevahinkoon ei voida poissulkea.

This decision was published on 12.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 23.1.2022, saate
2. Vahingonkorvausvaatimus 23.1.2022
3. Vahingonkorvausvaatimus 23.1.2022, liite, kuvat
4. Vahingonkorvausvaatimus 23.1.2022, liite, vahinkotapahtuman kuvaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.