Vahingonkorvaus, autovaurio, 30.1.2022, Yrjönkatu 18

HEL 2022-001262
More recent handlings
§ 15

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, autovaurio Yrjönkadulla 30.1.2022

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hylätä vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että hakijan auto oli pysäköitynä ajoradan varteen 30.1.2022 kello 00:00 – 07:00 välisenä aikana Yrjönkatu 18 kohdalla. Hakijan mukaan aura-auto on ollut liikkeellä edellä mainittuna ajankohtana ja työntänyt lunta hakijan pysäköidyn auton päälle. Lumen seassa olleet jäälohkareet naarmuttivat auton vasenta takaovea. Hakijan mielestä auton oveen syntyneet terävät naarmut ovat syntyneet aurauksen seurauksena. Hakijan ilmoittamalle vahingolle ei ole silminnäkijöitä.

Hakija on toimittanut 31.1.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon vielä erittelemättömän suuruisen vaateen, autonsa korjauskustannuksista, mutta vaati kulujen korvaamista kokonaisuudessaan.

Staran työnjohdolta saadun selvityksen Kelikeskukselta tuli hälytys 29.1.2022 kello 17:05. Työt Kampin tukikohdasta aloitettiin 30.1.2022 kello 00:30. Kyseisessä kohdassa (Yrjönkatu 18) menee raitiovaunukiskot, jotka HKL:n harjavaunu harjaa. GPS-reittitietojen mukaan Staran autot eivät ole auranneet kyseistä kohtaa hakijan esittämänä ajankohtana. Staralla ei ole tietoa vahingon aiheuttajasta. Kyseessä voi olla kenen tahansa kadunkäyttäjän aiheuttama vahinko.

Staran työkoneiden kuljettajien velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme. Hakijan näkemys Staran korvausvastuusta perustuu epäilyyn, sillä auton kolaroinnille ei ole silminnäkijöitä.

This decision was published on 29.03.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 31.1.2022, saate
2. Vahingonkorvausvaatimus 31.1.2022
3. Vahingonkorvausvaatimus 31.1.2022, liite, kuva
4. Vahingonkorvausvaatimus 31.1.2022, liite, kuva

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.