Poistumisturvallisuusselvitys, Mariankoti, Schildtinpolku 6, Helsingin Seniorisäätiö sr

HEL 2022-001279
More recent handlings
§ 21
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Seniorisäätiö, Mariankoti, Schildtinpolku 6, 00440 Helsinki

Riskienhallintapäällikkö

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Seniorisäätiön kohdetta Mariankoti osoitteessa Schildtinpolku 6, 00440 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2023 mennessä.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 31.12.2022

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen tai henkilökunnan lisääminen.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- neuvottelu toiminnanharjoittajan ja kiinteistön omistajan kanssa 5.10.2022
- poistumisturvallisuusselvitys 31.1.2022
- määräaikainen palotarkastus 1.12.2021
- poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma 22.12.2016
- poistumisturvallisuuden arviointi 2.6.2015
- poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma 26.2.2015
- poistumisturvallisuuden arviointi 3.11.2014
- poistumisturvallisuusselvitys 23.6.2014

Mariankoti on vanhusten pitkäaikaisen laitoshoidon yksikkö. Mariankodin päivitetyn poistumisturvallisuusselvityksen mukaan yksikössä on tällä hetkellä 100 asukaspaikkaa neljässä 25 asukkaan ryhmäkodissa. Ryhmäkodeissa on kolmen, kahden ja yhden hengen huoneita. Asukkaiden toimintakyky on alentunut, toiminnanharjoittajan arvion mukaan lähes kaikki asukkaat tarvitsevat henkilökunnan fyysistä apua poistumiseen ja lähes puolet ei kykene omatoimiseen pelastautumiseen lainkaan. Asukkaiden vuoteissa on pelastuspatjat. Yksikössä on henkilökuntaa ympärivuorokautisesti, vähimmillään yöaikaan neljä hoitajaa (yksi per ryhmäkoti).

Mariankoti toimii v. 1983 valmistuneessa kolmikerroksisessa vanhainkotikiinteistössä. Ryhmäkodit sijaitsevat rakennuksen toisessa kerroksessa yksi ryhmäkoti ja kolmannessa kerroksessa kolme ryhmäkotia. Kussakin ryhmäkodissa on 25 asukaspaikkaa. Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsee Seniorisäätiön hallinto, teknisiä tiloja, asukkaiden virkistystiloja sekä juhlasali. Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka keskus sijaitsee 1. kerroksessa pääovella ja kussakin ryhmäkodissa on lisänäyttölaite. Hälytys näkyy selkokielisenä tilatietona. Poistumisreittejä on useita.

Kohteen poistumisturvallisuutta on arvioitu aiemmin v. 2014 ja 2015, jolloin on todettu, ettei poistumisturvallisuus ole riittävällä tasolla. Toiminnanharjoittajan v. 2015 toimittamassa ja v. 2016 päivittämässä poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelmassa on todettu, että kohteeseen tullaan toteuttamaan erilaisia toimenpiteitä poistumisturvallisuuden parantamiseksi, mm. automaattinen sammutuslaitteisto kiinteistön saneerauksen yhteydessä arviolta alkaen v. 2019. Toteuttamissuunnitelman perusteella pelastusviranomainen on arvioinut, että esitetyillä toimenpiteillä poistumisturvallisuus saadaan riittävälle tasolle. Esitettyjä toimenpiteitä ei kuitenkaan ole kaikilta osin toteutettu ja mm. automaattista sammutuslaitteistoa ei ole asennettu. Palotarkastuksella 1.12.2021 todettiin Mariankodin asukasmäärän vähentyneen, henkilökunnan määrän lisääntyneen ja kohteen tilanteen suunnitellun uudisrakentamisen myötä muuttuneen siinä määrin, että poistumisturvallisuusselvitys oli syytä päivittää ja tilanne arvioida uudelleen.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta ei kuitenkaan ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Poistumisturvallisuus ei ole riittävällä tasolla perustuen:
- asukasmäärään ja asukkaiden huomattavasti alentuneeseen toimintakykyyn
- henkilökunnan määrään ja yöaikaiseen sijaintiin rakennuksessa
- kohteen asukasosastojen palo-osastointiin
- kiinteistöä ei ole varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

This decision was published on 09.11.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Decisionmaker

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot
The attachment will not be published on the internet.
2. Liite 2. Toteuttamissuunnitelma-ohje
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.