Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko 12.1.2021, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö

HEL 2022-001430
More recent handlings
§ 20
This decisionmaker is no longer active

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 1.2.2022 esittänyt kaupungille 5 532,73 euron suuruisen takaisinsaantivaatimuksen. Takaisinsaantivaatimuksen mukaan vakuutusyhtiö on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 3502101573 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n nojalla. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä liukastui 12.1.2021 noin klo 14.00 jäiseen kohtaan keskellä parkkipaikkaa, osoitteessa Säterintie 14. Hakijan selvitysten mukaan vahingon sattuessa on ollut pakkassää ja "vahinkopaikalla jään päällä auraamaton 20 cm lumikerros eikä aluetta ollut hiekoitettu". Hakijan mukaan liukkaudentorjunta oli vahinkopaikalla hoidettu riittämättömällä tavalla.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset
olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on ajoradaksi luokiteltu pysäköintialue, jota hoidetaan III-luokan ajoradan mukaisesti.

III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. III-luokan ajoradan aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Poikkeuksellinen säätila otetaan huomioon olosuhteiden sallimalla kohtuullisella tavalla. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Jatkuvan lumisateen aikana I- ja II-luokan ajoradat on pidettävä kulkukelpoisina. III-luokan ajoratojen liukkaus torjutaan vain mäkipaikoissa ja suojateillä.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan kyseisellä alueella on suoritettu aurausta ja hiekoitusta vahinkotapahtuman ajankohtana 11.-13.1.2021.

Ilmatieteen laitoksen mukaan lämpötila on Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa ollut vahinkopäivää edeltävästä illasta klo 18 lähtien vahinkohetkeen asti koko ajan pakkasella, vaihdellen -1,3 °C ja -0,4 °C välillä. Vahinkohetkellä 12.1.2021 klo 14 lämpötila on ollut 0 °C. Lumensyvyys muuttui runsaan lumisateen johdosta 10.1.2021 klo 13 mitatusta viiden senttimetrin lukemasta 12 senttimetriin seuraavana yönä, 11.1.2021 klo 03. Tällöin aurauksen lähtökynnys 7 cm ylittyi ja kolmen vuorokauden toimenpideaika alkoi, päättyen vasta 14.1.2021.

Ilmatieteen laitos tiedotti yleisesti poikkeuksellisen runsaan lumisateen alkavaksi 10.1.2021 ja jatkuvaksi keskiviikkoon 13.1.2021 asti. Ilmatieteen laitoksen Helsinki-Vantaan säähavaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan lumisadetta mitattiin 10.1.2021 alkaen tauoten aina hetkeksi 13.1.2021 kello 12.00 asti. Lumisateen alkaessa 10.1.2021 lumen syvyydeksi kello 8.00 mitattiin 10 senttimetriä ja 13.1.2021 lumen syvyydeksi mitattiin korkeimmillaan 60 senttimetriä. Kaisaniemessä lumen syvyydeksi mitattiin korkeimmillaan 32 senttimetriä lumisateen päätyttyä. Poikkeuksellisen lumitilanteen vuoksi Helsingin kaupunki käynnisti varautumissuunnitelmansa.

Varautumissuunnitelman aikana erityistoimet ja lisäresurssit kohdistetaan ensisijaisesti kantakaupunkiin ja joukkoliikennekaduille liikenteen sujuvuuden turvaamiseksi. Esikaupunkialueiden aluekeskuksissa erityistoimia voidaan resurssien puitteissa käynnistää samaan aikaan. Kadut aurataan ja lunta kuljetetaan vastaanottopaikoille ylläpitoluokituksen mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä. Lumen poiskuljetusta tehdään aina, kun auraustyöt antavat siihen mahdollisuuden. Laatuvaatimuspoikkeuksena voi esimerkiksi olla, että asuntokatujen lumenpoisto aloitetaan vasta pääkatujen jälkeen, kun siihen on saatavissa resursseja.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

III-luokan ajoradoilla torjutaan liukkautta hiekoittamalla tai suolaamalla vain ajoneuvoliikennettä varten, vain mäkipaikoilla ja suojateillä. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, ettei hiekoittaminen ole tarpeellista silloin, jos se on hyödytöntä, kuten silloin, jos hiekka uppoaisi lumen alle niin, ettei liukkaus vähenisi (KKO 1968 II 98). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.) On myös yleistä tietoutta, että talviolosuhteissa ja erityisesti runsaan lumisateen aikana, voi lumen alla oleva jää aiheuttaa liukkautta. Tästä syystä jalankulkijan tulee noudattaa talvella erityistä varovaisuutta.

Poikkeuksellisen lumitilanteen vuoksi toimenpideajoissa ei voida kaikilta osin pysyä, mutta vahingon tapahtumahetkellä kyseisen alueen kunnossapidollinen kolmen vuorokauden toimenpideaika ei ollut kuitenkaan vielä ylittynyt. Vahinkopaikan kunnossapito on ollut alueen kunnossapitoluokan tavoitetason mukaista sekä toimenpiteiden että toimenpideaikojen osalta. Poikkeuksellisen lumitilanteen vuoksi Helsingin kaupunki oli käynnistänyt varautumissuunnitelmansa. Vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista ei ollut tullut kaupungille palautetta vahinkopäivältä eikä edellisiltä päiviltä.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja kunnossapidon toimenpideajat huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

This decision was published on 08.04.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Riitta Mäkelä, valmistelija, puhelin: 09 310 28382

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö