Hankinta, puitejärjestely, hoitosänkyjen ja painehaavoja ehkäisevien patjojen vuokrauspalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-001992
More recent handlings
Case 4. / 216 §
This decisionmaker is no longer active

Hoitosänkyjen sekä painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun puitejärjestelyn hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
- valita hoitosänkyjen sekä painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun puitejärjestelyyn seuraavat toimittajat ja tuotteet osa-alueittain ensisijaisuusjärjestyksessä:

Osa-alue 1: Hoitosänky

  1. Lojer Oy: Modux
  2. HALTIJA Group Oy: Qvintett

Osa-alue 2: Hoitosänky (raskaammalle kuormalle)

  1. HALTIJA Group Oy: Qvintett 120x200 cm
  2. Lojer Oy: ScanAfia XL

Osa-alue 3: Hoitosänky (matalampi malli)

  1. Lojer Oy: Modux
  2. HALTIJA Group Oy: Longis Low

Osa-alue 4: Hoitosänky (erikoispitkä malli)

  1. HALTIJA Group Oy: Longis 90x220 cm

Osa-alue 5: Painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski)

  1. Mekalasi Oy: Idocare Visel
  2. HALTIJA Group Oy: ELASTO RESCUE

Osa-alue 6: Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski)

  1. MediMattress Oy: Dyna-Form Mercury Advace
  2. Mekalasi Oy: ProCare Auto
  3. HALTIJA Group Oy: CuroCell IQ CX15

Osa-alue 7: Hoitosänky sekä painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski)

  1. Lojer Oy: Modux ja Ecowave
  2. HALTIJA Group Oy: Qvintett ja ELASTO RESCUE

Osa-alue 8: Hoitosänky sekä painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski)

  1. Lojer Oy: Modux ja Dyna-Form Mercury Advance
  2. HALTIJA Group Oy: Qvintett ja CuroCell IQ CX15

Osa-alue 9: Hoitosänky (matalampi malli) sekä painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski)

  1. Lojer Oy: Modux ja Ecowave
  2. HALTIJA Group Oy: Longis Low ja ELASTO RESCUE

Osa-alue 10: Hoitosänky (matalampi malli) sekä painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski)

  1. Lojer Oy: Modux ja Dyna-Form Mercury Advance
  2. HALTIJA Group Oy: Longis Low ja CuroCell IQ CX15,

- hylätä ICF Group Oy:n tarjouksen koskien osa-aluetta 5: Painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski).

Sopimukset ovat voimassa määräaikaisesti 31.8.2025 asti. Sopimuskausi alkaa, kun sopimukset toimittajien kanssa on allekirjoitettu, arviolta marraskuussa 2022. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa yhdellä (1) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo optiokausi mukaan lukien on 6 000 000 euroa.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen kaikkien toimittajien osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

B Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Esittelijä toimialajohtaja Juha Jolkkonen poistui kokouksesta ennen tämän asian käsittelyn aloittamista. Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen siirtyi esittelijäksi loppu kokouksen ajaksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Johtava kuntoutussuunnittelija Eva Englund ja hankinta-asiantuntija Krista Mannersuo ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan taustaa

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala vuokraa tarpeen mukaan hoitosänkyjä sekä painehaavoja ehkäiseviä ja hoitavia patjoja sairaalaosastoille, asumisyksiköihin, laitoksiin ja asiakkaiden koteihin Helsingin kaupungin alueella. Tuotteiden vuokra-ajat vaihtelevat ja voivat kestää yhdestä vuorokaudesta vuosiin.

Hankinnan kohde

Kilpailutettu hankinta koskee hoitosänkyjen sekä painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelua. Hankinnan tavoitteena oli perustaa hankinnasta puitejärjestely sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön. Vuokraus toteutetaan kokonaispalveluna, johon sisältyvät tuotteiden toimitus, asentaminen käyttövalmiiksi sekä huollot. Palvelun sisältö on tarkemmin kuvattu tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Hankinta oli jaettu kymmeneen osa-alueeseen:

- Osa-alue 1: Hoitosänky
- Osa-alue 2: Hoitosänky (raskaammalle kuormalle)
- Osa-alue 3: Hoitosänky (matalampi malli)
- Osa-alue 4: Hoitosänky (erikoispitkä malli)
- Osa-alue 5: Painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski)
- Osa-alue 6: Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski)
- Osa-alue 7: Hoitosänky sekä painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski)
- Osa-alue 8: Hoitosänky sekä painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski)
- Osa-alue 9: Hoitosänky (matalampi malli) sekä painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski)
- Osa-alue 10: Hoitosänky (matalampi malli) sekä painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski)

Puitejärjestelyssä kuhunkin osa-alueeseen oli tarjouspyynnössä ilmoitettu valittavan kaksi toimittajaa, jos tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneitä, soveltuvia tarjoajia kyseiselle osa-alueelle on vähintään kaksi. Tarjouspyynnössä oli varattu mahdollisuus valita kuhunkin osa-alueeseen lisäksi kolmas toimittaja, mikäli soveltuvia tarjouksia olisi enemmän kuin kaksi ja hankintayksikkö katsoisi kolmannen toimittajan harkintansa mukaan tarpeelliseksi.

Tarjoajat oli tarjouspyynnössä kerrottu asetettavan osa-alueittain ensisijaisuusjärjestykseen korkeimpien kokonaisvertailupisteiden perusteella.

Hankintamenettely

Hoitosänkyjen sekä painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 29.4.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset ja määriteltiin hankittavat tuotteet sekä hankittavien tuotteiden laadun ja ominaisuuksien vähimmäisvaatimukset sekä vuokrauspalvelun vähimmäisvaatimukset ja sopimusehdot. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin lisäksi muun muassa vaatimukset tarjoajien sosiaaliselle ja ekologiselle vastuullisuudelle sekä esimerkiksi tarjottavien tuotteiden kuljetuskaluston päästötasolle. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajilta edellytettiin ympäristönsuojelua ja jätehuoltoa koskevien säädösten ja määräysten noudattamisen ohella kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista sekä pyrkimystä edistää ympäristövaikutusten vähentämistä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena hinta 98 prosentin painoarvolla ja laatu 2 prosentin painoarvolla.

Tarjouskilpailussa sallittiin osatarjoukset sekä rinnakkaiset tarjoukset. Tarjoajat saattoivat jättää yhden tai useamman tarjouksen yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen.

Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollista esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia, tarkentavia lisätietokysymyksiä 16.5.2022 kello 15.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 31 kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 23.5.2022.

Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan 6.6.2022 kello 12.00 mennessä tarjouksia jätti viisi (5) tarjoajaa osa-alueittain seuraavista tuotteista:

Osa-alue 1, Hoitosänky:
- HALTIJA Group Oy: Qvintett-sänky
- Lojer Oy: Modux-sänky

Osa-alue 2, Hoitosänky (raskaammalle kuormalle):
- HALTIJA Group Oy: Qvintett 120 x 200 cm -sänky
- Lojer Oy: ScanAfia XL -sänky

Osa-alue 3, Hoitosänky (matalampi malli):
- HALTIJA Group Oy: Longis Low -sänky
- Lojer Oy: Modux-sänky

Osa-alue 4, Hoitosänky (erikoispitkä malli):
- HALTIJA Group Oy: Longis-sänky

Osa-alue 5, Painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski):
- HALTIJA Group Oy: ELASTO RESCUE -patja
- ICF Group Oy: The Nest -patja
- MediMattress Oy: Ecowave-patja
- MediMattress Oy: Tergosafe 2 -patja
- Mekalasi Oy: Idocare Visel -patja

Osa-alue 6, Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski):
- HALTIJA Group Oy: CUROCELL IQ CX15 -patja
- ICF Group Oy: Opticell 4 Pro -patja
- MediMattress Oy: Dyna-Form Mercury Advance -patja
- MediMattress Oy: Carital Optima EZ420 -patja
- MediMattress Oy: Carital Optima EZ420+Rehab -patja
- MediMattress Oy: Carital Optima -patja
- Mekalasi Oy: Pro-Care Auto -patja

Osa-alue 7, Hoitosänky sekä painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski):
- HALTIJA Group Oy: Qvintett-sänky sekä ELASTO RESCUE -patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Ecowave-patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Tergosafe 2 -patja

Osa-alue 8, Hoitosänky sekä painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski):
- HALTIJA Group Oy: Qvintett-sänky sekä CUROCELL IQ CX15 -patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Dyna-Form Mercury Advance -patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Carital Optima EZ420 -patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Carital Optima EZ420+Rehab -patja

Osa-alue 9, Hoitosänky (matalampi malli) sekä painehaavoja ehkäisevä patja (kohtalainen riski):
- HALTIJA Group Oy: Longis Low-sänky sekä ELASTO RESCUE -patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Ecowave-patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Terfosafe 2 -patja

Osa-alue 10, Hoitosänky (matalampi malli) sekä painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski):
- HALTIJA Group Oy: Longis Low-sänky sekä CUROCELL IQ CX15 -patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Dyna-Form Mercury Advance-patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Carital Optima EZ420 -patja
- Lojer Oy: Modux-sänky sekä Carital Optima EZ420 Rehab -patja

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 6.6.2022 sähköisestä järjestelmästä.

Hankintayksikön toteuttaman alustavan selvityksen mukaan kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö tarkisti saapuneiden tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankintayksikkö pyysi täsmennyksiä saapuneisiin tarjouksiin Lojer Oy:ltä, MediMattress Oy:ltä, Mekalasi Oy:ltä sekä ICF Group Oy:ltä

Lojer Oy:ltä pyydetiin täsmennystä osa-alueille 1, 3 ja 7–10 tarjotun Modux-sängyn nousutuen toimintaan liittyen. Hankintayksikkö halusi varmistua siitä, että sängyn nousutuki on oikein asennettuna tarjouspyynnön mukainen. Täsmennyspyyntö lähetettiin 2.9.2022 ja täsmennys saatiin täsmennyspyynnössä asetettuun määräaikaan mennessä. Saadun täsmennyksen perusteella hankintayksikkö totesi Lojer Oy:n tarjoaman Modux-sängyn tarjouspyynnön mukaiseksi.

MediMattress Oy:ltä pyydettiin täsmennys osa-alueelle 6 tarjotun Dyna-Form Merury Advance -patjan mittatietoja koskien, koska tarjouksen liitteessä oli mittayksikköä koskeva, selkeä virhe. Hankintayksikkö halusi varmistua tuotteen mitoista. Täsmennyspyyntö lähetettiin 2.9.2022 ja täsmennys saatiin täsmennyspyynnössä asetettuun määräaikaan mennessä. Saadun täsmennyksen perusteella hankintayksikkö totesi MediMattress Oy:n tarjoaman Dyna-Form Mercury Advance -patjan tarjouspyynnön mukaiseksi.

Mekalasi Oy:ltä pyydettiin täsmennys osa-alueelle 6 tarjotun Pro-Care Auto -patjan käyttötapaan liittyen. Hankintayksikkö halusi varmistua patjan käyttötavan tarjouspyynnön mukaisuudesta. Täsmennyspyyntö lähetettiin 5.10.2022 ja täsmennys saatiin täsmennyspyynnössä asetettuun määräaikaan mennessä. Saadun täsmennyksen perusteella hankintayksikkö totesi ensin tulkinneensa väärin Mekalasi Oy:n tarjoukseen liitettyä käyttöohjetta. Saadun täsmennyksen myötä hankintayksikkö totesi Mekalasi Oy:n tarjoaman Pro-Care Auto-patjan tarjouspyynnön mukaiseksi.

Lisäksi Mekalasi Oy:ltä pyydettiin täsmennys tarjousasiakirjoissa olleisiin, ristiriitaisiin tietoihin koskien osa-alueelle 5 tarjotun Idocare Visel -patjan kuormankestävyyttä sekä päällisen pesulämpötilaa. Täsmennyspyynnöt lähetettiin 2.9.2022 ja 5.10.2022 ja molemmat täsmennykset saatiin täsmennyspyynnöissä asetettuihin määräaikoihin mennessä. Idocare Visel -patjaa koskevilla täsmennyksillä ei ollut vaikutusta tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuteen. Hankintayksikkö totesi Idocare Visel -patjan tarjouspyynnön mukaiseksi.

ICF Group Oy:ltä pyydettiin täsmennys osa-alueelle 5 tarjotun The Nest -patjaa koskevaa vaatimustenmukaisuusvakuutusta koskien. Täsmennyspyyntö lähetettiin 2.9.2022 ja täsmennys saatiin täsmennyspyynnössä asetettuun määräaikaan mennessä. Saadun täsmennyksen perusteella hankintayksikkö totesi ICF Group Oy:n tarjoukseensa liittämän, The Nest -patjaa koskevan vaatimustenmukaisuusvakuutuksen olevan tarjouspyynnön ehtojen mukainen.

Lisäksi ICF Group Oy:ltä pyydettiin täsmennystä osa-alueelle 5 tarjotun The Nest -patjan mittatietoja koskien, koska tarjoukseen liitetyn tuote-esitteen tiedot patjan mittoja koskevat tiedot poikkesivat tarjouspyynnön vaatimuksista. Täsmennyspyyntö lähetettiin 2.9.2022 ja täsmennys saatiin täsmennyspyynnössä asetettuun määräaikaan mennessä. Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli osa-alueen 5 painehaavoja ehkäisevän patjan (kohtalainen riski) osalta asetettu vähimmäisvaatimuksena, että patjasta tulee olla saatavilla 80 cm ja 90 cm leveät mallit ja että patjan pituuden tulee olla 200 cm pitkä. ICF Group Oy:n tarjoukseen liitetyn tuote-esitteen sekä saadun täsmennyksen perusteella hankintayksikkö ei voinut varmistua siitä, että patja täyttäisi tuotteelle asetetun vähimmäisvaatimuksen patjan pituuden osalta, joten ICF Group Oy:n osa-aluetta 5 koskeva tarjous on tältä osin tarjouspyynnön vastainen. Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Näin ollen ICF Group Oy:n osa-aluetta 5 koskeva tarjous suljettiin pois tarjouskilpailusta.

Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset. ICF Group Oy:n osa-aluetta 5 koskevaa tarjousta lukuun ottamatta kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset, ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti, eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla siten, että vertailuhinnan painoarvo tarjousvertailussa oli 98 pistettä ja laadun painoarvo 2 pistettä.

Tarjousten osa-aluekohtainen vertailuhinta muodostui tarjouksessa annetuista osa-aluekohtaisista vuokrauspalvelun vuorokausihinnoista siten, että kullakin tarjouksessa hinnoiteltavalla vuorokausihinnalla oli omat painotuskertoimet. Painotuskertoimilla kerrotut vuorokausihinnat laskettiin yhteen ja näin saatu vertailuhinta huomioitiin tarjousten vertailussa. Kunkin osa-alueen halvin vertailuhinta sai osa-alueen hinnan maksimipisteet (korkeintaan 98 pistettä), muut suhteutettiin halvimpaan.

Tarjousten saamat laatupisteet (korkeintaan 2 pistettä) jakautuivat tarjouspyynnön mukaisesti siten, että tarjouspyynnön työllistämisehtoon sitoutumisesta saattoi saada korkeintaan 2 pistettä. Muut kuin tarjousten vertailussa huomioidut laatutekijät oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteelle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjoukset vertailtiin osa-alueittain ja tarjousten saamat osa-aluekohtaiset kokonaisvertailupisteet muodostuivat tarjousten osa-aluekohtaisista hinta- ja laatupisteistä. Toimittajat valittiin puitejärjestelyyn tarjousten saamien kokonaisvertailupisteiden mukaisessa järjestyksessä siten, että kullekin osa-alueelle ensisijaiseksi toimittajaksi valittiin parhaat kokonaisvertailupisteet saanut tarjoaja ja toissijaiseksi toimittajaksi toiseksi parhaat kokonaisvertailupisteet saanut tarjoaja.

Osa-alueelle 4 saatiin ainoastaan yksi tarjous. Tarjous oli hinnaltaan samaa suuruusluokkaa muiden valituiksi tulleiden tarjousten kanssa, joten hankintayksikkö piti osa-alueen 4 hintatasosta saatuja tietoja riittävänä, vaikkei kilpailua osa-alueella 4 syntynyt. Näin ollen osa-alueen 4 osalta toimittajaksi valittiin ainoa osa-alueelle 4 tarjouksen jättänyt tarjoaja.

Osa-alueen 6, Painehaavoja ehkäisevä ja hoitava patja (suuri ja erittäin suuri riski), hankintayksikkö käytti tarjouspyynnössä ennalta ilmoittamaansa harkintamahdollisuutta kolmannen toimittajan valitsemiselle. Osa-alueelle 6 valittiin varalle kolmas toimittaja, sillä ensisijaiseksi ja toissijaiseksi toimittajaksi valittujen toimittajien tuotteet ovat rakenteeltaan erilaisia. Hankintayksikkö katsoo, että kyseisellä osa-alueella on hyvä olla varatoimittajana kolmas toimittaja.

Osa-aluekohtaiset tarjousvertailut ovat tämän päätöksen liitteenä 1.

Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti kunkin osa-alueen ensisijaiselta toimittajalta. Varatoimittajilta tilataan tuotteita, mikäli ensisijainen toimittaja ei pysty tuotteita toimittamaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 24.5.2022 § 104 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista.

Nyt tehtävän hoitosänkyjen sekä painehaavoja ehkäisevien ja hoitavien patjojen vuokrauspalvelun puitejärjestelyn hankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 6 000 000 euroa. Hankinnan arvo ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet, minkä vuoksi lautakunta päättää asiasta.

Sopimusten allekirjoittaminen

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä ja muuttamista koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla. Lisäksi on tarkoituksenmukaista, että toimialajohtaja voi päättää myös option käyttöönotosta.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Close

This decision was published on 31.10.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 216 § (A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 216 (B), 217 (B) ja 218 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

vs. sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Ask for more info

Eva Englund, Johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 09 310 50970

eva.englund@hel.fi

Krista Mannersuo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33760

krista.mannersuo@hel.fi