Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuonna 2022, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-002135
More recent handlings
Case 3. / 56 §

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuonna 2022

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteen nro 1 mukaisen ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjauksen vuodelle 2022 seuraavin muutoksin:

Päätösehdotuksen liitteeseen nro 1 lisätään Malmin entiselle lentokentälle kello 22 - 01 päättyvien tapahtumapäivien määrä 2 kappaleeseen.

Päätösehdotuksen liitteen nro 1 toinen ranskalainen viiva muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Muillakin tapahtumapaikoilla on mahdollista järjestää kello 22.00 jälkeen päättyviä ulkoilmatapahtumia näiden taulukossa esitettyjen paikkojen ja aikojen lisäksi. Näiden linjausten ulkopuolelle jäävien tapahtumapaikkojen kohdalla käytetään tapauskohtaista harkintaa ja kello 22 jälkeen päättyvät tapahtumat ovat mahdollisia, mikäli perusteltua estettä niille ei ole.

Muutetaan toinen ranskalainen viiva ensimmäiseksi ranskalaiseksi viivaksi.

Päätösehdotuksen liitteeseen nro 1 lisätään Olympiastadionille kello 22 - 24 päättyvien tapahtumapäivien määrä 16 kappaleeseen.

Nämä linjaukset ovat voimassa vuosittain toistaiseksi. Tämän lisäksi tapahtumiin on mahdollista tarvittaessa saada lisälupia hakemalla.

Säilytetään myös aiempi linjaus urheilutapahtumien osalta.

Olympiastadionin kohdalla linjaus ei koske urheilutapahtumia. Urheilutapahtumien (esim. jalkapallo-otteluiden) erilaisen luonteen huomioiden häiritsevän melun voidaan olettaa jäävän vähäisemmäksi kuin musiikkitapahtumien kohdalla.

Päätösehdotuksen liitettä nro 1 muutetaan siten, että tapahtumalla voi olla enintään kolme kello 22.00 jälkeen päättyvää tapahtumapäivää seitsemän vuorokauden aikana. Kolmannen tapahtumapäivän on päätyttävä viimeistään klo 23.00. Useamman peräkkäisen tapahtumapäivän kohdalla käytetään tapauskohtaista harkintaa, jossa huomioidaan mm. tapahtuman kokonaiskesto, muiden alueelle hyväksyttyjen yöaikaisten tapahtumien määrä ja tapahtumasta aiheutuva melutaso.

Käsittely

Vastaehdotus 1:
Tarik Ahsanullah: Esitän seuraavan vastaehdotuksen:

Päätösehdotuksen liitettä nro 1 muutetaan siten, että tapahtumalla voi olla enintään kolme kello 22.00 jälkeen päättyvää tapahtumapäivää seitsemän vuorokauden aikana. Kolmannen tapahtumapäivän on päätyttävä viimeistään klo 23.00. Useamman peräkkäisen tapahtumapäivän kohdalla käytetään tapauskohtaista harkintaa, jossa huomioidaan mm. tapahtuman kokonaiskesto, muiden alueelle hyväksyttyjen yöaikaisten tapahtumien määrä ja tapahtumasta aiheutuva melutaso.

Kannattaja: Lea Saukkonen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Tarik Ahsanullahin vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Juhani Strandén: Esitän seuraavan vastaehdotuksen:

Päätösehdotuksen liitteeseen nro 1 lisätään Olympiastadionille kello 22 - 24 päättyvien tapahtumapäivien määrä 16 kappaleeseen.

Nämä linjaukset ovat voimassa vuosittain toistaiseksi. Tämän lisäksi tapahtumiin on mahdollista tarvittaessa saada lisälupia hakemalla.

Säilytetään myös aiempi linjaus urheilutapahtumien osalta.

Olympiastadionin kohdalla linjaus ei koske urheilutapahtumia. Urheilutapahtumien (esim. jalkapallo-otteluiden) erilaisen luonteen huomioiden häiritsevän melun voidaan olettaa jäävän vähäisemmäksi kuin musiikkitapahtumien kohdalla.

Kannattaja: Tarik Ahsanullah

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Juhani Strandénin vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 3:
Milja Suihko: Esitän seuraavan vastaehdotuksen:

Päätösehdotuksen liitteeseen nro 1 lisätään Malmin entiselle lentokentälle kello 22 - 01 päättyvien tapahtumapäivien määrä 2 kappaleeseen.

Päätösehdotuksen liitteen nro 1 toinen ranskalainen viiva muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Muillakin tapahtumapaikoilla on mahdollista järjestää kello 22.00 jälkeen päättyviä ulkoilmatapahtumia näiden taulukossa esitettyjen paikkojen ja aikojen lisäksi. Näiden linjausten ulkopuolelle jäävien tapahtumapaikkojen kohdalla käytetään tapauskohtaista harkintaa ja kello 22 jälkeen päättyvät tapahtumat ovat mahdollisia, mikäli perusteltua estettä niille ei ole.

Muutetaan toinen ranskalainen viiva ensimmäiseksi ranskalaiseksi viivaksi.

Kannattaja: Tarik Ahsanullah

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Milja Suihkon vastaehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää hyväksyä liitteen 1 mukaisen ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjauksen vuodelle 2022.

Close

Ulkoilmakonserttien meluilmoitusvelvollisuus.

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 118 §:n mukainen melua tai tärinää aiheuttava tilapäinen toiminta vaatii kirjallisen ilmoituksen tekemisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää. Tällaisia toimintoja ovat mm. ulkoilmakonsertit.

Helsingin 15.7.2019 (Kylk, ympäristö- ja lupajaosto) päivitettyjen ympäristönsuojelumääräysten mukaisesti meluilmoitusvelvollisuus on vain niillä ulkoilmakonserteilla tai muilla yleisötapahtumilla, jossa käytetään äänenvahvistimia kello 22.00 - 7.00. Näin ollen päiväaikaan (klo 7 - 22) järjestettävillä ulkoilmakonserteilla ilmoitusvelvollisuutta ei ole.

Ympäristönsuojeluviranomaisen on meluilmoituksen johdosta annettava päätös. Helsingissä päätösvalta on delegoitu ympäristöpalveluiden ympäristöseuranta ja -valvonta yksikön päällikölle. Päätöksessä on annettava tarpeelliset määräykset toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja toiminnan järjestämiseen liittyvien jätelain mukaisten velvollisuuksien täyttämiseksi. Määräykset koskevat usein toiminta-aikoja, meluntorjunta toimenpiteitä sekä melulle asetettuja raja-arvoja. Päätöksessä voidaan lisäksi antaa määräyksiä toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille. Yöaikaan päättyvien konserttien määräykset koskevat tyypillisesti päättymisaikaa, melumittausta ja asukastiedotusta. Meluhaitan kohtuullisuutta arvioidaan melulle eniten altistuvien asukkaiden kannalta. Viranomainen voi kieltää toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää.

Taustaa

Päättymisajan rajaaminen on kaikkein vaikuttavin keino vähentää konserttimelun häiritsevyyttä. Häiritsevyys kasvaa mitä myöhempään konsertti jatkuu. Ennen vuotta 2016 pääsääntönä yöaikaan (klo 22 - 7) päättyville konserteille oli, että yksipäiväisten konserttien tuli päättyä kello 23.00 ja monipäiväisten kello 22.00 mennessä. Lisäksi kussakin tapahtumapaikassa sallittiin yksi edellä mainittuja päättymisaikoja pidempään kestänyt tapahtuma. Strategian perustuen linjausta oli kuitenkin tarpeen päivittää. Silloinen Helsingin kaupungin ympäristökeskus toteutti yhteistyössä kaupunginkanslian kanssa vuonna 2015 laajan asukaskyselyn ulkoilmakonserttien vaikutuksista viiden suositun tapahtumapaikan lähistön asukkaille. Kyselyssä selvitettiin asukkaiden suhtautumista esimerkiksi konserttien vaikutuksiin kaupunginosan elävöittäjänä kuin myös häiriövaikutuksia, jotka liittyvät mm. meluun ja roskaantumiseen. Kyselyn mukaan suurin osa tapahtuma-alueiden lähiasukkaista piti sopivana tapahtumien päättymisaikana kello 23 arkisin ja kello 24 viikonloppuisin. Sopivimpana myöhäisten tapahtumien esiintymistiheytenä pidettiin joko joka toista viikonloppua tai yhtä viikonloppua kuukaudessa.

Kyselyn pohjalta ympäristönsuojeluosasto laati tammikuussa 2016 päättymisaikalinjauksen yöaikaan jatkuville ulkoilmakonserteille. Linjauksessa määriteltiin tapahtumapaikoittain enimmäismäärät klo 22 jälkeen jatkuville tapahtumapäiville. Määrittelyssä on tapahtumapaikkakohtaisten kyselytulosten lisäksi otettu huomioon alueen sijainti suhteessa asutukseen sekä olosuhteet melun leviämiselle. Tapahtumapaikoiksi kirjattiin ne alueet, joilla konsertteja aiempina vuosina oli järjestetty ja joiden arvioitiin tulevaisuudessakin kiinnostavan tapahtumajärjestäjiä. Vuonna 2017 ei päättymisaikalinjauksiin tehty muutoksia. Vuonna 2018 päättymisaikalinjaukset laajennettiin koskemaan suurempaa määrää tapahtumapaikoista.

Vuonna 2018 uusittiin laaja asukaskysely. Kyselyn tulosten mukaan suurin osa lähialueen asukkaista suhtautui edelleen myönteisesti tapahtumien järjestämiseen. Myönteisesti suhtautuvien määrä oli kuitenkin laskenut noin kymmenellä prosenttiyksiköllä vuoden 2015 kyselystä. Musiikki melua piti vähintäänkin melko häiritsevänä yli 50 % vastaajista, kun vuonna 2015 vastaava luku oli noin 40 %. Myös tapahtumien määrän lisääntymiseen myönteisesti suhtautuvien määrä oli laskenut aiemmasta kyselystä. Sopivimpina pidettiin edelleen kello 23 ja 24 päättymisaikoja, joskin päättymisaikoihin suhtauduttiin hieman tiukemmin kuin aiemmassa kyselyssä. Vuoden 2018 kyselyn tulokset osoittavat siten, että konserttien katsotaan edelleen tuovan kaupungille hyvää mainetta ja edistävän kaupungin taloutta. Kuitenkin konsertteihin liittyvä häiriön kokeminen on lisääntynyt jonkin verran.

Vuodelle 2019 päättymisaikalinjaukset pidettiin ennallaan. Tapahtumallisuuden edistämiseksi päädyttiin vuodelle 2020 esittämään aiempaa enemmän kello 24 soittoaikoja. Samalla tapahtuma-alueiden määrää vähennettiin ja päättymisaikalinjaukset rajattiin koskemaan vain niitä tapahtuma-alueita, joilla oli aiempien vuosien toteutuneiden tapahtumien perusteella todellinen tarve ennakollisesti rajoittaa tapahtumien määrää. Vuoden 2021 soittoaikalinjaukset pidettiin muilta osin ennallaan, mutta peräkkäisten yökonserttien määrää rajattiin siten, että yksittäisellä tapahtumalla sai olla enintään kaksi kello 22 jälkeen päättyvää tapahtumapäivää.

Kuuleminen

Ympäristöpalvelut/Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikkö on pyytänyt mielipiteitä vuoden 2022 päättymisaikalinjausluonnoksesta kaupunginosayhdistyksiltä, toiminnanharjoittajilta ja kaupunginkanslian viestintäyksiköltä.

Kuulemiskirje on lähetetty niiden kaupunginosien asukasyhdistyksille, joiden alueella päättymisaikalinjauksessa esitetyt tapahtuma-alueet sijaitsevat tai jotka sijaitsevat alueiden välittömässä läheisyydessä.

Kuuleminen on toteutettu lähettämällä kuulemiskirje kaupunginosayhdistyksille sähköpostitse 4.2.2022. Mielipiteiden jättämiselle oli varattu aikaa 17.2.2022 kello 16.00 asti.

Yhteenveto palautteesta

Määräaikaan mennessä mielipiteensä ulkoilmakoserttien päättymisaikaluonnoksesta jättivät toiminnanharjoittajat (Flow Festival Oy, Fullsteam Agency Oy, Helsingin tapahtumasäätiö, Live Nation Finland Oy, Stadion-säätiö, Tuska Festival Oy) ja Kaupunginkanslian viestintäosasto. Toiminnanharjoittajat ovat yhteisessä lausunnossaan esittäneet päättymisaikojen lisäyksiä liitteenä olevan taulukon mukaisesti useille tapahtuma-alueille, käytännössä kaksinkertaisten ulkoilmakonserttien määrään usealla tapahtumapaikalla.

Kaupunginkanslian viestintäosasto on lausunnossaan esittänyt päättymisaikalinjaukseen seuraavia muutoksia:

  • Olympiastadionin tapahtumapäivien lisäämistä vaiheittain: 15 kpl vuonna 2022 ja vähintään 20 kpl vuodesta 2023 eteenpäin.
  • Kolmipäiväisten tapahtumien mahdollistamisen Suvilahdessa, Malmin entisellä lentokentällä ja mahdollisesti Kaisaniemessä.
    • Esitys, että tapahtumilla voi tarpeen mukaan perustellusti olla yksi, kaksi, kolme tai useampia kello 22 jälkeen päättyviä tapahtumapäiviä, joiden käyttöä voidaan myös erikseen määritellyn meluaikojen priorisointimallin tai muun vastaavan päätöksenteon kautta hallita.
  • Suvilahden osalta viestintäosasto pitää ainoastaan kahden perättäisen kello 01.00 päättymisajan myöntämistä ongelmallisena.
  • Myöhäisten kello 01.00 soittoaikojen mahdollistaminen Malmin entisellä lentokentällä.
  • Tokoinrannan ottaminen mukaan priorisoitavien tapahtuma-alueiden joukkoon.
  • Lisäksi viestintäosasto esittää, että erikseen priorisoidulle äkillisesti mahdollistuneelle tapahtumalle pitäisi voida olla lisättävissä erillisen harkinnan kautta tarvittaessa ylimääräinen tapahtumapäivä/-päiviä vakiintuneeseen tapahtumapaikkaan.

Kaupunginosayhdistyksiltä tai asukasyhdistyksiltä ei saatu vastauksia.

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuodelle 2022

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjauksen tavoitteena on edistää tapahtumamyönteisyyttä ottaen huomioon lähialueen asukkaisiin kohdistuvat vaikutukset ja lisätä läpinäkyvyyttä meluilmoitusten viranomaiskäsittelyssä. Samalla pystytään ennakolta tiedottamaan tapahtuma-alueiden vuokraajia, tapahtumajärjestäjiä ja asukkaita tulevan kesän myöhään kestävien tapahtumapäivien enimmäismääristä tietyillä tapahtumapaikoilla. Päättymisaikakiintiöitä on asetettu vain sellaisille tapahtumapaikoille, joihin on keskittynyt paljon tapahtumia. Muilla tapahtumapaikoilla sovelletaan tapauskohtaista harkintaa.

Kaupunkistrategian mukaan tapahtumilla on merkittävä rooli Helsingin viihtyisyyden, elinvoiman ja vetovoimaisuuden rakentamisessa. Helsinki haluaa olla tapahtumallisuuden vastuullinen kehittäjä, luotettava ja innostava kumppani sekä toimiva tapahtumien alusta. Tapahtumajärjestäjien taloudellisten intressien kannalta eduksi olisi vapaa ja laaja mahdollisuus järjestää tapahtumia. Osallistujien kannalta toivottavaa olisi monipuolinen ja laaja tapahtumatarjontaa. Vastaavasti tapahtuma-alueen lähiasukkaiden kannalta olennaista on terveellinen, turvallinen ja viihtyisä asuinympäristö. Päättymisaikalinjaus on kompromissi, jossa on pyritty ottamaan huomioon sekä asukkaiden että tapahtuman järjestämisen näkökulmat niin, että asukkaille aiheutuva meluhaitta jäisi kohtuulliselle tasolle. Päättymisaikalinjaus ei estä kolmi- tai useampipäiväisten tapahtumien järjestämistä, vaan rajaa ainoastaan klo 22 jälkeisten peräkkäisten soittoaikojen määrän kahteen.

Tapahtumamelusta on tullut ympäristöseuranta- ja -valvonta -yksikköön vuosittain (2013 - 2019) 59 - 435 negatiivista asukaspalautetta. Useimmiten valitukset koskevat bassovaltaista musiikkia etenkin ilta- ja yöaikaan. Negatiivisten asukaspalautteiden määrä on ollut tyypillisesti sitä suurempi, mitä myöhempään konsertti on kestänyt. Kuulemisen yhteydessä asukasyhdistykset eivät jättäneen mielipiteitä, mikä osoittaa, että vuoden 2021 mallin mukaisesti laadittu esitys oli asukasyhdistysten kannalta hyväksyttävissä. Merkittävät muutokset päättymisaikalinjauksiin tulisi saattaa laajemmin myös asukkaiden kommentoitaviksi, jotta päätöksenteko pohjautuisi tasapuoliseen asianosaistahojen huomioimiseen. Siksi merkittävämpiä muutoksia päättymisaikalinjauksiin pitäisi tehdä vasta asukaskyselyn jälkeen.

Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuodelle 2022 on liitteenä. Esitetyt periaatteet vastaavat aiempien vuosien tasoa. Näitä ovat mm. meluilmoitus edellytetään vain yöaikaiselta (klo 22 - 7) äänentoiston käytöltä ja tällöin äänitasoa on mitattava koko tapahtuman ajan. Koska vuodelle 2020 lisätyistä soittoajoista ei ole saatu korona-aikana käytännön kokemusta, ei niiden merkitystä lähialueen asukkaiden kokemaan häiriöön voida arvioida. Viranomaistoiminnan ennustettavuuden ja johdonmukaisuuden kannalta ei siten ole katsottu olevan perusteita muuttaa aiempia linjauksia vuodelle 2022.

Asukaskysely on tarkoitus uusia syksyllä 2022, mikäli kesän tapahtumat voidaan järjestää suunnitellusti. Kyselytulosten ja kesän 2022 kokemusten perusteella tullaan linjauksia arvioimaan uudelleen. Tavoitteena on jatkossa tehdä päättymisaikalinjaukset useampi vuotisiksi, jotta tapahtumajärjestäjien on aiempaa helpompi suunnitella toimintaansa pitkäjännitteisesti. Esitetyt toiveet päättymisaikojen lisäyksestä ja muutoksista vuodesta 2023 eteenpäin otetaan huomioon tässä harkinnassa.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 03.03.2022 § 53

Close

This decision was published on 22.03.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Katariina Serenius

Ask for more info

Elina Salo-Miilumäki, Tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 26860

elina.salo-miilumaki@hel.fi

Kyösti Kanerva, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 23897

kyosti.kanerva@hel.fi

Attachments

3. Kaupunginkanslian viestintäosaston lausunto
4. Stadion-säätiön lausunto
5. Helsingin tapahtumasäätiön lausunto
6. Tapahtuma-alan 2022 päättymisaikaehdotus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.