Virkasuhteen täyttäminen, palvelut ja luvat, ympäristöpalvelut, ympäristötarkastaja, työavain KYMP-03-8-22

HEL 2022-002378
More recent handlings
§ 3

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden ympäristöpalvelujen ympäristöterveysyksikön ympäristötarkastajan määräaikaisen viran täyttäminen

Tiimipäällikkö

Päätös

Tiimipäällikkö valitsi ympäristöterveysyksikön terveydensuojelutiimin ympäristötarkastajan määräaikaiseen virkaan (022731) ajalle 1.4.2022-31.12.2025 insinööri ********** 3 165,78 euron tehtäväkohtaisella palkalla.

Virkaan valitun ei tarvitse esittää selvitystä terveydentilastaan, sillä hän
on kaupungin palveluksessa ja on jo aiemmin esittänyt ko. selvityksen.

Virkaan valitulle ei aseteta koeaikaa.

Päätöksen perustelut

Virka tuli avoimeksi edellisen viranhaltijan jäädessä virkavapaalle ajalle 1.2.2022-31.12.2025.

Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 26.6.2019 § 26, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 21.1.-7.2.2022. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa, Duunitorilla, Monsterilla ja Ympäristö ja terveys –lehden verkkosivuilla.

Ympäristötarkastajan tehtäviin kuuluu koulujen, päiväkotien ja muiden vastaavien oleskelutilojen terveellisyyden valvonta sekä sidosryhmäyhteistyö ja neuvontatehtävät.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva korkeakoulututkinto ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä edellytetään ratkaisukeskeisyyttä ja kykyä hahmottaa kokonaisuuksia. Hakijalta odotetaan oma-aloitteista sekä aikaansaavaa työotetta. Tehtävässä tarvitaan hyviä vuorovaikutustaitoja tarkastuskäynneillä, neuvotteluissa ja neuvontatyössä sekä asiakasyhteydenpidossa. Lisäksi hakijalla tulee olla hyvät suulliset ja kirjalliset viestintätaidot, tietotekniset taidot sekä riittävä englannin kielen taito. Eduksi katsotaan kokemus vastaavista tehtävistä sekä ajokortti.

Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Ympäristötarkastajan virkaa haki hakuajan kuluessa 15 henkilöä, joista yhdellä ei täyttynyt kelpoisuusehdot. Liitteenä 1 on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin. Hakijaluettelo on liitteenä 2.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin ********** joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran hoitamisen kannalta sopivaa kokemusta. Heitä haastattelivat 14.2.2022 yksikön päällikkö Heidi Öjst ja tiimipäällikkö Toni Lyyski. Haastattelussa selvisi, että yhdellä haastatelluista eivät kelpoisuusehdot täyttyneet.

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

Ympäristötarkastajan tehtävänä on koulujen, päiväkotien ja muiden vastaavien oleskelutilojen terveellisyyden valvonta sekä sidosryhmäyhteistyö ja neuvontatehtävät.

Virkaan valittavalta edellytetään kelpoisuusehtojen lisäksi ratkaisukeskeisyyttä ja kykyä hahmottaa kokonaisuuksia. Hakijalta odotetaan oma-aloitteista sekä aikaansaavaa työotetta. Tehtävässä tarvitaan hyviä vuorovaikutustaitoja tarkastuskäynneillä, neuvotteluissa ja neuvontatyössä sekä asiakasyhteydenpidossa. Lisäksi hakijalla tulee olla hyvät suulliset ja kirjalliset viestintätaidot, tietotekniset taidot sekä riittävä englannin kielen taito. Eduksi katsotaan kokemus vastaavista tehtävistä sekä ajokortti.

**********

**********

**********

Kaikilla kolmella on haastatteluiden perusteella hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot sekä riittävä englannin kielen taito.

Tiimipäällikkö katsoo hakuasiakirjoihin ja haastatteluihin perustuvan kokonaisarvioinnin perusteella, että ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä.

Hänen valintaa puoltaa erittäin vankka ja monipuolinen kokemus ympäristöterveydenhuoltoon liittyvistä tehtävistä sekä koulutustausta. Hänellä on tehtävän edellyttämää kykyä vastata vaativasta tehtävästä itsenäisesti, kehittämishakuisesti ja monipuolisesti. Hänellä on myös pitkän työkokemuksen avulla hankittuja muita tietoja ja taitoja tehtävän hoidon kannalta keskeisistä ympäristöterveydenhuollon osa-alueista sekä hallinnollisista menettelytavoista.

This decision was published on 01.03.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Toni Lyyski, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 64325

toni.lyyski@hel.fi

Decisionmaker

Toni Lyyski
tiimipäällikkö

Attachments

1. Hakijayhteenveto, KYMP-03-8-22, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu
The attachment will not be published on the internet.
2. Hakijalista, KYMP-03-8-22, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.