Hankinta, vammaispalvelut, Rinnekoti, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-002469
More recent handlings
Case 7. / 51 §
This decisionmaker is no longer active

Vammaisten asumispalveluiden, lyhytaikaisen laitoshoidon ja perhehoidon sekä työ- ja päivätoiminnan palvelujen suorahankinta Rinnekodilta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Meri Valkaman ehdotuksesta.

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä kehitysvammaisten asumispalvelujen, laitos- ja perhehoidon palvelujen sekä työ- ja päivätoiminnan palvelujen suorahankinnat Rinnekodilta 119 helsinkiläiselle asiakkaalle.

Suorahankinnat tehdään yksilöllisinä päätöksinä hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaisesti, koska pitkäaikaisen asumispaikan ja hoitosuhteen vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta asiakkaiden kannalta.

Sopimus laaditaan toistaiseksi voimassaolevana. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo nykyisellä asiakasmäärällä noin 58,4 miljoonaa euroa neljän vuoden kaudelle laskettuna.

B Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Close

Hankintalain (1397/2016) 110 §:n mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan yksittäisissä tapauksissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.

Rinnekoti on ollut vuosikymmeniä Helsingin kaupungin kehitysvammaisten laitoshoidon, asumispalvelun ja työ- ja päivätoiminnan palveluiden tuottajana.

Helsingin kaupunki on toteuttanut vuodesta 2007 alkaen kehitysvammaisten henkilöiden yksilöllisen asumisen kehittämishankkeen, jonka aikana laitoshoito on purettu ja asumispalveluita kehitetty. Laitosasumisen purkamisen myötä osa Rinnekodin laitospalveluiden asiakkaista siirtyi muualle uusiin asumispalveluihin, mutta erityisesti vaativaa hoitoa tarvitsevia asiakkaita jäi Rinnekodin palveluihin ja heitä siirtyi myös työ- ja päivätoiminnan palveluiden käyttäjiksi. Asiakkaiden palvelutarve on ollut suuri, mikä on edellyttänyt palveluntuottajalta erityisosaamista kehitysvammaisten vaativien palveluiden tuottamisessa.

Tällä päätöksellä päätetään niiden asiakkaiden palvelujen jatkuvuudesta, jotka ovat olleet Rinnekodin tuottamien ostopalvelujen asiakkaana jo pitkään erillisillä hankintapäätöksillä ja yksilöllisillä sopimuksilla.

Asiakkaiden suuresta määrästä johtuen yksilöllisten sopimusten laatiminen ja hallinnointi on osoittautunut epätarkoituksenmukaiseksi ja tämän johdosta kyseessä olevien vammaispalvelujen hankinnan jatkumisesta päätetään yhtenä suorahankintakokonaisuutena. Päätöksellä vahvistetaan asiakkaiden sopimusehtojen yhdenmukaisuus sekä turvataan pitkään palvelussa olleiden asiakkaiden merkittävä hoito- ja asiakassuhteiden jatkuvuus.

Päätös koskee asumispalvelujen asiakkaita (74 henkilöä), laitos- ja perhehoidon asiakaita (40 henkilöä) sekä työllistymistä edistävien palvelujen asiakkaita (5 henkilöä). Hankittavat palvelut ja asiakkaat on yksilöity liitteessä 1, joka on salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan perusteella. Suorahankinnan perusteet on harkittu kunkin asiakkaan kohdalla yksilöllisesti ja asiakastietojärjestelmässä olevissa päätöksissä mainitaan kunkin asiakkaan kohdalla hankintalain 110 §:n täyttymisen perusteet.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 18.1.2022 § 7 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Hankinnasta päättää siten sosiaali- ja terveyslautakunta.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimuksen allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Close

This decision was published on 24.03.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Anu Purhonen, vammaistyön ostopalvelupäällikkö, puhelin: 040 660 4935

anu.purhonen@hel.fi

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.