Hankinta, lasten puheterapiakuntoutukset, lasten psykologipalvelut ja paripsykoterapiapalvelut, Sosiaali- ja terveystoimiala
Lasten puheterapiakuntoutusten, lasten psykologipalvelujen ja paripsykoterapiapalvelujen hankinta
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä lasten puheterapiakuntoutusten, psykologipalvelujen ja paripsykoterapiapalvelujen puitejärjestelyyn etusijajärjestyksessä palveluntuottajat osa-alueittain seuraavasti:
1. Lasten puheterapiakuntoutukset / suomenkielinen
2. Lasten puheterapiakuntoutukset / ruotsinkielinen
3. Lasten psykologipalvelut / suomenkielinen
4. Lasten psykologipalvelut / ruotsinkielinen
5. Paripsykoterapiapalvelut / suomenkielinen
6. Paripsykoterapiapalvelut / ruotsinkielinen
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä.
Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.11.2022. Sopimuskausi on neljän (4) vuoden mittainen.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 056 000 euroa.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä lasten puheterapiakuntoutusten, lasten psykologipalvelujen ja paripsykoterapiapalvelun hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 62, 29.03.2022. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteina ovat lasten puheterapiakuntoutukset, lasten psykologiset tutkimukset ja paripsykoterapiapalvelut, jotka on alla kuvattu tarkemmin.
Lasten puheterapiakuntoutus, suomen- ja ruotsinkielinen palvelu
Puheterapia on terveydenhuoltolain 29 §:n mukaista lääkinnällistä kuntoutusta. Puheterapian tavoitteena on ennaltaehkäistä, tutkia ja kuntouttaa syömisen ja nielemisen vaikeuksia sekä puheen ja kielen häiriöitä sekä niihin liittyviä vuorovaikutuksen ongelmia. Lasten ja nuorten (0–16-vuotiaat) puheterapiassa asiakkaaseen suoraan kohdistuvat terapian keinot ja harjoitteet sekä asiakkaan ympäristöä (omaiset, varhaiskasvatuksen ja koulun opettajat yms.) ohjaavat toimet ovat yhtä tärkeitä puheterapian tavoitteisiin pyrittäessä. Puheterapeuttinen kuntoutus voi toteutua yksilö- tai ryhmäterapiana tai näiden yhdistelmänä, lähi- tai etäkontaktia käyttäen.
Puheterapia-arviossa puheterapeutti arvioi asiakkaan vuorovaikutusta, puheen ymmärtämistä, kykyä ilmaista itseään puheella ja muilla keinoilla sekä syömisen ja nielemisen taitoja. Tavoitteena on selvittää kielellisten ja/tai syömisen taitojen tasoa ja vaikeuksia, kommunikaatioympäristön laatua sekä suosittaa arjessa tarvittavien taitojen harjoittelua ja erilaisten kommunikoinnin apuvälineiden tai muiden puhetta tukevien kommunikointikeinojen käyttöönottoa.
Palvelun käyttäjät ovat 0–16-vuotiaita helsinkiläisiä lapsia ja nuoria, joiden puheterapeuttinen perustutkimus on toteutettu Helsingin lasten puheterapiayksikön toi-mesta ja joiden arvioidaan tarvitsevan puheterapiakuntoutusta. Osa palvelun käyttäjistä voi olla kehitysvammapoliklinikan asiakkaina olevia lapsia tai nuoria. Tarvittaessa kehitysvammapoliklinikka voi ohjata myös yli 16-vuotiaita ja aikuisia palveluun.
Lasten psykologipalvelut, suomen- ja ruotsinkielinen palvelu
Lasten psykologipalvelut ovat terveydenhuoltolain mukaista palvelua, jota tarjotaan alle kouluikäisille neuvolan psykologipalveluiden asiakkaille, joiden kehityksestä on huolta. Lisäksi psykologipalveluja tarjotaan kehitysvammapoliklinikan asiakkaille. Lasten psykologipalvelut sisältävät lasten tutkimuksia ja niihin kytkeytyvää ohjantaa, konsultaatiota ja verkostoyhteistyötä.
Lapsen psykologinen tutkimus perustuu taustatietojen, haastattelun, tutkimustilannehavaintojen ja erilaisten testimenetelmien kautta saatujen tutkimustulosten tulkintaan. Psykologi suunnittelee kullekin lapselle yksilöllisesti soveltuvan tutkimuskokonaisuuden.
Psykologisen tutkimuksen sisältö ja laajuus voivat siten vaihdella lapsen tilanteesta riippuen. Tutkimuksesta tehdään aina kirjallinen lausunto, jonka lisäksi perhe saa suullisen palautteen tutkimuksen suorittaneelta psykologilta. Psykologi tekee myös yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja muiden lähitoimijoiden kanssa.
Paripsykoterapiapalvelut, suomen- ja ruotsinkielinen palvelu
Pariterapia on sosiaalihuoltolain 26 §:n mukaista kasvatus- ja perheneuvontaa, jota tarjotaan helsinkiläisille lapsiperheille, joilla arvioidaan olevan sen tarvetta. Pariterapian tavoitteena on auttaa paria parantamaan vuorovaikutustaan, lisäämään ymmärrystään suhteessaan, lisäämään parisuhteensa toimivuutta sekä vähentämään kärsimystä, jota muun muassa jatkuvat väärinymmärrykset aiheuttavat.
Hankintamenettely
Lasten puheterapiakuntoutusten, lasten psykologipalvelujen ja paripsykoterapiapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntuottajat puitejärjestelyyn.
Tarjouskilpailu järjestettiin Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Tarjouskilpailu käynnistettiin 9.4.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika aika oli 8.5.2022 klo 16:00.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat ehdottomat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjouksen pystyi esittämään yhteen tai useampaan osa-alueeseen.
Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 25.4.2022 klo 12:00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 7.5.2022. Lisätietokysymyksiin vastaaminen viivästyi, joten tarjousten jättämisen määräaikaa jatkettiin 5.6.2022 klo 12:00 saakka.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 5.6.2022 klo 12:00 saapui yhteensä 26 tarjousta. Osa-alueittain tarjouksen jättivät:
1. Lasten puheterapiakuntoutukset / suomenkielinen
Ab Puhepoint Oy, CogniMed Oy,Coronaria Contextia Oy, Coronaria Terapeija Oy, HLS-Fondo Oy, Kommunikointikeskus Kipinä Oy, Mehiläinen Oy, Premera Oy, Premius Oy, ProNeuron, Puheklinikka NET Oy, Sanaset Oy, Sivupersoona Oy, Tutoris Oy, Voimavarakeskus Tempo Oy, Zildren Oy ja Äänneloikka Oy
2. Lasten puheterapiakuntoutukset / ruotsinkielinen
CogniMed Oy, Coronaria Contextia Oy, HLS-Fondo Oy, Mehiläinen Oy, ProNeuron, Tutoris Oy ja Äänneloikka Oy
3. Lasten psykologipalvelut / suomenkielinen
Coronaria Contextia Oy, KKT-keskus Arvo Helsinki Oy, Ludus Oy Tutkimus- ja kuntoutuspalvelut, Mehiläinen Oy, ProNeuron, Silmuke Oy ja Sofita Oy
4. Lasten psykologipalvelut / ruotsinkielinen
Mehiläinen Oy
5. Paripsykoterapiapalvelut / suomenkielinen
Kuuleva Oy, Mehiläinen Oy, Mielipalvelut Oy, Neljä Astetta Oy ja Terapiatalo Noste Oy
6. Paripsykoterapiapalvelut / ruotsinkielinen
Mehiläinen Oy ja Terapiatalo Noste Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Hankintalain 74.1 §:n mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Hankintalain 74.2 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
Hankintayksikkö lähetti Premera Oy:lle täsmennyspyynnön koskien tarjoajan epähuomiossa lataamaa väärää liitettä tarjouspyynnön kohtaan henkilöstölomake.
Hankintayksikkö pyysi Äänneloikka Oy:ltä, ProNeuronilta ja Sofita Oy:ltä tarkennusta tarjouksen ristiriitaisuuteen siitä, käyttävätkö tarjoajat alihankkijoita sopimuskaudella.
Hankintayksikkö pyysi Terapiatalo Noste Oy:ltä täsmennystä tarjoajan ilmoittamaan korkeaan kapasiteettiarvioon.
Kaikki edellä mainitut tarjoajat vastasivat määräajassa ajassa esitettyihin täsmennyspyyntöihin. Käsiteltyjen täsmennyspyyntöjen jälkeen hankintayksikkö totesi kaikkien saapuneiden tarjousten olevan tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousten vertailu tehtiin kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Kaikkien osa-alueiden tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta.
Hintavertailu toteutettiin kohteittain siten, että kullekin tarjoushinnalle asetetut maksimipisteet olivat yhteensä 100 pistettä. Tarjousvertailussa kunkin kohteen edullisin tarjous sai hintakohteen mukaiset maksimipisteet ja loput siten, että hintakohteen edullisin tarjoushinta jaettiin vertailtavalla hinnalla ja kerrottiin hintakohteen maksimipistemäärällä. Kohteiden tarkat hintapisteet on esitetty liitteessä 1.
Tarjousvertailu tehtiin osa-alueittain. Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteessä 1.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten tarjousten valintaperusteena käytetään osa-alueittain halvimpaan hintaan perustuvaa kokonaistaloudellista edullisuutta.
Puitejärjestelyyn oli määrä valita tarjousten kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä 3–15 palveluntuottajaa osa-alueittain siten, että palvelulle arvioitu kapasiteettitarve tulee täytetyksi. Kaikkiin osa-alueisiin ei saatu riittävää määrää tarjouksia täyttämään tarvittava kapasiteettitarve, joten niihin valittiin kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat. Tarjoajat asetetaan puitejärjestelyssä kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella etusijajärjestykseen.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.11.2022. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
This decision was published on 16.09.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Markus Salonen, keskitettyjen palvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 44527