Tutkimuslupa, PECORINO

HEL 2022-002801
More recent handlings
§ 11
This decisionmaker is no longer active

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Potilaiden odotukset ja koronapandemian vaikutukset perusterveydenhuollossa”

Terveysasemien johtajalääkäri

Päätös

Terveysasemien johtajalääkäri myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Potilaiden odotukset ja koronapandemian vaikutukset perusterveydenhuollossa” (väitöskirjan osatyö). Yhteyshenkilö on johtava ylilääkäri ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2024 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Sosiaali- ja terveystoimelle koituvat kustannukset korvataan tutkimuksen rahoittajan toimesta.

Tutkijat sitoutuvat noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkijat perehdyttävät tutkimushoitajan tietosuojavaatimuksiin ennen tutkimuksen aloittamista ja varmistavat, että tutkimusdataa käsitellään asianmukaisesti.

Tutkijat saapuvat pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Väitöskirjatyön tavoitteena on selvittää 1) millaisia tarpeita perusterveydenhuollon käyttäjillä on, 2) missä määrin tarpeisiin voitaisiin vastata etävastaanoton avulla, 3) mikä osuus käynneistä on sellaisia, joilla pyritään tuottamaan suoraa terveyshyötyä potilaalle sekä 4) millaisia vaikutuksia koronapandemialla on ollut perusterveydenhuollon palveluiden käyttöön eri potilasryhmissä.

Tutkimuksessa yhdistetään kaksi aineistoa: potilastietojärjestelmistä poimittava aineisto ja kyselyaineisto. Rekisteriaineisto 1.1.2019-23.4.2021 ajalta kerätään joko Hgin soten ns. base-aineistosta tai tilataan CGI:ltä. Rekisteritiedot 24.4.2021 jälkeiseltä ajalta tiedot pyydetään Apotti Oy:ltä. Aineistoon sisällytetään kaikkien terveysasemien kaikkien potilaiden kaikki ajanvarauskontaktit lääkärille tai hoitajalle kyseiseltä aikaväliltä. Helsingin yliopisto vastaa aineiston poiminnasta aiheutuvista kustannuksista (CGI:n ja Apotin aineistojen poiminnat) sekä tietoturvallisen käyttöympäristön kustannuksista. Kyselyaineisto kerätään Kalasataman terveysaseman asiakkailta ennen ja jälkeen vastaanoton. Tutkimushoitaja rekrytoi tutkittavat (n. 200), tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista, ja tutkittavat allekirjoittavat tietoon perustuvan suostumuksen.

Dataa säilytetään Findatalta hankitussa tietoturvallisessa Kapseli-ympäristössä, jossa myös aineisto analysoidaan. Tutkimuksella on HUS:n eettisen toimikunnan puoltava lausunto.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää terveysasemien johtajalääkäri (terveysasemiin kohdistuvat tutkimusluvat).

This decision was published on 31.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Taija Puranen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21352

taija.puranen@hel.fi

Decisionmaker

Timo Lukkarinen
terveysasemien johtajalääkäri

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.