Lausuntopyyntö, oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttaminen, Eduskunnan sivistysvaliokunta

HEL 2022-002885
More recent handlings
§ 30

Lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi eduskunnan sivistysvaliokunnalle seuraavan lausunnon hallituksen esityksestä laiksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi:

Helsingin kaupunki kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä. Hallituksen esitys oppilas- ja opiskelijahuoltolain muuttamisesta ja siihen liittyvistä laeista on Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan pääsääntöisesti kannatettava. Esityksessä on täsmennetty Helsingin asemaa, mutta eri lakien välinen suhde ja niistä aiheutuvat velvoitteet Helsingille jäävät osittain epäselviksi ja niitä toivotaan selkeytettävän.

Opiskeluhuoltosuunnitelmien laatiminen

Alueellisen opiskeluhuoltosuunnitelman kirjaaminen toteutuu Helsingissä eikä esitys tuo siihen muutosta. Opiskeluhuoltosuunnitelmia esitetään tehtäväksi kolmella tasolla eli oppilaitoskohtaisesti, koulutuksen järjestäjän toimesta ja hyvinvointialueella. Jälkimmäisen valmistelisi alueellinen opiskeluhuollon yhteistyöryhmä. Hyvinvointialue perustaisi tämän, ja siinä olisivat edustettuina koulutuksen järjestäjiä, huoltajia ja opiskelijoita. Kolme erillistä suunnitelmaa on rakenteena raskas ja tuottaa päällekkäistä työtä.

Opiskeluhuollon palvelut

On kannatettavaa, että oppilaiden ja opiskelijoiden avun ja tuen saanti varmistetaan laajentamalla oppilaitosten työntekijöiden oikeutta ottaa tarvittaessa yhteyttä kaikkiin opiskeluhuollon palveluihin. Hallituksen esityksessä tavoitteena on myös, että palvelut järjestetään koulussa tai oppilaitoksessa tai niiden välittömässä läheisyydessä. Lähipalveluperiaatteen turvaaminen on tärkeää. Lähipalveluperiaate toimii jo nyt Helsingissä varsin hyvin. Opiskeluterveydenhuollossa osa palveluista on keskitetty. ”Välitön läheisyys” on kuitenkin hankalasti määriteltävä käsite, joten esityksen kohta tulisi muuttaa siten, että palvelut järjestetään kouluissa tai oppilaitoksissa, jossa myös asiakkaat eli oppilaat ja opiskelijat päivittäin opiskelevat.

Opiskeluhuoltopalvelujen valvonta

Helsingin kaupunki on esitysluonnoksesta antamassaan lausunnossa pitänyt Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen roolien ja vastuiden selkiyttämistä kannatettavana esityksenä, jotta pääasiallinen ohjausvastuu tulee sille hallinnonalalle, joka on kyseisestä toiminnasta päävastuussa.

Tietojen kirjaaminen yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa

Hallituksen esityksen mukaan oppilaitosten opiskeluhuoltokertomukseen kirjataan vain tarpeelliset tiedot yksilökohtaisen monialaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi. Lasten ja nuorten terveydentilaan ja sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät asiat ja yksilötapaamisten tiedot kirjattaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmiin. Esitys on kannatettava, sillä se edistää hoidon jatkuvuutta, tiedon jakamista, salassapitovelvollisuuden toteutumista ja luottamuksellisen asiakassuhteen muodostumista. Helsingissä opiskeluhuoltoryhmien sisällä on toistaiseksi käytössä eri tietojärjestelmiä.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain muutokseen ehdotettuja yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa sivuavia säännöksiä ovat kannatettavina. Opiskeluhuoltokertomukseen sisältyvät tiedot ovat salassa pidettäviä, joten kyseisen lain ehdotettuun 20 §:n 5 momenttiin toivotaan lisättävän täsmennys: jos salassa pidettäviä opiskeluhuoltokertomukseen sisältyviä tietoja annetaan henkilölle, joka ei osallistu opiskelijan yksilökohtaisen opiskeluhuollon tarpeen selvittämiseen tai sen toteutukseen taikka niihin liittyviin tehtäviin, asiakirjaan on merkittävä, mitä tietoja, kenelle ja millä perusteella tietoja on luovutettu.

Muut huomiot esityksestä

Esityksen perusteluissa korostetaan yhteisöllisen oppilashuollon ensisijaisuutta ja todetaan, että lisäksi tarjotaan yksilökohtaista opiskeluhuoltoa. Perusteluissa ei kuitenkaan mainita sitä, että suuri osa opiskeluhuollon työntekijöiden työtehtävistä on määritelty opetusta koskevassa lainsäädännössä. Tämä ns. pedagoginen tuki on tärkeä osa työtä, ja myös sille tulee löytyä riittävästi aikaa. Olisi hyvä, että esityksessä mainittaisiin opiskeluhuollon työntekijöiden työtehtävät kokonaisuudessaan tai viitattaisiin voimassa olevaan opetusta koskevaan lainsäädäntöön, joissa nämä työtehtävät on määritelty.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin esitetään lisättäväksi kohta ”mitä tässä laissa säädetään hyvinvointialueesta, koskee myös Helsingin kaupunkia”. Helsingin kaupunki vastaa palvelujen järjestämisestä, joten kyseinen maininta lain soveltamisalaa koskien on tarpeeton.

Esitettävä lisäaika kuraattorien ja psykologien asiakasasiakirjojen tallentamiselle valtakunnalliseen arkistointipalveluun on välttämätön ja realiteetit huomioiva täydennys esitysluonnokseen nähden.

Lopuksi Helsingin kaupunki kiinnittää huomiota eräisiin esityksessä esiintyviin epätarkkoihin ilmauksiin, jotka on syytä korjata. Esimerkiksi esityksen perusteluiden kappaleessa ”nykytila ja sen arviointi” olevalla lauseella ”jokaisen oppilaitoksen käytettävissä on oltava opiskeluhuollon vastaavan kuraattorin palveluja sekä psykologin palveluja” tarkoitettaneen sitä, että jokaisen oppilaitoksen käytettävissä on oltava kuraattorin, vastaavan kuraattorin sekä psykologin palveluja.

This decision was published on 02.03.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Suvi Rämö, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Decisionmaker

Juhana Vartiainen
pormestari

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.