Hankinta, itseilmoittautumislaitteistot, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-004279
More recent handlings
Case 5. / 209 §
This decisionmaker is no longer active

Digitouch Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimus itseilmoittautumislaitteistojen toimialajohtajan hankinnan keskeytyspäätöksestä 23.5.2022 § 89

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Digitouch Group Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöstä 23.5.2022 § 89 itseilmoittautumislaitteistojen hankinnan keskeyttämisestä.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Itseilmoittautumislaitteistot kilpailutettiin hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Hankintailmoitus julkaistiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 27.1.2022. Hankintaan saatiin määräaikaan 2.3.2022 kello 12.00 mennessä viisi tarjousta. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti 30.3.2022 § 58 valita itseilmoittautumislaitteistojen toimittajaksi Dustin Finland Oy:n.

Hankintapäätökseen saapui yksi oikaisuvaatimus, ja hankinnasta on myös tehty valitus markkinaoikeuteen.

Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta, hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyssä ja vertailussa. Virheellistä menettelyä ei ollut mahdollista korjata hankintaoikaisulla siten, että tarjoajien tasapuolinen kohtelu toteutuisi, minkä vuoksi hankinta oli hankintalain 125 §:n mukaisesti keskeytettävä.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti 23.5.2022 § 89 keskeyttää hankinnan seuraavin perusteluin: Hankintayksikkö katsoo toimineensa hankintalain vastaisesti pyytäessään Dustin Finland Oy:tä täsmentämään tarjoustaan ja hyväksyessään täsmentämisen. Menettely on ollut hankintalain vastaista myös siksi, koska se on hankintalain 3 §:n vastaisesti antanut täsmentämismahdollisuuden ainoastaan yhdelle tarjoajalle, eikä tarjoajia ole siten kohdeltu yhdenvertaisesti. Hankintayksikkö myös toimi virheellisesti täsmennettyään tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia lisätietokysymysvastauksissaan. Vaatimuksen täsmentäminen ei ollut mahdollista lisätietokysymyksiin vastaamalla, vaan hankintamenettely olisi tullut keskeyttää ja julkaista uusi hankintailmoitus.

Hankinnan keskeyttämiselle on hankintalain mukaisesti todellinen ja perusteltu syy, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin. Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan julkisesti uudelleen.

Oikaisuvaatimus

Kilpailutukseen osallistunut Digitouch Group Oy on toimittanut 27.5.2022 hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen hankinnan keskeytyspäätöksestä (liite 1). Oikaisuvaatimuksessaan Digitouch Group Oy vaatii, että tehty hankinnan keskeyttäminen tulee peruuttaa. Digitouch Group Oy vaatii myös, että tarjousvertailun perusteella hankintayksikön tulee tehdä hankintapäätös halvimman kokonaishinnan tarjonneen tarjoajan eduksi.

Digitouch Group Oy on oikaisuvaatimuksessaan esittänyt seuraavat perustelut.

Digitouch Group Oy on hankintayksikölle toimittamassaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan 30.3.2022 § 89 hankintapäätöstä koskevassa oikaisuvaatimuksessa sekä valituksessa ilmoittanut, ettei tarjouskilpailun voittanut Dustin Finland Oy täytä tarjouspyynnön vaatimuksia. Myöhemmin hankintayksikkö on keskeyttänyt hankinnan, mikä Digitouch Group Oy:n mukaan vahvistaa väitteen.

Lisäksi hankinnan keskeyttämistä koskevassa päätöksessä on todettu, ettei Dustin Finland Oy:n tarjous ollut tarjouspyynnön mukainen, eikä sitä edes korjauksilla saatu vastaamaan tarjouspyyntöä. Tarjous tulee siten kokonaisuudessaan hylätä tarjouskilpailusta. Hankintapäätöksessä on lisäksi todettu, ettei Finn ID:n tarjous täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia, mikä johti Finn ID:n tarjouksen hylkäämiseen. Samalla perusteella olisi myös Dustin Finland Oy:n tarjous pitänyt hylätä, jolloin tarjousvertailuun olisi otettu mukaan vain ryhmittymä Digitouch Group Oy River Kiosk sp.z o.o.sp.k, Elkome Oy sekä Axel Health Oy.

Digitouch Group Oy vaatii, että Welcome-ilmoittautumislaitteet tulee hankkia halvimman tarjouksen jättäneeltä Digitouch Group Oy River Kiosk sp. z o.o. sp.k yhteenliittymältä. Digitouch Group Oy myös esittää hankintayksikön toimineen virheellisesti keskeyttäessään hankinnan tarjoajien tasapuolisuuden turvaamiseksi. Digitouch Group Oy:n mukaan hankinnan keskeytyksen ilmeinen tarkoitus on sallia Dustin Finland Oy:n tekemään uusi tarjous uudistetun tarjouspyynnön mukaisesti ja tämä eriarvostaa tarjoajat, jotka ovat jo jättäneet aiempaan tarjouspyyntöä vastaavan hyväksytyn tarjouksen. Näin ollen hankintayksiköllä ei ole hankintalain 125 §:n mukaista perusteltua syytä keskeyttää hankintaa vaan ainoastaan korjata päätöksensä mainittujen kohtien mukaiseksi.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Hankinnan keskeyttäminen on perusteltu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemässä hankinnan keskeyttämistä koskevassa päätöksessä 23.5.2022 § 89. Hankintayksikkö on havainnut toimineensa virheellisesti käsitellessään tarjouksia sekä toimineensa virheellisesti tarjousten vertailussa.

Menettely on ollut hankintalain vastainen, koska hankintalain 3 §:ää noudattamatta hankintayksikkö on antanut täsmentämismahdollisuuden ainoastaan halvimman hinnan antaneelle tarjoajalle, eikä tarjoajia ole siten kohdeltu yhdenvertaisesti. Vastaavia täsmennystä vaativia asioita ja kohtia oli kuitenkin myös muiden tarjoajien tarjouksissa, mutta ne jätetiin huomiotta. Tarjousten täsmennysten tarve on johtunut osin hankintayksikön epäselvistä vaatimuksista, joita hankintayksikkö katsoo tarpeen korjata uutta menettelyä varten vertailukelpoisten tarjousten saamiseksi.

Hankintayksikkö katsoo toimineensa virheellisesti hyväksyessään suoraan Dustin Finland Oy:n täsmennyspyynnön yhteydessä ilmoittaman uuden alihankkijan. Hankintayksikön olisi pitänyt pyytää tarjoajalta lisäselvitystä asiasta tai hylätä tarjous. Hankinnassa oli kuitenkin huomattu muita menettelyvirheitä ja epäselvyyksiä, joiden vuoksi hankinnan keskeytys oli ainoa mahdollisuus.

Lisäksi hankinnan keskeytyksen syynä oli se, että tarjousaikana tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia täsmennettiin lisätietokysymyksiin annetuissa vastauksissa, joissa hankintayksikkö on myös asettanut uusia vähittäisvaatimuksia laitteistojen ja Welcome-kiosk-ilmoittautumissovelluksen yhteensopivuudelle. Kyseisiä vähimmäisvaatimuksia ei ilmoitettu tarjouspyynnössä. Vähimmäisvaatimuksia ei kuitenkaan ollut sallittua muuttaa lisätietokysymyksiin annetuissa vastauksissa. Näin ollen hankintamenettely olisi pitänyt keskeyttää jo tarjousaikana.

Hankinnan keskeyttämiselle on hankintalain mukaisesti useita todellisia ja perusteltuja syitä, eikä hankinnan keskeyttäminen vaikuta syrjivästi tarjoajiin. Virheellistä menettelyä ei olisi ollut mahdollista korjata hankintaoikaisulla siten, että kaikkien tarjoajien tasapuolinen kohtelu toteutuisi. Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.

Yhteenveto

Digitouch Group Oy:n oikaisuvaatimus hylätään, koska oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Close

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 23.05.2022 § 89

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää itseilmoittautumislaitteistojen hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n ja 123 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti 30.3.2022 58 § itseilmoittautumislaitteistojen hankinnasta.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo oli 900 000 euroa itseilmoittautumislaitteistojen neljälle käyttövuodelle laskettuna.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja oikeutti sosiaali- ja terveystoimialan tietohallintopäällikön allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen kilpailutuksessa valitun toimittajan kanssa.

Itseilmoittautumislaitteistojen kilpailutuksen tarkoituksena oli hankkia päälaitteistot Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmän Welcome-kiosk-ilmoittautumissovellusta varten. Hankinta olisi sisältänyt enintään 130 päätelaitteiston hankinnan, jotka olisi sijoitettu Helsingin kaupungin sosiaali- ja toimialan eri toimipisteisiin.

Hankintamenettely

Itseilmoittautumislaitteistojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 27.1.2022 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava itseilmoittautumislaitteistoratkaisu palveluineen sekä tarjoajille ja ratkaisulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouksen valintaperusteena oli halvin kokonaishinta, joka muodostettiin hankinnan kohderyhmien yhteenlasketulla kokonaishinnalla neljän käyttövuoden ajalta, kun laitteistoja on käytössä 130 kappaletta.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä koskevia lisäkysymyksiä 10.2.2022 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalin välityksellä. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 14 lisätietokysymystä, joihin Hankintayksikkö vastasi Ilmoitettuun määräpäivään 17.2.2022 mennessä. Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu.fi –portaalissa 2.3.2022 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat viisi tarjoajaa: Axel Health Oy, Digitouch Group Oy (ryhmittymänä River Kiosk sp. z o.o. sp.k. kanssa), Dustin Finland Oy, Elkome Oy ja Finn-ID Oy.

Hankintayksikkö tarkasti tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden, ja kaikki tarjoukset Finn-ID Oy:n tarjousta lukuun ottamatta todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi. Tarjoajien ilmoittamien tietojen tarkentamiseksi pyydettiin Digitouch Group Oy:tä, Dustin Finland Oy:tä ja Elkome Oy:tä täsmentämään tarjouksiaan, minkä jälkeen toteutettiin tarjousvertailu tarjouspyynnössä ilmoitetulla tavalla.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyi päätöksellään 30.3.2022 58 § itseilmoittautumislaitteistojen toimittajaksi Dustin Finland Oy:n. Hankinnan sopimuskausi oli kaksi vuotta alkaen sopimuksen allekirjoittamisesta, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Hankintapäätökseen saapui yksi oikaisuvaatimus ja hankinnasta on myös tehty valitus markkinaoikeuteen.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyssä ja vertailussa.

Hankintalain 74 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa täsmentämään tarjoustaan tai selventämään ja toimittamaan tietoja ja asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa, jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan hankintalain 3 §:ssä säädettyjä periaatteita. Hankintayksikkö ei voi kuitenkaan pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka olisi tullut liittää tarjoukseen. Tarjouksen täsmentäminen ei saa johtaa tarjouksen olennaiseen ja kiellettyyn parantamiseen.

Hankintayksikkö on pyytänyt Dustin Finland Oy:tä täsmentämään tarjoustaan tarjousajan jälkeen, ennen hankintapäätöksen tekoa, tarjouksesta puuttuneen alihankintaliitteen osalta.

Dustin Finland Oy oli tarjouksessaan ja ESPD-lomakkeessa ilmoittanut käyttävänsä voimavara-alihankkijaa. Dustin Finland Oy:n käyttämä alihankkija oli ilmoitettu ESPD-lomakkeissa, mutta tarjouksesta puuttui tarjouspyynnössä edellytetty erillinen alihankkijaliite. Tarjouspyynnössä oli edellytetty, että alihankkijaliitteestä käy ilmi tarjoajan käyttämän alihankkijan tai alihankkijoiden nimet ja y-tunnukset sekä kuvaus alihankkijan ja alihankkijoiden vastuista hankintasopimuksen toteuttamisessa.

Hankintayksikkö pyysi Dustin Finland Oy:tä täydentämään tarjoustaan ja toimittamaan tarjouksesta puuttuvan alihankkijaliitteen tarjousajan jälkeen. Dustin Finland Oy täsmensi tarjoustaan ja toimitti puuttuvan liitteen asetetussa määräajassa. Liitteessä Dustin Finland Oy ilmoitti ESPD-lomakkeella ilmoitetun voimavara-alihankkijan tiedot, mutta teki myös lisäyksen uudesta alihankkijasta.

Dustin Finland Oy:tä pyydettiin myös täsmennystä tarjouksen liitteenä olleeseen päätelaitteiston komponenttiliitteeseen, jossa Dustin Finland Oy ilmoitti näytön koon. Komponenttiliitteessä ilmoitettu näytön koko ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia, vaikka Dustin Finland Oy oli tarjouksessa ilmoittanut näytön koon täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset. Dustin Finland Oy täsmensi tarjoustaan ja korjasi komponenttiliitteessä olleen näytön koon vastamaan tarjouspyynnön vaatimusta. Täsmennyksen hyväksymisen myötä tarjoajalle on annettu mahdollisuus vaihtaa tarjouspyynnön vastainen tuote.

Hankintayksikkö katsoo toimineensa hankintalain vastaisesti pyytäessään tarjoajaa edellä kuvatulla tavalla täsmentämään tarjoustaan ja hyväksyessään täsmentämisen. Menettely on ollut hankintalain vastaista myös siksi, koska se on hankintalain 3 §:n vastaisesti antanut täsmentämismahdollisuuden ainoastaan yhdelle tarjoajalle, eikä tarjoajia ole siten kohdeltu yhdenvertaisesti.

Tarjousaikana hankintayksikkö sai lisätietokysymyksiä koskien tarjottavien päätelaitteistojen ja Welcome-kiosk-ilmoittautumissovelluksen yhteensopivuuteen liittyviä vähimmäisvaatimuksia. Yhteensopivuusvaatimukset koskivat päätelaitteiston tulostinta ja viivakoodinlukijaa ja sitä, miten käyttöönottovaiheessa varmistetaan päätelaitteiston ja sovelluksen yhteensopivuus. Vaatimuksia täsmennettiin lisätietokysymyksiin annetuissa vastauksissa. Vastauksissa hankintayksikkö asetti uusia vähimmäisvaatimuksia yhteensopivuudelle, joita ei ollut tarjouspyynnössä. Hankintayksikkö katsoo, että se toimi virheellisesti täsmennettyään vähimmäisvaatimuksia vastauksissaan. Vaatimuksen täsmentäminen ei ollut mahdollista lisätietokysymyksiin vastaamalla, vaan hankintamenettely olisi tullut keskeyttää ja julkaista uusi hankintailmoitus.

Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen hankintayksikkö on havainnut menetelleensä virheellisesti hankintamenettelyssä, eikä virheellistä menettelyä ole mahdollista korjata hankintaoikaisulla siten, että tarjoajien tasapuolinen kohtelu toteutuisi.

Edellä esitetyin perustein hankinnan keskeyttämiselle on hankintalain mukainen todellinen ja perusteltu syy, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta. Ilmoittautumislaitteistot kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmasta kilpailutuksessa jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinnan keskeyttäminen perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 18.1.2022 § 7.

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 30.03.2022 § 58

Lisätiedot

Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi
Close

This decision was published on 10.10.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074

jukka-pekka.lehtomaa@hel.fi

Petri Otranen, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 76489

petri.otranen@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.