Avustuksen myöntäminen, iäkkäiden ihmisten liikunnan ja kulttuuritoiminnan edistäminen, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-004315
More recent handlings
Case 8. / 75 §
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali- ja terveyslautakunnan erilliset avustukset järjestöille vuonna 2022 iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämiseen

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen 16 hakemukselle avustusta iäkkäiden ihmisten liikunnan edistämiseen, yhteensä 681 500 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti.

- hylätä seitsemän järjestön hakemusta liitteen 1 taulukossa esitetyin perusteluin.

- osoittaa toimialajohtajan päätettäväksi enintään 18 500 euroa niille 10 avustushakemukselle, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuun taulukkoon.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti avustusten maksatuksesta ja ehdoista seuraavaa:

- Kaikki avustukset maksetaan yhdessä erässä kesäkuussa 2022.

- Rahoitus tulee käyttää 31.5.2023 mennessä avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn hankkeeseen ja toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustettavien hankkeiden seurannasta ja raportoinnista tullaan antamaan tarkemmat ohjeet toukokuun 2022 aikana avustusta saaneille järjestöille.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen (28.10.2019 § 723) hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

- Sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

- Koronapandemiatilanteen vuoksi edellytetään, että järjestöjen toimintaan sisällytetään aina myös ohjaus ja neuvonta koronatartuntojen torjuntatoimista sekä voimassa olevista suosituksista ja rajoituksista.

Käsittely

Ennen asian käsittelyä todettiin esteellisyydet ja esteelliset jäsenet poistuivat kokouksesta asian koko käsittelyn ajaksi seuraavasti:

Jäsen Seija Muurinen ilmoitti esteellisyytensä perusteeksi hallintolain 28.1 §:n 7 kohdan (yleislausekejääviys). Varajäsen ei osallistunut asian käsittelyyn.

Jäsen Eva Biaudet ilmoitti esteellisyytensä perusteeksi hallintolain 28.1 §:n 5 kohdan (yhteisöjääviys). Varajäsen ei osallistunut asian käsittelyyn.

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Mari Riila ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja avustusten käytön valvonnasta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 3.9.2013 § 288 vahvistaa tämän päätöksen liitteenä 3 olevat perusteet noudatettaviksi jaettaessa järjestöille avustuksia sosiaali- ja terveystoimen määrärahoista. Nämä perusteet täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723), jotka ovat asian liitteenä 4.

Avustusten haku

Avustus kohdennetaan iäkkäiden ihmisten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukemiseen lisäämällä kaupunkiyhteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteen mukaisesti mahdollisuuksia liikkumiseen ja kulttuuritoimintaan. Sosiaali- ja terveystoimialan jakamat avustukset kohdennetaan liikkumisen edistämiseen ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan jakamat avustukset kulttuuritoiminnan edistämiseen. Avustushaku on valmisteltu toimialojen yhteistyönä.

Iäkkäiden ihmisten liikunnan ja kulttuuritoiminnan edistämiseen kohdennettujen avustusten hakuaika oli 10.1.–11.2.2022. Hausta julkaistiin mediatiedote 15.12.2021. Hakuohjeet julkaistiin sosiaali- ja terveystoimialan internetsivuilla suomeksi ja ruotsiksi 10.1.2022. Hakua markkinoitiin myös lehti-ilmoituksin, sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa yhteistyökumppaneiden verkostotilaisuuksissa.

Avustushakuun liittyvät info-tilaisuudet järjestettiin etäyhteydellä 12.1. ja 26.1.2022. Tilaisuudessa käsiteltiin avustushakua iäkkäiden ihmisten liikkumisen ja kulttuuritoiminnan edistämiseksi sekä vastattiin hakua koskeviin kysymyksiin. Tilaisuudet olivat katsottavissa tallenteena kaksi viikkoa kunkin tilaisuuden jälkeen.

Hakijoita pyydettiin osoittamaan iäkkäiden liikkumista edistävien hankkeiden avustushakemukset sosiaali- ja terveystoimialalle ja kulttuuritoiminnan edistämistä koskevien hankkeiden avustushakemukset kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle.

Hakuohjeessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi(Link leads to external service)) ja täyttämällä sähköinen Questback-lomake, johon kuvattiin hankkeen sisältöä, tavoitetta ja toteutusta. Toissijaisesti avustusta oli mahdollista hakea paperisella lomakkeella, mutta yksikään hakija ei käyttänyt tätä mahdollisuutta.

Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 11.2.2022 kello 16.00.

Saapuneet hakemukset

Iäkkäiden ihmisten liikkumisen edistämiseen osoitettuja avustushakemuksia saapui sähköiseen järjestelmään 33 kappaletta. Yksikään hakija ei perunut hakemustaan. Hankkeille anottu kokonaissumma oli 1 329 182 euroa.

Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet

Avustusehdotusten valmistelussa noudatettiin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä (Iäkkäiden ihmisten liikkumisen ja kulttuuritoiminnan edistämiseen myönnettävien erillisten avustusten jakoperusteet ja erään sosiaali- ja terveystoimialalle osoitetun valtionperinnön käyttäminen, 8.12.2020 § 263) ja asian liitteenä 4 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi avustusehdotusten valmistelun pohjana käytettiin sosiaali- ja terveyslautakunnan (3.9.2013 § 288) vahvistamia, liitteenä 3 olevia avustusten jakoperusteita.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämiin ikääntyneiden ihmisten liikkumisen edistämistä koskeviin avustuksiin on käytettävissä vuonna 2022 valtionperintönä kaupungille saatujen kuolinpesien varoja yhteensä 700 000 euroa (sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 14.12.2021 § 307).

Edellä mainitusta avustuksiin käytettävästä määrärahasta esitetään sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämiin avustuksiin yhteensä 681 500 euroa, minkä jakautuminen eri hankkeisiin kuvataan liitteessä 1.

Toimialajohtajan päätettäväksi esitetään enintään 18 500 euroa.

Vuoden 2022 määrärahat tulisivat kaikki käytetyiksi avustusesitysten mukaan.

Enintään 10 000 euron avustuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.2.2013 § 12 oikeuttanut toimialajohtajan päättämään enintään 10 000 euron järjestöavustuksista. Enintään 10 000 euron hakemuksia saapui 10 kappaletta, ja niiden haettu yhteissumma on 44 875 euroa. Hakemukset on käsitelty ja arvioitu arviointiryhmän toimesta ja toimialajohtaja tulee päättämään avustusten myöntämisestä sosiaali- ja terveyslautakunnan osoittaman rahoituksen mukaisesti. Rahoitukseksi esitetään viiden järjestön hankkeisiin enintään 18 500 euroa. Päätös ja sen liitteenä olevat taulukot avustuksen saajista ja käyttötarkoituksista sekä järjestöjen hankkeista, joille ei esitetä avustusta, tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan ottoharkintaan.

Hakemusten käsittely ja asiantuntijakannanotot

Hakemuksista valtaosa oli liitteiden osalta puutteellisia tai niihin tarvittiin lisäselvitystä. Hakijalle annettiin yhdeksän päivää aikaa toimittaa puuttuvat liitteet ja tiedot. Täydennyspyyntö lähetettiin sähköpostitse ja/tai sähköisen asiointijärjestelmän kautta. Mikäli pyydetyt liitteet eivät saapuneet määräajassa, esitetään hakemus kaupungin ohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Sosiaali- ja terveyslautakunnan osalta yhtään hakemusta ei hylätty tällä perusteella.

Avustettavaksi haettuihin iäkkäiden ihmisen liikkumista edistäviin hankkeisiin saatiin kannanotot monialaiselta arviointiryhmältä, johon kuului asiantuntijoita sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluista sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta vapaaehtoistoiminnan ja liikkumisohjelman asiantuntijat. Avustusehdotusten valmistelussa sosiaali- ja terveystoimialan ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan arviointiryhmät ovat tehneet tiivistä yhteistyötä.

Avustusehdotusten laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet

Avustukset kohdennetaan kotona asuvien helsinkiläisten iäkkäiden ihmisten hyvinvointia ja toimintakykyä tukevaan toimintaan, joka lisää mahdollisuuksia liikkumiseen. Hakuehdoissa edellytettiin, että avustuksella toteutettavan toiminnan tulee olla iäkkäille maksutonta, eikä sitä voi kohdentaa vain hakijana toimivan yhdistyksen omalle jäsenistölle.

Jakoperusteina painotettiin erityisesti saavutettavuutta ja toimintaa, jolla vahvistetaan iäkkään ihmisen osallisuutta ja toimijuutta. Avustettavien hankkeiden tuli edistää yhtä tai useampaa seuraavista tavoitteista: lähiympäristön ja alueellisten liikkumismahdollisuuksien kehittäminen, digitaalisten ja etänä toteutettavien liikkumiseen aktivoivien ratkaisujen kehittäminen ja vapaaehtoistoiminnan ja vertaistuen kehittäminen. Vertailussa ja arvioinnissa painotettiin hankkeita, jotka edistävät uudenlaisilla kumppanuuksilla ja toimintamalleilla iäkkäiden ihmisten hyvinvointia ja toimintakykyä. Useamman eri järjestötoimijan yhteishankkeet luettiin arvioinnissa eduksi.

Taloustietojen selvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2020 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2020 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on tämän asian liitteenä 2. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2020, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä. Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), niin näihin pyydetään järjestön kiinnittämään huomiota.

Taloudellisen tilanteen arvioinnissa on käytetty yksilöllistä harkintaa.

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin myös, tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä.

Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei vastaa jakoperusteisiin tai hylkäämiseen on muu painava syy.

Hylkäysesitysten muita perusteita olivat: pakollisten tietojen puuttuminen, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä, toiminnan päällekkäisyys kaupungin oman toiminnan kanssa tai että avustettavaksi esitetty toiminta on yhdistyksen normaalia toimintaa tai se voidaan järjestää yhdistyksen normaalina toimintana.

Avustushakemukset lautakunnan nähtävillä

Avustushakemukset liitteineen ovat sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten nähtävissä.

Avustuspäätöksistä ilmoittaminen, avustusten maksatus ja käytön raportointi

Avustuspäätöksistä annetaan tiedoksi kaikille hakemuksen tehneille päätösotteella. Päätösotteen saatekirjeessä mainitaan koronapandemiatilanteen vuoksi edellytys, että toimintaan sisällytetään aina myös ohjaus ja neuvonta koronatartuntojen torjuntatoimista sekä voimassa olevista suosituksista ja rajoituksista. Saatekirje on tämän asian liitteenä 5.

Lautakunnalle esitetään, että tässä erillishaussa avustukset maksetaan poikkeuksellisesti kaikille avustusta saaneille yhdessä erässä kesäkuussa 2022.

Hankkeiden seurannasta ja raportoinnista tullaan antamaan tarkemmat ohjeet toukokuun 2022 aikana, ja ne valmistellaan yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa. Tehtävän seurannan avulla on tarkoitus linkittää hankkeet vahvemmin kaupunkistrategiaan ja muuhun ikääntyneiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvään kehittämiseen.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Yhdistysten ja säätiöiden on mahdollista tukea ja täydentää kuntatoimijoiden palveluja. Ikääntyneiden terveyttä ja hyvinvointia voidaan parantaa myöntämällä avustuksia, joiden turvin lisätään heidän mahdollisuuksiaan osallistua liikkumiseen ja kulttuuritoimintaan.

Close

This decision was published on 25.04.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Mari Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 46595

mari.riila@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.