Hankinta, hoitajavuokraus, suun terveydenhuolto, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-004591
More recent handlings
Case 8. / 232 §
This decisionmaker is no longer active

Kotihammas Oy:n ja Fenix Care Oy:n oikaisuvaatimukset suun terveydenhuollon hoitajavuokrauksen hankintaan

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Kotihammas Oy:n oikaisuvaatimuksen suun terveydenhuollon hoitajavuokrauksen hankinnassa ja sen johdosta kumota terveys- ja päihdepalvelujen johtajan 18.10.2022 § 111 hankintapäätöksen tarjoajien valintojen osalta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hoitajavuokrauksen hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset oheisessa etusijajärjestyksessä:

1. Kotihammas Oy

2. Kultaiset hoitajat Oy

3. Spider Med Oy

4. Medistaff Oy.

Oikaisuvaatimuksen johdosta hankintapalvelut on tehnyt uudelleen hankintaan liittyvät vertailut ja valinnat siten, että Kotihammas Oy:n tarjous on huomioitu. Korjatusta vertailutaulukosta (liite 1) käyvät ilmi hyväksytyt tarjoajat ja hankintaan valitut tarjoajat.

Päätös on valittujen tarjoajien osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.

Muilta osin terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hankintapäätös 18.10.2022 § 111 pysyy voimassa.

B. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Fenix Care Oy:n oikaisuvaatimuksen suun terveydenhuollon hoitajavuokrauksen hankinnassa.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Rosa Saarinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimus Kotihammas Oy

Kotihammas Oy on jättänyt hankintapäätökseen oikaisuvaatimuksen (liite 2 ja 3). Oikaisuvaatimuksensa liitteeksi Kotihammas Oy on liittänyt uudelleen vaaditun referenssiluettelon. Oikaisuvaatimus on jätetty määräajassa.

Oikaisuvaatimuksessaan Kotihammas Oy vaatii oikaisemaan terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hankintapäätöstä siten, että Kotihammas Oy hyväksytään tarjouskilpailuun. Oikaisuvaatimuksessaan Kotihammas Oy toteaa, että vaaditut referenssitiedot ovat täyttyneet tarjouksen jättöhetkellä ja heidän tarjoustaan ei olisi tullut siten sulkea pois tarjouskilpailusta.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja hylkäsi päätöksessään 18.11.2022 § 111 Kotihammas Oy:n tarjouksen, koska Kotihammas Oy:n ilmoittamassa toisessa referenssissä vaadittu referenssiaika (vähintään kuusi kuukautta voimassaollut sopimus tarjouksen jättöaikaan mennessä) ei täyttynyt.

Hankintapalvelut varmisti ennen päätöksentekoa kunkin tarjoajan osalta vaadittujen referenssitietojen täyttymisen tarjouksessa ilmoitetulta referenssin antajalta. Kotihammas Oy:n osalta referenssinantaja ei vahvistanut ilmoitettua tietoa.

Hankintapalvelu on lähettänyt referenssinantajalle oikaisuvaatimuksen johdosta uuden tiedustelun 24.10.2022. Vastauksessaan 25.10.2022 referenssinantaja totesi, että hän oli epähuomiossa sekoittanut kaksi yritystä. Referenssinantaja vahvisti, että Kotihammas Oy on tuottanut heille 19.5.2021 alkaneen sopimuskauden aikana vuokratyövoimaa hoitajasijaisuuksiin.

Kotihammas Oy:n tarjous täyttää vaadittujen referenssien osalta tarjouspyynnön vaatimukset ja otetaan mukaan vertailuun.

Oikaisuvaatimus Fenix Care Oy

Fenix Care Oy on jättänyt hankintapäätökseen oikaisuvaatimuksen (liitteet 4 ja 5). Oikaisuvaatimus on jätetty määräajassa.

Oikaisuvaatimuksessaan Fenix Care Oy toteaa, että heidän tarjouksessaan ilmoittamat referenssit ovat olleet voimassa yli vaaditun minimiajan. Lisäksi Fenix Care Oy toteaa, että tarjouspyynnössä vaadittuja referenssejä ei ole yksilöity siten, että niiden tulisi koskea hammashoitoa, joten Fenix Care Oy on toimittanut tarjouksen liitteeksi terveydenhuollon referenssit. Fenix Care Oy on todennut oikaisuvaatimuksessaan, että he voivat toimittaa laskutusdatan todisteeksi toiminnastaan.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja hylkäsi päätöksessään 18.11.2022 § 111 Fenix Care Oy:n tarjouksen, koska Fenix Care Oy:n ilmoittamassa kummassakaan referenssissä vaadittu referenssiaika (vähintään kuusi kuukautta voimassaollut sopimus tarjouksen jättöaikaan mennessä) ei täyttynyt.

Hankintapalvelut varmisti ennen päätöksentekoa kunkin tarjoajan osalta vaadittujen referenssitietojen täyttymisen tarjouksessa ilmoitetulta referenssin antajalta. Fenix Care Oy:n osalta kumpikaan referenssinantaja ei vahvistanut ilmoitettua tietoa.

Hankintapalvelut toteaa, että referenssien ei ole tarvinnut koskea suun terveydenhuollon ammattihenkilöiden vuokratyövoiman hankintaa, vaan referenssiksi on hyväksytty julkiselle taholle toimitetun henkilövuokrauksen referenssi, jossa sopimus on ollut voimassa vähintään kuusi kuukautta ja jossa sopimuskauden aikana on tuotettu terveydenhuollon ammattihenkilöresurssia sopimuskumppanille.

Hankintapalvelu on lähettänyt referenssinantajalle oikaisuvaatimuksen johdosta uuden tiedustelun 24.10.2022. Vastauksessaan 28.10.2022 referenssinantaja totesi, että referenssivaatimusta täyttävää, yli 6 kuukautta kestävää sopimusta, ei ole ollut kyseisen yrityksen kanssa.

Tarjouspyynnössä oli vaadittuna, että tarjoajalla on kaksi referenssiä. Hankintapalvelujen lähettämään edellä mainittuun uuteen tiedusteluun referenssianatajan antaman vastauksen perusteella todetaan, että vaadittu referenssivaatimus ei täyty. Fenix Care Oy:n oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole tullut esiin sellaista lisätietoa, jonka vuoksi oikaisuvaatimus tulisi hyväksyä.

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016)

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajienasemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintayksikkö on lähettänyt hankintaan tarjouksen jättäneille Cloudia-järjestelmän kautta 25.10.2022 ilmoituksen hankintaan saapuneesta oikaisuvaatimuksesta.

Valinta

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 28.10.2022 käsitelleet hankintaan saapuneita oikaisuvaatimuksia, muuttunutta referenssitietoa ja tarjouksista tehtyä korjattua vertailua.

Korjatussa vertailutaulukossa (liite 1) ovat mukana hyväksytyt tarjoajat.

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Close

Sosiaali- ja terveystoimiala Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuus Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 18.10.2022 § 111

21.06.2022 Ehdotuksen mukaan

Close

This decision was published on 15.11.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 232 § (A.).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 232 § (B.).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Anni Helkiö, johtava ylihammaslääkäri, puhelin: 050 402 2663

anni.helkio@hel.fi

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834

eeva.rantala@hel.fi

Attachments

6. Liite 2_Kotihammas_Oikaisuvaatimus 21.10.2022, saate
The attachment will not be published on the internet.
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
8. Liite 4_Oikaisuvaatimus, FenixCare Oy, saate
The attachment will not be published on the internet.
9. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.