Avustuksen myöntäminen, iäkkäiden ihmisten kulttuuritoiminnan edistäminen 2022, valtionperintörahat

HEL 2022-004739
More recent handlings
Case 12. / 92 §

Senioritaloyhdistys Aikalisä ry:n oikaisuvaatimus koskien kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 19.4.2022, § 9

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkäsi Senioritaloyhdistys Aikalisä ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 19.4.2022, § 9: Avustus iäkkäiden ihmisten kulttuuritoiminnan edistämiseksi vuodelle 2022.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää käsittelemään hakemuksensa uudelleen ja myöntämään hankkeelleen haetun avustuksen.

Perusteluina oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että Senioritaloyhdistys Aikalisä ry:n hakemuksen käsittelyssä on tapahtunut menettelytapavirhe ja esittää, että hakemukseen ei olisi perehdytty asianmukaisella tavalla. Hakukierros oli avoinna sekä sosiaali- ja terveystoimialalla että kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla. Hakija oli hakenut avustusta kulttuurin avustuksista, mutta kohdentanut hakemusta täydentäneen liitteen sosiaali- ja terveystoimialalle. Hakija katsoo, että hakemus olisi kulttuurin avustuksena käsiteltäessä tästä syystä hylätty ilman asianmukaista avustuskäsittelyä.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti 19.4.2022, § 9 myöntää avustusta iäkkäiden ihmisten kulttuuritoiminnan edistämiseksi 28 hakijalle yhteensä 1 300 000 euroa. Avustusta myönnettiin hakijoille, joiden hankkeet vastasivat parhaiten haulle asetettuja kriteereitä. Vertailussa ja arvioinnissa painotettiin hankkeita, jotka edistävät uudenlaisilla kumppanuuksilla ja toimintamalleilla iäkkäiden ihmisten hyvinvointia ja toimintakykyä. Useamman eri toimijan yhteishankkeet luettiin arvioinnissa eduksi. Avustuksen hakukriteereinä on painotettu erityisesti saavutettavuutta ja iäkkäiden henkilöiden osallisuutta.

Avustushaun kriteerit ja painopisteet sekä hakuprosessi, mukaan lukien hakulomakkeet ja aikataulu, olivat kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan ja sosiaali- ja terveystoimialan yhteisiä. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan avustukset kohdentuvat kulttuuritoiminnan edistämiseen ja sosiaali- ja terveystoimialan avustukset puolestaan liikkumisen edistämiseen. Arviointiprosessi sisälsi yhteisen arvioinnin sosiaali- ja terveystoimialan avustusvalmistelijoiden kanssa. Kulttuurin kumppanuusyksikön avustuskäsittelijöiden lisäksi asiantuntija-arvioitsijat arvioivat hakemukset. Arvioitsijoita oli yhteensä neljä ja he edustivat ikääntyneiden kulttuuripalveluiden kehittämisen kannalta tärkeitä osaamisalueita (mm. vapaaehtoistyö ja etäpalveluiden kehittäminen).

Senioritaloyhdistys Aikalisä ry haki 6 395 euroa avustusta iäkkäiden liikkumisen ja kulttuuritoiminnan edistämiseksi käytettäväksi ikäihmisten digiosaamisen parantamiseen Jätkäsaaressa. Hankkeen tavoitteena on yhdessä oppia hyödyntämään jo olemassa olevia digitaalisia palveluita ja niiden avulla auttaa alueen ikäihmisiä nauttimaan kulttuurista sekä edesauttaa aktiivista, liikkuvaa elämäntapaa.

Avustusta iäkkäiden ihmisten liikkumisen ja kulttuuritoiminnan edistämiseksi haettiin täyttämällä annettuun hakuaikaan mennessä kaksi lomaketta: avustushakemus sähköisessä avustusjärjestelmässä sekä erillinen Questback-lomake hankkeesta. Avustusjärjestelmässä hakijan tuli kohdentaa hakemuksensa joko osiaali- ja terveystoimialalle (liikkumisen edistäminen) tai kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle (kulttuurin edistäminen).

Senioritaloyhdistys Aikalisä ry oli jättänyt hakuajan umpeuduttua vain avustuslomakkeen, jonka hakija oli kohdentanut kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle. Hakijaa pyydettiin täydentämään hakemusta puuttuvan lomakkeen osalta 23.2.2022 ja täydennys vastaanotettiin samana päivänä. Tämän lomakkeen hakija oli puolestaan kohdentanut sosiaali- ja terveystoimialalle.

Senioritaloyhdistys Aikalisä ry:n hakemusta käsiteltiin, toisin kuin oikaisuvaatimuksen esittäjä olettaa, molempien toimialojen avustusvalmistelijoiden toimesta sekä ennen että jälkeen hankesuunnitelmaa kuvaavan lomakkeen täydentämistä. Hankesuunnitelmaa arvioitiin sekä avustusvalmistelijoiden että asiantuntija-arvioitsijoiden toimesta ja siinä yhteydessä todettiin, että hakemusta ei ole aiheellista siirtää sosiaali- ja terveystoimialan käsiteltäväksi koska se ei tarpeeksi täytä avustushaun yhteisiä kriteereitä.

Hakemus hylättiin, koska hankesuunnitelma ei täyttänyt riittävässä määrin avustushaun molempien toimialojen yhteisiä yhteneväisiä kriteereitä. Arvioinnin perusteella hanke ei vastaa kunnolla ikääntyneiden liikkumisen ja liikkeelle lähdön kriteereitä. Hankkeen ei siis arvioitu täyttävän riittävästi avustukselle asetettuja kriteereitä.

Senioritaloyhdistys Aikalisä ry:n hakemus on käsitelty asianmukaisesti, molempien toimialojen asiantuntijoiden toimesta. Kulttuuri- ja kirjastojaosto ei päätöksellään 19.4.2022, § 9 myöntänyt hankkeelle avustusta.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 19.04.2022 § 9

Close

This decision was published on 31.05.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

vs. kulttuurijohtaja
Reetta Heiskanen

Ask for more info

Sara Kuusi, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 32204

sara.kuusi@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 28.4.2022
2. Oikaisuvaatimus 28.4.2022, liite, questback kuittaus
3. Oikaisuvaatimus 28.4.2022, liite, hankebudjetti 2022-02

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.