Hankinta, optio, yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-004769
More recent handlings
§ 44

Yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluita koskevan puitejärjestelyn jatkaminen optiokaudelle 1.7.2022 - 30.6.2024

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti jatkaa yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyn sopimuksia kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin kahden vuoden pituisen optiokauden ajan. Sopimuksia jatketaan 1.7.2022 - 30.6.2024 osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Monialaiset ympäristösuunnittelun toimeksiannot, yleis- ja rakennussuunnittelu

  1. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
  2. MASU Planning Oy
  3. WSP Finland Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Ramboll Finland Oy

Osa-alue 2: Tavanomaiset viheralueiden suunnittelutoimeksiannot

  1. WSP Finland Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Sitowise Oy
  4. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
  5. Studio Terra Oy

Osa-alue 3: Monialaiset strategisen tason ympäristösuunnitelmat ja selvitykset

  1. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
  2. WSP Finland Oy
  3. Ramboll Finland Oy
  4. LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
  5. Sitowise Oy

Osa-alue 4: Yleis- ja ideasuunnittelu, kaavoitukseen liittyvät viitesuunnitelmat

  1. WSP Finland Oy
  2. MASU Planning Oy
  3. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
  4. LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
  5. Kangas & Vuorinen Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson ja Studio Architecture Helsinki Oy -ryhmittymä

Osa-alue 5: Kulttuuri- ja ympäristöhistorialliset selvitykset ja rakennetun ympäristön kasvillisuusinventoinnit

  1. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
  2. Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy, Masu Planning Oy -ryhmittymä
  3. LOCI Maisema-arkkitehdit Oy

Osa-alue 6: Maankäytön ja yleisten alueiden suunnittelua palvelevat luontoselvitykset, lajistoinventoinnit ja luontovaikutusten arviointi

  1. Faunatica Oy
  2. Luontoselvitys Metsänen ja Ympäristötutkimus Yrjölä Oy -ryhmittymä
  3. Ramboll Finland Oy
  4. Sitowise Oy
  5. Luontotieto Keiron Oy

Osa-alue 7: Vesirakentamisen yleis- ja toteutussuunnittelu

  1. Sitowise Oy
  2. WSP Finland Oy
  3. Ramboll Finland Oy
  4. FCG FINNISH CONSULTING GROUP OY (ent. FCG Suunnittelu ja Tekniikka Oy)
  5. LOCI Maisema-arkkitehdit Oy

Osa-alue 8: Urheilukenttien, ulkoliikuntapaikkojen ja uimarantojen toteutussuunnittelu

  1. WSP Finland Oy
  2. Sitowise Oy
  3. LOCI Maisema-arkkitehdit Oy
  4. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
  5. Sweco Infra & Rail Oy (ent. Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy -ryhmittymä)

Lisäksi maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä sopimusten mukaiset, optiokautta koskevat kaikkien sopimuskonsulttien määräaikaan mennessä esittämät aikaveloitushintojen tarkistukset.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokausi mukaan lukien on arvonlisäverottomana 20 000 000 euroa. Kokonaisarvo jakaantuu osa-alueiden kesken seuraavasti:

Osa-alue 1: 6 400 000 euroa; Osa-alue 2: 2 400 000 euroa; Osa-alue 3: 2 800 000 euroa; Osa-alue 4: 1 600 000 euroa; Osa-alue 5: 800 000 euroa; Osa-alue 6: 800 000 euroa; Osa-alue 7: 2 800 000 euroa; Osa-alue 8: 2 400 000 euroa.

Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 1.10.2020 § 115.

Päätöksen perustelut

Puitejärjestelyllä hankitaan yksilöimättömiä yleisten alueiden ympäristösuunnittelun asiantuntijapalveluita.

Kilpailutus perustui Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 8.5.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2020-000567. Hankinta toteutettiin julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä oli EU kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Valituksi tulleiden sopimuskonsulttien kanssa on tehty puitejärjestelyä koskevat sopimukset 30.6.2022 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiokaudella.

Sopimuksen jatkamisen yhteydessä sopimuskonsulteilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa aikaveloitushintoja kerran varsinaisen sopimuskauden päättyessä.

Kaikki sopimuskonsultit ovat esittäneet tarkistettavaksi aikaveloitushintojaan SKOL-luokittain. Hinnankorotukset perustuvat sopimuksen mukaiseen SKOL:n suunnittelukustannusten seurantataulukon indeksitarkastukseen. Korotusesitykset ja niiden perusteet on esitetty tarkemmin liitteissä 1–14. Esitykset ovat sopimuksen mukaisia.

Tarkistetut hinnat tulevat voimaan optiokauden alusta ja ovat kiinteät koko optiokauden.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 21.04.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jere Saarikko, projektinjohtaja , puhelin: 09 310 39857

jere.saarikko@hel.fi

Alexandra Ora, kategoriavastaava, puhelin: 09 310 23792

alexandra.ora@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson, Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy, Masu Planning Oy -ryhmittymä
The attachment will not be published on the internet.
2. Faunatica Oy
The attachment will not be published on the internet.
3. FCG Finnish Consulting Group Oy
The attachment will not be published on the internet.
4. Kangas & Vuorinen Arkkitehdit Oy, Arkkitehtitoimisto Kristina Karlsson ja Studio Architecture Helsinki Oy -ryhmittymä
The attachment will not be published on the internet.
5. Loci maisema-arkkitehdit Oy
The attachment will not be published on the internet.
6. Luontoselvitys Metsänen ja Ympäristötutkimus Yrjölä Oy -ryhmittymä
The attachment will not be published on the internet.
7. Luontotieto Keiron Oy
The attachment will not be published on the internet.
8. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
The attachment will not be published on the internet.
9. MASU Planning Oy
The attachment will not be published on the internet.
10. Ramboll Finland Oy
The attachment will not be published on the internet.
11. Sitowise Oy
The attachment will not be published on the internet.
12. Studio Terra Oy
The attachment will not be published on the internet.
13. Sweco Infra & Rail Oy
The attachment will not be published on the internet.
14. WSP Finland Oy
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.