Oikaisuvaatimus, laskunro 2860066748, rakennuslupa-asia

HEL 2022-004911
More recent handlings
Case 12. / 309 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 03.03.2022 § 40 tekemän rakennuslupapäätöksen nojalla määrätystä rakennuslupamaksusta

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön 1 lupa-arkkitehdin 21.03.2022 tekemästä rakennuslupamaksupäätöksestä (lasku nro 2860066748), joka perustuu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 03.03.2022 (40 §) tekemään päätökseen, jolla rakennuslupahakemus omakotitalon ja maalämpökaivon rakentamiseksi on hylätty.

Oikaisun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 03.03.2022 (40 §) tekemällään päätöksellä hylännyt ********** rakennuslupahakemuksen omakotitalon ja maalämpökaivon rakentamiseksi tontille **********

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 03.03.2022 (40 §) tekemän rakennuslupapäätöksen nojalla on 21.3.2022 määrätty rakennuslupamaksu (lasku nro 2860066748).

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 03.03.2022 (40 §) päätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteet

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan ensisijaisesti maksusta vapauttamista ja toissijaisesti maksun kohtuullistamista puolella seuraavilla perusteilla:

Päätös on laadittu siinä määrin huolimattomasti, ettei ole perusteltua laskuttaa päätöksestä virheettömästä päätöksestä säädettyä maksua.

1. Kuulemisperiaate on laiminlyöty päätöksen oheismateriaalin "3 Kadunvarren rakennusten harjakorkeudet" osalta. Ko. oheismateriaalia ei ole esitelty hankkeelle tai sen suunnittelijoille ennen lupapäätöstä eli asianosaisen kuuleminen on tältä osin laiminlyöty. Materiaalin nimeämisestä esitysmuodosta voisi myös päätellä, että se olisi hankkeen laatima, mitä se ei ole.

2. Päätöksen perusteluissa viitataan useisiin perusteisiin, joille ei ole kuitenkaan perusteltu siinä määrin, kun päätös tulisi lain mukaan perustella. Seuraavista kohdista puuttuvat mm. viittaukset oikeusohjeisiin, joihin ne perustuisivat
- vaade aktiviteetista eli siitä, että hakemusta olisi pitänyt muuttaa
- vaade ulkovarastointitilasta
- moite korkeuskäyristä
- vaade siitä, että kerroskorkeus olisi pitänyt rajoittaa 3 metriin
Käyrämoitteeseen kohdistuu lisäksi sama kuulemisperiaatteen laiminlyönti, joka kohdistuu liitetiedostoon. Käyriin ei
ole vaadittu korjauksia Lupapisteen keskusteluiden yhteydessä. Moite asettaa lisäksi tältä osin epäselväksi myös rakennusvalvonnan aiempien päätösten valmistelun huolellisuuden Esitetyt käyrät ovat samat mitä aiemmin ei ole moitittu. Siltä osin, kun esitetyille perusteille ei löydy lainkaan laillisuuspohjaa, päätöksen yhteydessä on ylitetty myös viranomaisen harkintavallan rajat. Viranomaisen harkintavalta rajoittuu laillisten perusteiden arvioimiseen.

Siinä tapauksessa, jos käyrämoite katsotaan tässä asiassa virheettömäksi, vaatii oikaisuvaatimuksen tekijä käyrämoitteen osalta vastaavaa hyvitystä lupapäätökseen 47-0270-21-A ja sen oikaisuvaatimuskäsittelyyn liittyvistä laskuista. Vahingonkorvausperuste on selvinnyt siltä osin vasta tämän päätöksen yhteydessä.

Oikaisuvaatimuksen mukaan kohdistuu tämä vaade vain näiden molempien asioiden lupamaksuihin ja niiden laskuihin liittyviin hyvityksiin. Vahingonkorvaus muilta osin käsitellään tarvittaessa eri vaateessa.

Oikaisuvaatimus (4.4.2022) ja sen täydennys (6.4.2022) on päätöksen liitteenä.

Perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n 1 momentin mukaan luvanhakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa (rakennusvalvontataksa).

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 11.11.2021 (228 §) hyväksynyt voimassa olevan rakennusvalvontataksan.

Rakennusvalvontataksan tarkoituksena on kattaa asian käsittelystä kaupungille aiheutuvat kulut.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 03.03.2022 § 40 päätöksellään hylännyt ********** rakennuslupahakemuksen omakotitalon ja maalämpökaivon rakentamiselle tontille **********

Rakennusluvan epäävän päätöksen nojalla on asian valmistelijana toiminut lupa-arkkitehti määrännyt rakennuslupamaksun (lasku nro 2860066748), joka on määrältään 1143,30 euroa. Koska hakemus on hylätty, on maksu 50 % muutoin määräytyvästä maksusta (2286,60 euroa).

Rakennusvalvonnan maksu perustuu rakennusvalvontataksaan ja on rakennusvalvontataksan mukainen.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt maksun muutosperusteet kohdistuvat ympäristö- ja lupajaoston rakennuslupapäätökseen eivätkä maksupäätökseen. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät ole sellaisia, että ne rakennusvalvontataksan mukaan mahdollistaisivat maksun mitätöinnin tai alentamisen.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että laskutettu maksu on rakennusvalvonnan vuodelle 2022 hyväksytyn taksan mukainen eikä oikaisuvaatimuksessa ole esitetty sellaisia perusteita, jotka antaisivat aihetta laskun muuttamiseen. Rakennuslupamaksupäätöstä (lasku nro 2860066748) koskeva oikaisuvaatimus hylätään.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen, koska sille ei ole Helsingin kaupungin rakennusvalvontataksan mukaista perustetta.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki (5.2.1999/132) 145 § 1 momentti

Kuntalaki (10.4.2015/410) 134 §, 137 § ja 138 §

Helsingin rakennusvalvontataksa (2022) 2 § a, 2 § a, 14 § c

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen
alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hallinto-ja tukipalveluiden taloussuunnittelija on 29.3.2022 toimittanut hakijalle maksua koskevan muutoksenhakuohjeen. Oikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 4.4.2022 kello 12:57 eli säädetyssä määräajassa.

Close

This decision was published on 19.05.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Liisa Mäkelä, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 23638

liisa.makela@hel.fi

Attachments

1. Ympäristö-ja lupajaoston päätös 3.3.2022 § 40
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 4.4.2022, 6.4.2022, liite, lasku
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisuvaatimus 4.4.2022, 6.4.2022, liite, rakennusvalvontataksa 2022
The attachment will not be published on the internet.
4. Oikaisuvaatimus 4.4.2022, 6.4.2022, liite, ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi
The attachment will not be published on the internet.
5. Oikaisuvaatimus 4.4.2022 ja sen täydennys 6.4.2022, muutoksenhakuohje 29.3.2022
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.