Virkasuhteen täyttäminen, nuorten palvelut ja aikuissosiaalityö, pohjoisen aikuissosiaalityö, sosiaalisen luotouksen päällikkö työavain SOTE-01-219-22

HEL 2022-005110
More recent handlings
§ 26
This decisionmaker is no longer active

Sosiaalisen luototuksen päällikkö, nuorten palvelut ja aikuissosiaalityö, pohjoisen aikuissosiaalityö, työavain SOTE-01-219-22

Nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja

Päätös

Nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastatteluissa osoitetun sopivuuden perusteella tradenomi YAMK ********** sosiaalisen luototuksen päällikön virkaan (vakanssinumero 026683, toimintayksikkö 395640, työpiste 100190) 9.5.2022 lukien 3 466,71 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaika on kuusi (6) kuukautta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätös on ehdollinen, kun virkaan otettu on esittänyt hyväksyttävän selvityksen tartuntatautilain 48 a §:n mukaisesta rokotussuojastaan. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Sosiaalisen luototuksen päällikön virka (vakanssinumero 026683) tulee avoimeksi 1.5.2022.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan sosiaalisen luototuksen päällikön virkaan ottaa nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja.

Sosiaalisen luototuksen päällikön keskeisenä tehtävänä on vastata koko Helsingin sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan palveluja antavan työryhmän asiakaspalvelusta, asiakaspalvelun kehittämisestä ja johtamisesta. Lisäksi tehtäviin kuuluu sosiaalisen luoton päätöksenteko, luoton valvonta ja perintä, maksuohjelman muutokset ja irtisanominen.

Kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaistaito.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää hyviä sekä neuvottelu- ja vuorovaikutustaitoja että tietoteknisiä taitoja, asiantuntijuutta ja kokemusta sosiaalisesta luototuksesta, velkajärjestelystä ja talousneuvonnasta, kykyä itsenäiseen harkintaan ja päätöksentekoon, halua kehittyä esihenkilötehtävissä.

Eduksi luettiin kokemus sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan tehtävistä ja muista rahoitusalan ja talousneuvonnan tehtävistä. Tietojärjestelmien käyttötaidoista eduksi luettiin SAP ja Apotti-järjestelmä. Lisäksi eduksi luettiin englannin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Sosiaalisen luototuksen päällikön virka (vakanssinumero 026683) on ollut julkisesti haettavana ajalla 11.3.-24.3.2022 Helsingin kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä TE-palvelujen työpaikkasivustolla.

Määräajassa hakemuksen jätti 12 hakijaa. Kaikki hakijat täyttivät asetetut koulutuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset. Kolmelta hakijalta puuttui kokemus sosiaalisesta luototuksesta tai talous- ja velkaneuvonnasta. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asiakirjan liitteenä 1.

Haastattelu oli kaksivaiheinen. Kahteen ryhmähaastatteluun kutsuttiin yhdeksän hakijaa, ryhmään 1 osallistui neljä hakijaa 28.3.2022 ja ryhmään 2 osallistui viisi hakijaa 29.3.2022.

Ryhmän 1 haastatteluun kutsuttiin: **********

Ryhmän 2 haastatteluun kutsuttiin: ********** **********

Ryhmähaastatteluun kutsutuilla kaikilla oli työkokemusta talousneuvonnasta, sosiaalisesta luototuksesta, talous- ja velkaneuvonnasta (palvelusta joka siirtyi valtiolle 1.1.2019) tai sosiaalisen luototuksen muista palveluista.

Ryhmähaastattelut suorittivat nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja ********** ja pohjoisen aikuissosiaalityön päällikkö **********

Ryhmähaastattelussa kiinnitettiin erityistä huomioita hakijoiden asiantuntijuuteen talousneuvonnasta, sosiaalisesta luototuksesta, näkemyksellisyyttä talousneuvonnan palvelutarjonnasta, talouden hallinnan haasteista yksilö- ja yhteiskuntatasolla. Lisäksi kiinnitettiin huomioita hakijoiden näkemyksiin talousneuvonnan palvelujen kehittämisestä ja palvelukanavista. Sosiaalisen luototuksen päällikön tehtävään sisältyy yksilöhuollon päätöksenteon virkavastuu, mikä oli myös yhtenä aiheena ryhmähaastatteluissa.

Ryhmähaastattelun jälkeen neljä hakijaa kutsuttiin yksilöhaastatteluun. Perusteena näiden neljän hakijan kutsumiseen yksilöhaastatteluun oli kunkin hakijan ryhmähaastattelussa osoittamat näkemykset ja mielipiteet yksilön velkaantumisen taustatekijöistä, talousneuvonnan ja sosiaalisen luototuksen palvelujen kehittämisestä, käsitys ja ymmärrys sosiaalisen luototuksen eroista muuhun luototukseen verrattuna sekä hakijan kyky hahmottaa virkavastuuta yksilöhuollon päätöksenteossa. Lisäksi otettiin huomioon kunkin hakijan henkilökohtainen aktiivisuus ja osallisuus ja tapa toimia ryhmän jäsenenä haastattelussa.

Haastatteluun kutsuttiin ********** ********** Haastattelut suoritettiin 1.4.2022. Haastattelut suorittivat nuorten palvelut ja aikuissosiaalityön johtaja ********** ja pohjoisen aikuissosiaalityön päällikkö **********

********** on koulutukseltaan sosionomi YAMK. Hänellä on työkokemusta talous- ja velka-asioista kaksi vuotta ja 10 kuukautta. Hän työskentelee **********

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Hänellä on työkokemusta talousneuvonnasta ja sosiaalisesta luototuksesta yhdeksän vuotta ja kahdeksan kuukautta. Hän työskentelee **********

********** on koulutukseltaan filosofian maisteri. Lisäksi hänellä on tradenomin tutkinto. Hänellä on työkokemusta talousneuvonnasta ja sosiaalisesta luototuksesta kahdeksan kuukautta. Hän työskentelee **********

********** on tradenomi YAMK. Lisäksi hänellä on ammatillinen opettaja tutkinto AmO. Hän opiskelee työn ohessa yhteisöpedagogi YAMK-tutkintoa. Hänellä on työkokemusta sosiaalisesta rahoituksesta, perinnästä ja talousneuvonnan asiakaspalvelusta yhdeksän vuotta 11 kuukautta. Hän työskentelee **********

Yksilöhaastatteluissa kiinnitettiin erityistä huomioita hakijoiden valmiuteen toimia esihenkilönä, sosiaalisen luototuksen ja talousneuvonnan johtajana, organisointi- ja paineensietokykyyn, kykyyn itseohjautuvaan työotteeseen ja tiimityöskentelyyn. Kaikilla hakijoilla on koulutuksen mukainen kelpoisuus sosiaalisen luototuksen päällikön virkaan.

********** osoitti haastattelussa erinomaisia vuorovaikutustaitoja, kykyä ja tahtoa tehdä yhteistyötä verkostoissa. Hänen erityinen vahvuutensa on asiakaspalvelu suullisesti ja kirjallisesti sekä kouluttaminen. Hänen tehtävänään on talousneuvonta monikanavaisesti sekä chat- ja verkkoneuvonnassa että puhelinpalvelussa. Hänellä on myös ulkoisen viestinnän tehtäviä ja vastuita. Hän on aiemmassa työpaikassaan toiminut vapaaehtoistyöntekijöiden ohjaajana. Hänen erityinen vahvuutensa on viestintä asiakkaille eri kanavissa ja asiantuntijaviestintä myös julkisissa viestintäkanavissa.

********** osoitti haastattelussa vahvan asiakaskokemuksen ja näkemyksen sosiaalisen luototuksen palvelusta ********** Hän osaa soveltaa sosiaalisen luototuksen lainsäädäntöä laaja-alaisesti asiakastyössään: hän vastaa talousneuvonnan lisäksi sosiaalisen luototuksen päätöksenteosta. Hänen vahvuutensa on asiakkaiden kohtaaminen ja sosiaalisen luototuksen verkostojen tuntemus.

********** osoitti haastattelussa laaja-alaisen talousneuvonnan merkityksellisyyden. Talousneuvontaan liittyvää ohjausta ja neuvontaa tulisi tarjota mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jo heti peruskoulussa. Hän syventää omaa ammatillista osaamistaan yliopistossa opiskelemalla. Hän on työskennellyt itsenäisesti aiemmassa työssään ********** hanketyöntekijänä ja vastannut hankkeen aikataulutuksesta ja raportoinnista. Hänen erityinen vahvuutensa on tahto kehittää talousneuvonnan palveluja.

********** osoitti haastattelussa erinomaisia vuorovaikutustaitoja, kykyä ja tahtoa tehdä yhteistyötä talousneuvontaa ja sosiaaliseen luototukseen liittyvissä verkostoissa. Lisäksi hän on nykyisessä työssään saanut vastuulleen luottamuksellisen tehtävän asiakkaiden luottojen perintäpalvelujen asiantuntijana ja päätöksentekijänä. Hänellä on pitkäaikainen työkokemus sosiaalisen luototuksen työstä. Hän tuntee talousneuvonnan toimijat ja verkostot. Hän on tottunut itsenäiseen työskentelyyn ja vastuullisiin työtehtäviin. Hänellä on hyvät edellytykset sekä koulutuksen että nykyisten työtehtävien myötä ottaa vastuuta sosiaalisen luototuksen asiakaspalvelun kehittämisestä, päätöksenteosta ja työryhmän esihenkilötyön tehtävistä.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on hyvät edellytykset sosiaalisen luototuksen päällikön viran hoitamisen sosiaalisessa luototuksessa ja talousneuvonnassa.

This decision was published on 08.04.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anne Qvist, pohjoisen aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 74090

anne.qvist@hel.fi

Decisionmaker

Leena Luhtasela
nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja

Attachments

1. Hakijalistaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.