Hankinta, puitejärjestely, geotekninen suunnittelu, kaupunkiympäristön toimiala
Geoteknisen suunnittelun puitejärjestely 2022 - 2024 (optio 2024 - 2026)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan tekemään geoteknistä suunnittelua koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osa-alue 1: Maankäytön suunnitteluun liittyvä geotekninen aluesuunnittelu sekä infra- ja esirakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
1. Ramboll Finland Oy
2. GeoPro Consulting Oy
3. Sweco Infra & Rail Oy
4. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut
5. AFRY Finland Oy
Osa-alue 2: Talonrakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
1. GeoPro Consulting Oy
2. Ryhmittymä (Sipti Infra Oy, Kymen Sipti Oy ja Sipti Oy)
3. AFRY Finland Oy
4. Ramboll Finland Oy
5. Sitowise Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäsi A-Insinöörit Civil Oy:n tarjouksen osa-alueen 1 ja osa-alueen 2 osalta, koska se ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia nimettyjen henkilöiden määrän osalta.
Puitejärjestelyn osa-alueella 1 (maankäytön yleis- ja asemakaavatason suunnitteluun liittyvä geotekninen alue- ja infrasuunnittelu) toimeksiantojen yhteenlaskettu ennakoitu arvo on 2 500 000 euroa ja enimmäisarvo on 3 000 000 euroa.
Puitejärjestelyn osa-alueella 2 (talonrakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu) toimeksiantojen yhteenlaskettu ennakoitu arvo on 2 500 000 euroa ja enimmäisarvo on 3 000 000 euroa.
Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.11.2022. Sopimuskausi päättyy 31.10.2024. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja tekee mahdollisen optiokauden käyttöönotosta erillisen hankintapäätöksen.
Puitesopimukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala käynnisti geoteknisen suunnittelun puitejärjestelyn kilpailutuksen, koska aiemmin voimassa olleen puitejärjestelyn ennakoitu arvo on täyttynyt eikä puitejärjestelyn optiokautta siten voida ottaa käyttöön.
Puitejärjestely muodostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Maankäytön suunnitteluun liittyvä geotekninen aluesuunnittelu sekä infra- ja esirakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
2. Talonrakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
Suunnittelu- ja selvitystoimeksiannot liittyvät sekä maankäytön suunnitteluun että toteutussuunnitteluun.
Puitejärjestelyyn valitaan kummallekin osa-alueelle viisi (5) toimittajaa, joiden kanssa tehdään puitesopimus, ellei tarjouksia ole vähemmän.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 2.6.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-005239. Tarjousten jättämisen määräaikaa pidennettiin ja uusi tarjouspyyntö julkaistiin 1.7.2022, muita muutoksia ei tehty. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on 4.6.2022 ja 3.7.2022 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 8.8.2022 klo 9.00 mennessä tarjouksen jätti 8 tarjoajaa osa-alueelle 1 ja 6 tarjoajaa osa-alueelle 2.
Osa-alue 1: Maankäytön suunnitteluun liittyvä geotekninen aluesuunnittelu sekä infra- ja esirakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
1. AFRY Finland Oy
2. A-Insinöörit Civil Oy
3. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut
4. GeoPro Consulting Oy
5. Ramboll Finland Oy
6. Ryhmittymä (Sipti Infra Oy, Kymen Sipti Oy ja Sipti Oy)
7. Sitowise Oy
8. Sweco Infra & Rail Oy
Osa-alue 2: Talonrakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
1. AFRY Finland Oy
2. A-Insinöörit Civil Oy
3. GeoPro Consulting Oy
4. Ramboll Finland Oy
5. Ryhmittymä (Sipti Infra Oy, Kymen Sipti Oy ja Sipti Oy)
6. Sitowise Oy
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että A-Insinöörit Civil Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia nimettyjen henkilöiden määrän osalta tarjouksen osa-alueella 1 ja 2. Näin ollen tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen.
A-Insinöörit Civil Oy:n tarjous tulee hylätä osa-alueen 1 ja osa-alueen 2 osalta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
hinta, painoarvo 30 %
laatu, painoarvo 70 %
Laadun vertailuperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteistä Vertailutaulukko 1 ja Vertailutaulukko 2, hintapisteet muodostuvat suoraan annettujen tuntihintojen perusteella.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat
tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain:
Osa-alue 1: Maankäytön suunnitteluun liittyvä geotekninen aluesuunnittelu sekä infra- ja esirakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
1. Ramboll Finland Oy
2. GeoPro Consulting Oy
3. Sweco Infra & Rail Oy
4. Destia Oy, Asiantuntijapalvelut
5. AFRY Finland Oy
Osa-alue 2: Talonrakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu
1. GeoPro Consulting Oy
2. Ryhmittymä (Sipti Infra Oy, Kymen Sipti Oy ja Sipti Oy)
3. AFRY Finland OY
4. Ramboll Finland Oy
5. Sitowise Oy
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Sopimuskaudella toimeksiannot tilataan osa-alueittain kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen mukaisesti siten, että kunkin prosenttiosuudet tilausten euromääräisestä kokonaisarvosta ovat seuraavat:
Viisi valittua tarjoajaa:
1. sija 40...60 %
2. sija 20...40 %
3. sija 10…20 %
4. sija 5 ... 10 %
5. sija 0 … 5 %
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 13.09.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Pekka Leivo, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37388
Mirva Koskinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37821
Tuija Linden, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405