Virkasuhteen päättäminen, Pelastuslaitos

HEL 2022-005288
More recent handlings
Case 3. / 31 §
This decisionmaker is no longer active

Oikaisuvaatimus, virkasuhteen koeaikapurku

Rescue Committee

Päätös

Pelastuslautakunta päätti hylätä oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kuntalain oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiselle lähetetään päätöstä koskeva pöytäkirjanote oikaisuvaatimusohjeineen tiedoksi kirjeellä. Kirjeen katsotaan tulleen tiedoksi seitsemän päivän kuluttua lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Asiassa on tehty päätös 13.4.2022. Oikaisuvaatimus on saapunut kirjaamoon 4.5.2022. Oikaisuvaatimus on siten tehty lain mukaisessa määräajassa.

Riskienhallintapäällikkö on 13.4.2022 päättänyt purkaa ********** virkasuhteen koeajalla välittömästi. Päätöksen perusteluiden mukaan turvallisuusselvityksessä ilmenneiden seikkojen johdosta ja asianosaisen kuulemisessa saadut tiedot huomioiden asianomaista ei kokonaisuutena arvioiden voida pitää sopivana palotarkastajan tehtävään.

Pelastuslaitokselle virkasuhteeseen otettaessa voidaan määrätä virantoimituksen aloittamisesta alkavasta enintään kuuden kuukauden koeajasta. Koeajan kuluessa virkasuhde voidaan molemmin puolin purkaa päättymään välittömästi. Purkaminen ei saa tapahtua syrjivillä tai koeajan tarkoitukseen nähden muutoin epäasiallisilla perusteilla (Laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 8 §). Lain esitöiden mukaan koeajan tarkoituksena on antaa molemmille osapuolille aikaa harkita, vastaako virkasuhde etukäteisodotuksia. Työnantajalla on asiassa laaja harkintavalta. Laajasta harkintavallasta huolimatta työnantajan on esitettävä näkemykselleen objektiivisesti hyväksyttävä peruste, jos työnantaja katsoo virkasuhteen koeaikapurun edellytysten täyttyvän.

Turvallisuusselvitys on Suojelupoliisin tekemä, erilaisiin viranomaisten rekistereihin kohdistuva tarkastus, jossa selvitetään, onko turvallisuusselvityksen kohteena olevalla henkilöllä merkintöjä näissä rekistereissä ja jossa arvioidaan selvityksen kohteena olevan henkilön luotettavuutta suhteessa tämän työtehtävään. Henkilöturvallisuusselvityksen tarkoituksena on varmistaa henkilön luotettavuutta merkittävien yleisten tai yksityisten etujen ja turvallisuusjärjestelyiden suojaamiseksi. Tällaisia etuja ovat muun muassa maanpuolustus, kansainväliset suhteet, valtion turvallisuus, yleinen turvallisuus sekä kriittisen infrastruktuurin toimivuus. Suojelupoliisi ei ota kantaa siihen, onko selvityksen kohteena oleva henkilö sopiva tehtäväänsä. Vastuu henkilön virkasuhteeseen liittyvistä asioista jää aina työnantajalle.

Pelastuslaitos luokittelee tietoaineistoaan sen mukaisesti, aiheutuuko tietoaineiston oikeudettomasta paljastumisesta yleiselle tai yksityiselle edulle haittaa tai vahinkoa ja missä laajuudessa. Tietoaineiston salassa pidon toteutumisen ja hallinnan vuoksi on tarpeen rajata henkilöt, joilla on käsittelyoikeus työtehtäviensä mukaiseen salassa pidettävään tietoaineistoon sekä varmistua henkilöiden luotettavuudesta käsitellä salassa pidettävää tietoa. Pelastuslaitos on siirtymässä kansallisen viranomaisten turvallisuusverkon palveluiden täysipainoisiksi käyttäjäksi. TUVE-palveluiden käyttäjiltä edellytetään voimassa olevaa turvallisuusselvitystä ehtona sille, että käyttäjä saa käyttöoikeuden TUVE-verkon palveluihin.

Edellä mainittujen syiden vuoksi pelastuslaitos tekee henkilöstöstään turvallisuusselvityksiä. Voimassa olevan pelastustoimen kansallisen ohjeistuksen mukaisesti palotarkastustehtävissä toimivista henkilöistä tehdään henkilöturvallisuusselvityksistä annetun lain mukainen suppea turvallisuusselvitys. Asianomainen on virkaa hakiessaan antanut suostumuksensa turvallisuusselvityksen tekemiselle.

Perustuslain 125 §:n viranhaltijan kelpoisuusehtona on koeteltu kansalaiskunto, millä tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viranhoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Palotarkastajalla on tehtävässään pääsy pelastuslaitoksen valvontakohteiden rekisteriin ja asiakirjoihin sekä mahdollisuus päästä sellaisiin tarkastuskohteiden tiloihin, jotka väärin käytettynä voivat aiheuttaa uhkan tarkastuskohteen turvallisuudelle. Tämän vuoksi palotarkastaja virassa edellytetään erityistä luotettavuutta ja nuhteettomuutta.

Asianomaisen henkilön kohdalla turvallisuusselvityksessä on ilmennyt seikkoja, jonka johdosta työnantaja on katsonut tarpeelliseksi arvioida soveltuvuutta ja sopivuutta palotarkastajan virkaan. Asianomainen on **********

Viranhaltijaa on ennen virkasuhteen purkamista kuultu turvallisuusselvityksen sisällöstä 22.3.2022 sekä uudelleen ennen asian ratkaisua 12.4.2022. Kuulemisessa viranhaltijalla on ollut mahdollisuus esittää näkemyksensä turvallisuusselvityksessä ilmi tulleisiin seikkoihin.

Työnantajalla on koeaikana laaja harkintavalta arvioidessaan viranhaltijan sopivuutta toimia tehtävässään. Virkasuhteen purkaminen on tapahtunut kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain mukaisesti, eikä purkamiseen liity syrjiviä tai koeajan tarkoitukseen nähden muutoin epäasiallisia perusteita. Oikaisuvaatimus on siksi hylättävä.

Close

Kaupunkiympäristön toimiala Pelastuslaitos Riskienhallintaosasto Riskienhallintapäällikkö 13.04.2022 § 4

Päätös

Riskienhallintapäällikkö päätti purkaa ********** virkasuhteen koeajalla välittömästi.

Päätöksen perustelut

Koeajan kuluessa virkasuhde voidaan molemmin puolin purkaa päättymään välittömästi (Laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 8 §). Ennen kuin virkasuhde puretaan, on viranhaltijalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi virkasuhteen päättämisen syistä perusteluineen. Kuuleminen on toimitettu 12.4.2022. Pelastuslaitoksen toimintasäännön 1.4.2022 mukaisesti virkasuhteen purkamisesta päättää osastopäällikkö.

Päätöksen perustelut on kuvattu tarkemmin liitteessä.

Lisätiedot

Pekka Itkonen, riskienhallintapäällikkö, puhelin: 310 30037

pekka.itkonen@hel.fi
Close

This decision was published on 18.05.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

pelastuskomentaja
Jani Pitkänen

Ask for more info

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010

henri.nordenswan@hel.fi

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 29 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.