Virkasuhteen täyttäminen, pelastuslaitos, johtava valvonnan suunnittelija, työavain PEL-02-10-22

HEL 2022-005583
More recent handlings
§ 6
This decisionmaker is no longer active

Virkasuhteen täyttäminen, Pelastuslaitos, Johtava valvonnan suunnittelija (onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden palveluiden yksikkö), työavain PEL-02-09-22

Riskienhallintapäällikkö

Päätös

Riskienhallintapäällikkö päätti ottaa onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikköön johtavan valvonnan suunnittelijan virkaan ********** 3563,57 euron tehtäväkohtaisella palkalla 1.6.2022 alkaen.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitoksen toimintasäännön mukaan riskienhallintapäällikkö ottaa virkaan osastonsa henkilökunnan.

Virka oli julkisesti haettavana 17.3.-31.3.2022. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi ja TEpalveluissa.

Viran kelpoisuusehdot:

- Viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva alempi korkeakoulututkinto

- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiinvirkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin hakijalta laaja-alaista ymmärrystä ja nykyaikaista näkemystä onnettomuuksien ehkäisyn palveluista, työvälineistä, menetelmistä ja niiden kehittämisen mahdollisuuksista. Lisäksi edellytettiin esihenkilötyössä vaadittavia kokemuksella hankittuja ajanhallinnan, neuvottelun ja ongelmanratkaisun taitoja.

Hakemuksessa todettiin myös, että tehtävässä menestyminen edellyttää kykyä toimia yhteistyössä pelastuslaitoksen sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa sekä sovittaa pelastuslaitoksen omia kehittämistavoitteita ja -toimenpiteitä yhteen pelastustoimen alueellisen ja valtakunnallisen kehitystyön kanssa. Lisäksi edellytettiin kykyä ennakoida toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, kyseenalaistaa vakiintuneita toimintamalleja sekä hyödyntää tutkimustietoa toiminnan kehittämisen taustalla.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki määräaikaan mennessä kaksi hakijaa:

**********

Kaikki hakijat eivät täyttäneet kelpoisuusvaatimuksia.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin yksi hakija:

**********

Haastattelu suoritettiin 21.4.2022. Hakijaa haastatteli onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikönpäällikkö, riskienhallintapäällikkö sekä riskienhallintapalveluiden osaston HR Partner.

Arviointi

Hakuasiakirjoihin ja haastatteluun perustuen ********** on parhaat edellytykset johtavan palotarkastajan virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen. Kelpoisuusehtojen sekä muiden edellä mainittujen vaatimusten ja eduksi katsottavien tekijöiden valossa valintaryhmä teki hakijoista kokonaisarvioinnin perustuen hakuasiakirjoihin ja haastatteluun. Kokonaisarvioinnissa huomioitiin hakijoiden osaaminen soveltuvan koulutuksen ja kokemuksen perusteella; hakijoiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja soveltuvuus tehtäväsisällön kannalta; hakijoiden näkemys tehtäväsisällön menestyksekkäästä hoitamisesta; sekä hakijoiden soveltuvuus osaksi työyhteisöä.

********** on laaja kokemus valvontatoiminnan suunnittelusta Helsingin pelastuslaitoksella ja pelastustoimen verkostoissa. Haastattelussa hakija esitti selkeitä ja hyvin perusteltuja näkemyksiä onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden nykytilanteesta ja kehittämistarpeista. Hakijalla on analyyttinen ja kehittämishakuinen ote työhön. Hakija seuraa aktiivisesti pelastusalan kehitystä ja toimintaympäristön muutoksia sekä paikallisella että valtakunnallisella tasolla. Hakijalla on vahvaa näyttöä asiantuntijatyön johtamisesta.

Tiedoksianto

Päätös muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Helbitin kautta.

This decision was published on 29.04.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Tuomas Pälviä, onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikön päällikkö, puhelin: 09 31030033

tuomas.palvia@hel.fi

Decisionmaker

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Attachments

1. Hakijayhteenveto johtava valvonnan suunnittelija

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.