Kaupunginkanslian digitaalisen perustan nettobudjetoidun toiminnan yhtiöittäminen

HEL 2022-005718
More recent handlings
Case 5. / 142 §

Kaupunginkanslian digitaalisen perustan nettobudjetoidun toiminnan yhtiöittäminen

Helsinki City Council

Päätös

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginkanslian digitaalisen perustan nettobudjetoitujen toimintojen siirtämisen liiketoimintaa välittömästi jatkamaan perustettavalle kaupungin kokonaan omistamalle osakeyhtiölle.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen.

 
Hyväksyessään yhtiöittämisen valtuusto edellyttää, että päätöksen toimeenpanossa kiinnitetään erityistä huomiota digitaalisen perustan palveluiden jatkuvuuteen ja kyberturvallisuuden parantamiseen kaupungin organisaatiossa. (Jenni Pajunen)

Käsittely

Valtuutettu Jenni Pajunen ehdotti valtuutettu Otso Kivekkään kannattamana hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

 
Hyväksyessään yhtiöittämisen valtuusto edellyttää, että päätöksen toimeenpanossa kiinnitetään erityistä huomiota digitaalisen perustan palveluiden jatkuvuuteen ja kyberturvallisuuden parantamiseen kaupungin organisaatiossa.

Valtuutettu Laura Korpinen ehdotti hyväksyttäväksi seuraavan toivomusponnen:

 
Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta varmistua siitä, että siirtyvän henkilöstön työsuhteitten ehdot eivät miltään osin huonone.

Valtuutettu Laura Korpisen toivomusponsiehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen ehdotuksen.

1 äänestys

Valtuutettu Jenni Pajusen ehdottama toivomusponsi JAA, vastustus EI

JAA-ehdotus: Valtuutettu Jenni Pajusen ehdottama toivomusponsi
EI-ehdotus: Vastustaa

Jaa-äänet: 83
Mukhtar Abib, Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Alviina Alametsä, Outi Alanko-Kahiluoto, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdottir Sandelin, Maaret Castrén, Mika Ebeling, Laura Finne-Elonen, Elisa Gebhard, Mia Haglund, Sandra Hagman, Juha Hakola, Atte Harjanne, Joel Harkimo, Eveliina Heinäluoma, Fardoos Helal, Titta Hiltunen, Mari Holopainen, Shawn Huff, Nuutti Hyttinen, Anniina Iskanius, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Jukka Järvinen, Atte Kaleva, Arja Karhuvaara, Elina Kauppila, Marko Kettunen, Otso Kivekäs, Pia Kopra, Sini Korpinen, Minja Koskela, Eeva Kärkkäinen, Heimo Laaksonen, Minna Lindgren, Ajak Majok, Teija Makkonen, Petra Malin, Otto Meri, Nina Katariina Miettinen, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Tuomas Nevanlinna, Kimmo Niemelä, Matti Niiranen, Dani Niskanen, Johanna Nuorteva, Maria Ohisalo, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Mikko Paunio, Terhi Peltokorpi, Petrus Pennanen, Mika Raatikainen, Mari Rantanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Pirkko Ruohonen-Lerner, Wille Rydman, Suldaan Said Ahmed, Pekka Sauri, Mirita Saxberg, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara, Ilkka Taipale, Byoma Tamrakar, Pilvi Torsti, Elina Valtonen, Reetta Vanhanen, Sinikka Vepsä, Sanna Vesikansa, Maarit Vierunen, Ozan Yanar

Tyhjä: 1
Laura Korpinen

Poissa: 1
Erkki Tuomioja

Kaupunginvaltuusto hyväksyi valtuutettu Jenni Pajusen ehdottaman toivomusponnen.

See table with voting results

Äänestys 1

Ayes: Hyväksyessään yhtiöittämisen valtuusto edellyttää, että päätöksen toimeenpanossa kiinnitetään erityistä huomiota digitaalisen perustan palveluiden jatkuvuuteen ja kyberturvallisuuden parantamiseen kaupungin organisaatiossa

Noes: Vastustaa

Member Political group
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Ahde, Hilkka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Alametsä, Alviina Vihreä valtuustoryhmä
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Ebeling, Mika Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Finne-Elonen, Laura Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Harkimo, Joel Liike Nyt Helsinki
Heinäluoma, Eveliina Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Helal, Fardoos Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Huff, Shawn Vihreä valtuustoryhmä
Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Iskanius, Anniina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Jungner, Mikael Liike Nyt Helsinki
Järvinen, Jukka No council group
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kauppila, Elina Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kettunen, Marko No council group
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kopra, Pia Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Korpinen, Sini Kokoomuksen valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kärkkäinen, Eeva Keskustan valtuustoryhmä
Laaksonen, Heimo Kokoomuksen valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Majok, Ajak Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Makkonen, Teija Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Malin, Petra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Miettinen, Nina Vihreä valtuustoryhmä
Muttilainen, Sami Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nevanlinna, Tuomas Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Niemelä, Kimmo Liike Nyt Helsinki
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niskanen, Dani Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Ohisalo, Maria Vihreä valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pakarinen, Pia Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pennanen, Petrus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Ruohonen-Lerner, Pirkko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Said Ahmed, Suldaan Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Sauri, Pekka Vihreä valtuustoryhmä
Saxberg, Mirita Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
Taipale, Ilkka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Tamrakar, Byoma Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Torsti, Pilvi Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Valtonen, Elina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna Vihreä valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Yanar, Ozan Vihreä valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Tuomioja, Erkki Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Kokoomuksen valtuustoryhmä 22 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 18 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 11 0 0 1
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 11 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 8 0 1 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 5 0 0 0
Liike Nyt Helsinki 3 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
No council group 2 0 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 1 0 0 0
Close

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Helsingin kaupunginkanslian strategiaosaston organisaatioon kuuluu digitalisaatioyksikön digitaalinen perusta -tiimi. Digitaalinen perusta -tiimissä on kuusi alatiimiä: tukipalvelut, tietoliikenne- ja kyberturvapalvelut, palvelin-, konesali- ja kapasiteettipalvelut, elinkaaripalvelut, sovelluspalvelut, asiakastarpeiden hallinta. Digitaaliseen perustaan organisatorisesti kuuluva sovelluspalvelut -tiimi ei kuitenkaan kuulu nettobudjetoituun yksikköön eikä siten yhtiöitettävien toimintojen piiriin. Digitaalinen perusta aloitti kaupunkitasoisena toimintona 1.1.2021 osana kaupunginkanslian strategiaosastoa. Digitalisaatioon panostaminen on tukenut kaupungin toimintakulttuurin muutosta ja luonut pohjaa tarvittavalle toiminnan ja palveluiden kestävälle uudistamiselle.

Kaupungin talousarviossa 2022 on linjattu, että Helsingin kaupungin sisäisten digitaalisten peruspalveluiden tuottamista varten perustetaan in house -yhtiö, jonka olisi tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2023 alusta. Yhtiön perustamista koskeva valmistelu on jatkumoa 2021 toteutetulle toimialojen ja keskushallinnon digitaalisten peruspalveluiden keskittämiselle.

Kansliapäällikkö on asettanut Digitaalisen perustan yhtiöittämisen työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella suunnitelma digitaalisia peruspalveluita tuottavan yhtiön perustamiseksi, tehdä riittävät selvitykset yhtiön toiminnan käynnistämisen mahdollistamiseksi sekä varmistaa tarkoituksenmukainen toiminnan organisointi. Työryhmä käynnisti toimintansa 21.12.2021. Digitaalisen perustan yhtiöittämistä on selvitetty tiiviissä yhteistyössä ja avoimesti henkilöstön kanssa. Yhtiö on kaupungin määräysvallassa oleva sidosyksikköstatuksen omaava tytäryhtiö, jolta kaupunki voi ostaa palveluita ilman kilpailutusta. Yhtiö kuuluisi muihin kuin markkinaehtoisesti toimivien tytäryhteisöjen ryhmään, eikä sen tarkoitus ole tuottaa voittoa.

Yhtiön liiketoiminta

Yhtiömuotoinen toiminta luo edellytykset laadukkaiden palveluiden tuottamiselle kaupungin asiakastahoille kustannustehokkaasti.

Yhtiöittämiselle on hyvät edellytykset:

  1. Yhtiöitettävä kokonaisuus ja siirtyvät palvelut muodostavat jo nyt eheän kokonaisuuden, joka on ollut toiminnassa vuoden 2021 alusta alkaen.
  2. Nykyisen yksikön organisaatio mahdollistaa yhtiölle häiriöttömän palvelujen haltuunoton
  3. Yhtiön tarvitsemat lisäresurssit ja sen tarvitsemat sisäiset toiminnot (tukipalvelut) on tunnistettu
  4. Merkittäviä vaikutuksia kuten roolien ja vastuiden muutoksia kaupungin muissa toiminnoissa ja tulevan yhtiön rajapinnoissa ei ole tunnistettu
  5. Kaupungin tekemät sopimukset, jotka liittyvät digitaalisen perustan palvelutuotantoon, ovat lähtökohtaisesti siirrettävissä yhtiöön sellaisenaan

Yhtiöittämisessä perustetaan kaupungin sidosyksikkönä toimiva osakeyhtiö, jonne siirtyvään liiketoimintakokonaisuuteen kuuluu nykyisen kaupunginkanslian strategiaosastolla sijaitsevan nettobudjetoidun yksikön koko nykyinen toiminta kaikkine toimintaan liittyvine sopimuksineen ja palveluineen pois lukien sovelluspalvelut, jotka jäävät kaupunginkanslian digitalisaatioyksikköön. Lisäksi kaupungin digitaalisen perustan kehittämiseen liittyvän muutosohjelman projektit, omaisuuserät ja niihin liittyvät tietoliikennelaitteisiin ja verkkoon liittyvät vastuut siirretään yhtiön vastuulle, sisältäen esimerkiksi verkon valvonta- ja hallintalaajennus ja oman runkoverkon rakentaminen. Yhtiöön siirretään henkilöstön ja palvelusopimusten lisäksi nettobudjetoidun yksikön taseeseen 1.1.2021 jälkeen ostetut omaisuuserät niiden siirtohetken poistamattomaan hankintamenoon.

Yhtiö on kaupungin strateginen kumppani, joka myy, tuottaa ja kehittää digitaalisia peruspalveluja, jotka ovat kriittisiä koko kaupungille, toimialoille, virastoille ja liikelaitoksille.

Yhtiö ja kaupunki tekevät käynnistysvaiheessa yhden kaupunkiyhteisen puitesopimuksen palveluista ja hinnoittelusta. Asiakaskohtaiset palvelutasot ja volyymit kuvataan palvelusopimuksen liitteissä, joita tarkastellaan osana talouden ja toiminnan vuosikelloa. Yhtiön tulovirrat muodostuvat aiheuttamisperusteisesti hinnoitelluista digitaalisista palveluista ja niihin liittyvistä lisäpalveluista sekä palveluiden kehittämiseen liittyvistä muutosohjelman kuluista.

Yhtiön tulee ottaa toiminnassaan huomioon sidosyksikköhankintoihin ja ulosmyyntiin liittyvät säännökset sekä rajoitteet. Yhtiön tulee varmistaa, että sen liikevaihdosta enintään 5 % ja enintään 500 000 euroa muodostuu muilta tahoilta kuin kaupungilta tai kaupungin kokonaan omistamilta muilta sidosyksiköiltä. Lisäksi yhtiön sallitun ulosmyyntiosuuden puitteissa myymät palvelut tulee hinnoitella markkinaehtoisesti.

Yhtiön toimintaa ohjataan seuraavilla linjauksilla:

  1. Yhtiö on Helsingin kaupungin omistama sidosyksikkö, joka palvelee Helsingin kaupunkikonserniin kuuluvia tahoja.
  2. Yhtiön tavoitteena on varmistaa tehokkaat jatkuvat digitaaliset peruspalvelut asiakkaille kilpailukykyisellä hinnoittelulla. Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa.
  3. Toimintaa kehitetään asiakkaiden palvelutarpeen ja kysynnän kehityksen mukaan.
  4. Yhtiö investoi maltillisesti omistajan linjausten mukaisesti, jatkuvan toiminnan edellytysten ylläpitämiseksi sekä kustannustehokkaiden palveluiden kehittämiseksi.
  5. Kaupunki ostaa yhtiön tuottamat palvelut yhtiöltä voimassa olevan palveluluettelon mukaisesti.

Luonnos yhtiön liiketoimintasuunnitelmasta on esityslistan liitteenä 5.

Yhtiön toiminnan laajuus, rooli ja asema

Toiminnan käynnistymisvaiheessa yhtiön palveluksessa on 140–150 henkilöä, ja liikevaihto n. 55 milj. euroa.

Vaikka yhtiö ei toimi kilpailutilanteessa, on yhtiön onnistuttava kaikessa toiminnassaan yhtä hyvin kuin markkinatilanteessa. Yhtiön palveluiden ja hinnoittelun tulee olla läpinäkyviä ja vertailukelpoisia julkisen ja yksityisen puolen verrokkeihin.

Yhtiön onnistuminen perustuu:

  • Parhaaseen mahdolliseen ymmärrykseen asiakastarpeista ja sujuvaan yhteistyöhön osana kaupunkikonsernia
  • Digitaalisiin peruspalveluihin fokusoituneen yhtiön toimintaan, joka mahdollistaa läpinäkyvän ja tarpeisiin vastaavan laadun ja hinnat asiakkaille
  • Vahvaan ICT-osaamiskeskittymään kaupunkikonsernin sisällä
  • Vastuulliseen ja kilpailukykyiseen palveluorganisaatioon
  • Vahvaan kykyyn koota osaamista, kumppaneita ja kyvykkyyksiä tuottamaan Helsingin kaupunkikonsernille sen tarvitsemia digitaalisia palveluita
  • Liiketoimintamalli on asiakaslähtöinen, ja perustuu asiakkaan kanssa tunnistettuihin digitaalisiin peruspalvelutarpeisiin, joihin yhtiö tuottaa palvelut joko itse tai ostopalveluina.

Luonnos yhtiön toiminnan laajuudesta, roolista ja asemasta osana liiketoimintasuunnitelmaa on liitteessä 5.

Yhtiön palvelut ja palveluiden hinnoittelu

Yhtiö tuottaa seuraavia palveluja:

  • Tukipalvelut: 1. tason tuki (toimittajaläpilaskutuksena), lähitukipalvelu
  • Elinkaaripalvelut (hankinta, tilaus, toimitus, poisto): laitteet, sovellukset, puhelinpalvelut
  • Tulostuspalvelut
  • Tietoliikennepalvelut: runkoverkko (sis. palomuuripalvelut), lähiverkko, liittymät, asiantuntijatyö
  • Kapasiteetti- ja pilvipalvelut: asiantuntijapalvelu
  • Pilvipalvelut: M365 hallinta, lisenssit, muut kollaboraatiotyökalut, pilven hallintapalvelu, asiantuntijatyö
  • Tietoturva- ja määräystenmukaisuuspalvelut: kyberturvapalvelu, AD-hallintapalvelu, asiantuntijatyö
  • Asiantuntijapalvelut

Yhtiö hinnoittelee palvelut aiheuttamisperusteisesti sovittuihin suorite- ja kustannusajureihin pohjautuen. Hinnoittelumallit perustuvat yksikkösuoritteisiin kuten €/laite, €/h tai kiinteisiin kuukausi- tai muihin aikasidonnaisiin palveluveloituksiin.

Kaupunki ja yhtiö laativat palveluista palvelusopimuksen, joka määrittelee palvelujen sisällön ja hinnoittelun. Yhtiö tuottaa palveluita kaupungin toimialojen, virastojen, liikelaitosten ja näin sovittaessa myös tytäryhteisöjen kuvaamiin tarpeisiin oman palveluluettelonsa pohjalta.

Yhtiön asiakkaina ja palvelujen tilaajina ovat kaupungin eri hallintokunnat (toimialat / virastot / liikelaitokset) sekä myöhemmässä vaiheessa mahdollisesti muita kaupunkikonsernin tytäryhteisöjä. Tilaaja vastaa omasta budjetistaan ja tilattujen palveluiden hyötyjen toteutumisen seurannasta, ja määrittelee omat palvelutarpeensa, palvelujen sisällön, laajuuden ja tarvittavan palvelutason yhdessä tuottajan kanssa. Tilaaja tunnistaa muutostarpeet ja uudet palvelutarpeet, ja tuo ne yhteisesti käsiteltäväksi ja päätettäväksi yhtiön hallintomallin mukaiseen foorumiin, joka päätetään käynnistämisvaiheessa.

Yhtiö tuottaa asiakastarpeisiin vastaavat, sovitut ja palveluluettelossa kuvatut palvelut kustannustehokkaasti. Yhtiö hinnoittelee palvelut läpinäkyvästi ja sovittuun hinnoittelumalliin pohjautuen, ja raportoi palveluista ja kustannuksista tilaajille.

Yhtiö hankkii palvelujen tuottamisen edellyttämät palvelut noudattaen kaupungin sopimuskäytäntöjä, ja valvoo ulkoisten palveluntuottajien toimintaa.

Luonnos yhtiön palveluista ja palveluiden hinnoittelusta on osana liiketoimintasuunnitelmaa liitteessä 5.

Yhtiöittämiseen liittyvät henkilöstövaikutukset ja yhteistoiminta

Henkilöstön siirtyminen yhtiön palvelukseen tapahtuu liikkeenluovutuksen periaatetta noudattaen. Kaikki luovutushetkellä digitalisaatioyksikön nettobudjetoituun digitaalinen perusta -tiimiin kuuluvat henkilöt, kaupunkiyhteiset sovelluspalvelut pois lukien, siirtyvät yhtiön palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä, jolloin palvelussuhteista johtuvat oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät kaupungilta yhtiölle.

Konserniohjeen mukaan kaupungin tytäryhteisöt ovat vastuullisia työnantajia, jotka toteuttavat hyvää johtamista sekä huolehtivat työelämän laadusta ja henkilöstön työhyvinvoinnista. Tytäryhteisöt kuuluvat työnantajajärjestöön ja soveltavat järjestäytymisensä mukaista työehtosopimusta. Yhtiön hallitus päättää yhtiön järjestäytymisestä.

Henkilöstön asemaa mahdollisessa liikkeenluovutuksessa sekä henkilöstövaikutuksia on käsitelty yhteistoiminta- ja viestintäsuunnitelman mukaisesti yhteistoiminnassa ja lisäksi koko digitaalisen perustan henkilöstölle suunnatuissa tilaisuuksissa. Ensimmäinen infotilaisuus henkilöstölle pidettiin 4.11.2021. Asiaa ja sen vaiheita on tämän jälkeen käsitelty säännöllisesti henkilöstön kanssa useissa eri tilaisuuksissa. Näillä tilaisuuksilla on huolehdittu siitä, että henkilöstön kuuleminen varmistetaan ja että koko henkilöstölle tarjotaan ajantasaista tietoa hankkeen valmistelusta. Tilaisuuksissa on myös varattu henkilöstölle mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kommentteja asian valmisteluun liittyen ja tällä tavoin on turvattu henkilöstön osallistumismahdollisuus.

Yhtiöittämistä on käsitelty kaupungin yhteistoimintasopimuksen mukaisesti yhteistoiminnassa edustuksellisesti kaupungin henkilöstötoimikunnassa 8.11.2021, henkilöstöpoliittisessa työryhmässä 27.1.2022, kanslian henkilöstötoimikunnassa 31.1.2022 ja henkilöstöpoliittisessa työryhmässä 24.2.2022. Tämän jälkeen henkilöstövaikutuksia koskevat yhteistoimintaneuvottelut (siirtoneuvottelut) on pidetty 17.3., 24.3. ja 28.4.2022. Siirtoneuvotteluissa on käsitelty luovutuksen kohteena oleva siirtyvä henkilöstö, luovutuksen ajankohta sekä luovutuksesta aiheutuvat henkilöstövaikutukset siltä osin kuin ne ovat luovuttajan tiedossa. Luovutuksensaajan ollessa perustettava uusi yhtiö osa henkilöstövaikutuksista ratkeaa, kun yhtiön toimivaltaiset edustajat ovat tehneet asioita koskevat päätökset. Siirtoneuvotteluista on laadittu kaupungin käytäntöjen mukaisesti siirtomuistio, johon on koottu henkilöstön näkökulmasta keskeiset asiat. Varsinainen päätös yhtiöittämisestä käsitellään yhteistoiminnassa henkilöstöpoliittisessa työryhmässä ja kaupungin henkilöstötoimikunnassa. Esityslista julkaistaan torstaina 12.5. ja kaupunginhallituksen käsittely on 16.5.2022. Kaupungin henkilöstötoimikunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 12.5.2022 ja sen lausunto on liitteenä 9.

Siirtomuistio henkilöstön siirtymisestä sekä muistiot siirtoneuvotteluista liitteinä 7‒8.

Yhtiön talous

Yhtiön taloussuunnitelma perustuu seuraaviin lähtöoletuksiin:

  • Yhtiö veloittaa kaikki palveluihin liittyvät kulunsa aiheuttamisperusteisesti pohjautuen sovittuihin suorite- ja kustannusajureihin asiakkailtaan. Myös investointien poistot veloitetaan asiakkailta.
  • Yhtiöön siirtyvät digitaalisen perustan muutosohjelman kulut ja poistot veloitetaan kaupunginkanslialta
  • Yhtiön muu investointitaso on arvioitu vuoden 2022 tasoa vastaavaksi.2022 on ensimmäinen vertailukelpoinen täysi toimintavuosi digitaalisen perustan keskitetyille hankinnoille. Yhtiö aktivoi taseeseen jatkossakin hankkimansa tietoliikennelaitteet ja tietokoneet.
  • Yhtiöön siirtyvät a) Digitaalisen perustan nettobudjetoidun yksikön taseeseen 1.1.2021 jälkeen ostetut omaisuuserät, b) muutosohjelman omaisuus 1.1.2021 alkaen sekä c) omistettu vanhempi runkoverkko (arvo noin 0,4 milj. euroa)
  • Yhtiön sisäiset toiminnot on arvioitu laskelmaan – 1 milj. euroa/v – esim. HR, talous jne.
  • Digitaalisen perustan taloussuunnitelmaan sisältyy vuosittainen palveluiden  tuottavuusparannus (ks. alla)

Yhtiö rahoittaa investointinsa vaiheittaisella pääomituksella ja tulorahoituksella. Yhtiön toiminnassa taseeseen aktivoitavat investoinnit ovat kassavaikutteisia, ja niiden taloudellinen vaikutus jaksotetaan investointien käyttöiän mukaisesti tuloslaskelmaan poistoiksi ja sitä kautta asiakaslaskutukseen. Investointien poistoaika on keskimäärin noin viisi vuotta. Alkuvuosina vaiheittainen pääomitus on tarpeellinen investointien rahoittamiseksi, koska jaksotettujen poistojen yhteisvaikutus asiakaslaskutukseen on pienempi kuin investointien vaikutus yhtiön kassaan. Myöhempinä vuosina yhtiö rahoittaa investointinsa tulorahoituksella, kun poistot ovat likimäärin investointien suuruiset.

Yhtiön investoinnit       t. euroa
  Poistoaika (v) 2023 2024 2025-
Työasemat 4 6 265 6 300 6 300
Lähiverkon laitteet 6 2 400 2 400 2 400
Muutosohjelma 5 1 515 1 300 1 300
Runkoverkko 30 2 300 500 500
ICT-palvelut 5 2 900 2 900 2 900
Yhteensä   15 380 13 400 13 400

Talouden avainlukuja yhtiön käynnistyessä 1.1.2023 (milj. euroa):

- liikevaihto 55,4
- toimintamenot 49,7
- - josta materiaalit ja palvelut 39,2
- liikevoitto 0,3
- taseen loppusumma  31,3

Yhtiön toiminnan edellytysten varmistamiseksi suunnitteluperiaatteena on ollut siirtää yhtiöön Digitaalisen perustan nettobudjetoidun yksikön taseeseen 1.1.2021 jälkeen ostetut omaisuuserät ja niihin liittyvät poistot. Alkupääomitus asetettu siten, että kassassa on kunkin vuoden lopussa vähintään 1 kuukauden kassavaikutteisia kuluja vastaava määrä. Alkavan taseen käyttöomaisuus 18,3 milj. euroa, jolloin edellä mainittuihin suunnitteluperiaatteisiin pohjautuen tarvittava pääomitus on 24,3 milj. euroa. Pääomituksen tarve perustuu digitaalisen perustan investointisuunnitelmiin, jotka laskutetaan asiakkaalta osin jälkikäteisesti investointien poistojen perusteella. Vaikutus yhtiön kassavirtaan on vuosina 2023‒26 yhteensä noin 20 milj. euroa.

Yhtiön perustamisen yhteydessä yhtiötä pääomitetaan yhtiön käynnistämisvaiheen kustannusten vaatimalla määrällä 0,5 milj. euroa. Toimintojen siirtämisen ja yhtiön varsinaisen toiminnan käynnistymisen yhteydessä jälkeen yhtiötä pääomitetaan 23,8 milj. euroa yhtiön investointisuunnitelmaan pohjautuvan ja tarkemmin yhtiön perustaminen kappaleessa kuvatun vaiheistetun aikataulun mukaisesti.

Alkavan taseen käyttöomaisuus

  Kattavuus Arvon perusta Milj. euroa
Työasemat* 2021-2022 kirjanpitoarvo 7,2
Lähiverkon laitteet* 2021-2022 kirjanpitoarvo 3,5
Omistettu vanha runkoverkko 2006 asiantuntija-arvio 0,4
Runkoverkkoinvestoinnit 2022 kirjanpitoarvo 1,8
Muutosohjelman käyttöomaisuus 2021-2022 kirjanpitoarvo 2,8
ICT-palvelut* 2022 kirjanpitoarvo 2,6

  * Nykyisen nettobudjetoidun Digitaalisen perustan yksikön omaisuus 

Digitaalisen perustan muutosohjelman tuottavuustavoitteet (tilanne 05/2022)

Digitaalisen perustan toiminnoille on asetettu tavoitteellinen tuottavuuden lisäämisen tähtäävä toimenpideohjelma. Vuosi 2021 on vertailuvuosi toimintamenoista ja tuottavuustavoitteet yhteensä (milj. euroa) ovat seuraavat:

  Vertailu-vuosi 2021 Säästö 2022 Kumul. säästö 2023 Kumul. säästö 2024 Kumul. säästö 2025
Yhteensä 17,8 2,1 3,8 5,4 6,6

Palveluiden hinnoittelun lähtökohtana on kattaa palveluiden tuottamisesta syntyvät kulut. Yhtiön ensimmäisen toimintavuoden aikana syntyy toiminnan käynnistykseen liittyviä kuluja, jotka rasittavat toiminnan tulosta. Hinnoittelu on läpinäkyvää ja verrokkeihin verrattuna kilpailukykyistä.

Luonnos yhtiön taloudesta ja pääomitusvaihtoehdoista on osana liiketoimintasuunnitelmaa liitteessä 5.

Omistajastrategia ja toiminnan ohjaus

Laaditun omistajastrategialuonnoksen mukaan yhtiö kuuluu kaupungin muihin kuin markkinaehtoisesti toimiviin tytäryhteisöihin. Yhtiön tehtävänä on varmistaa kaupungin toiminnan edellytyksiä tuottamalla ja/tai hankkimalla keskitetysti asiakkaidensa tarvitsemat kriittiset digitaaliset peruspalvelut kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. Yhtiö on keskeinen väline kaupungin kriittisten digitaalisten peruspalvelutarpeiden täyttämisessä.

Yhtiö rahoittaa juoksevan toimintansa ensisijaisesti tulorahoituksella. Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa eikä se jaa osinkoa, vaan mahdollinen voitto on käytettävä yhtiön oman toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen kaupunkikonsernin yhtiölle asettamat tavoitteet huomioon ottaen. Yhtiö mahdollistaa ja siirtää edelleen asiakkailleen digitaalisten peruspalvelujen keskittämisestä, harmonisoinnista ja standardisoinnista saatavia tuottavuus-, laatu- ja osaamishyötyjä.

Kustannustehokkuus on kaupungin tarpeiden tuntemuksen ja toimitusvarmuuden ohella peruste kaupungin ostojen keskittämiseen yhtiölle.

Toiminnan taloudelliset ja muut tavoitteet vahvistetaan yhtiön strategiassa. Strategiasta johdetaan vastuualueittain kustannustavoitteet, laatutavoitteet ja toiminnalliset tavoitteet. Johto laatii strategian mukaisesti vuosittain tulo- ja menobudjetin hallituksessa hyväksytettäväksi. Budjetissa kuvataan millä panostuksilla vuositavoitteet saavutetaan ja miten resurssit käytetään. Budjetti laaditaan vastuualueittain pääkustannuspaikoittain.

Yhtiö kuuluu kaupungin konserniohjauksessa pormestarin toimialaan.

Luonnos omistajastrategiasta liitteenä 4.

Yhtiöittämisen toteutussuunnitelma ja aikataulu

Tavoite on, että uusi yhtiö käynnistää toimintansa 1.1.2023. ”Päivän 1” minimitavoitteet ovat seuraavat:

  1. Yhtiö on perustettu ja on toimintakykyinen juridinen kokonaisuus.
    1. Yhtiöllä on hallinto ja toimiva johto
    2. Yhtiöllä on organisaatio, jolle on määritelty vastuut ja toimenkuvat
    3. Tarvittava alkurahoitus on järjestetty
  2. Yhtiön hallitus on vahvistanut yhtiölle asetettavat tavoitteet, yhtiön toiminta-ajatuksen, liiketoimintasuunnitelman ja budjetin, sekä tarvittavat toimintapolitiikat.
  3. Toiminnan kannalta kriittiset sopimukset (asiakas-, palveluntuottaja- ja muut sopimukset) on otettu haltuun tai vanhojen tilalle on neuvoteltu uudet.
  4. Siirtyvä henkilöstö on yhtiön palveluksessa, ja avainroolit on täytetty
  5. Yhtiöllä on toimivat prosessit palkanmaksulle, henkilöstöhallinnolle, taloushallinnolle ja muille keskeisille toiminnoille. Yhtiöllä on hallussaan toiminnan edellyttämät henkilöstö-, palvelu-, talous- ja muut tiedot.

Yhtiössä käytetään niitä kaupungin tuottamia tukiprosesseja ja palveluja, joita keskitetty Digitaalinen perusta käyttää siltä osin kuin se on mahdollista ja järkevää. Yhtiö toimii ainakin toiminnan alkuvaiheessa nykyisissä toimitiloissa.

Luonnos yhtiöittämisen toteuttamissuunnitelmasta ja aikataulusta osana liiketoimintasuunnitelmaa, esityslistan liitteenä 5.

Yhtiön perustaminen

Valmistelutyössä on päädytty seuraaviin keskeisiin yhtiön perustamista koskeviin periaatteisiin ja etenemissuunnitelmaan:

  • Helsinki perustaa yhtiön jo ennen varsinaisen toiminnan siirtämistä yhtiöön myöhemmin tapahtuvaa toiminnan siirron vastaanoton sekä sopimus- ja työnantajavelvoitteiden valmistelua varten,
  • Yhtiön nimeksi on suunniteltu DigiHelsinki Oy tai esimerkiksi Helsingin Digipalvelut Oy riippuen rekisteriviranomaisen kannasta eri nimivaihtoehtojen erottumisen osalta,
  • Yhtiön osakepääoma on 250 000 euroa, joka jakautuu 1000 osakkeeseen,
  • Helsinki merkitsee kaikki osakkeet 500 000 euron merkintähinnalla. Merkintähinnasta 250 000 euroa kirjataan yhtiön SVOP-rahastoon,
  • Helsinki omistaa yhtiön perustamishetkellä yhtiön koko osakekannan (100 %),
  • Siirrettävä toiminta siirretään apporttiluovutuksena yhtiöön. Samassa yhteydessä yhtiötä pääomitetaan tarkoituksenmukaisimmalla tavalla 23,8 milj. eurolla. Siirto toteutetaan 1.1.2023,
  • apporttina luovutettavaa omaisuutta vastaan kaupunki saa yhtiön osakkeita,
  • siirtyviin toimintoihin liittyvä henkilöstö siirtyy yhtiöön liiketoimintasiirron yhteydessä ns. vanhoina työntekijöinä liikkeenluovutuksen periaatteen mukaisesti, 
  • apporttiluovutuksena tapahtuvan siirron arvonlisäverokohtelu varmistetaan Verohallinnolta haettavalla ennakkoratkaisulla. Siirron arvonlisäverokohtelulla ei ole toiminnan yhtiöittämisen kannalta olennaista merkitystä, mutta asia on syytä varmistaa, koska se saattaa vaikuttaa yhtiön alkuvaiheen rahoitukseen.
  • toiminnan siirtoon valmistautuminen (sopimukset, tietojärjestelmät ym.) syys-joulukuussa 2022,
  • toiminnan siirtoon liittyvien yhtiöoikeudellisten päätösten tekeminen elo-joulukuussa 2022, operatiivinen toiminta yhtiössä alkaa 1.1.2023.

Kokonaispääomitustarpeesta 24,3 M€ sijoitetaan yhtiöön omana pääomana seuraavasti:

  • Perustamisvaiheessa osakkeiden merkintähintana 0,5 milj. euroa (osakepääoma 0,25 milj. euroa ja sijoitetun vapaan oman pääoman (SVOP) rahasto 0,25 milj. euroa)
  • viimeistään 31.12.2022 12,5 milj. euroa (suora sijoitus SVOP-rahastoon)
  • viimeistään 31.12.2023 5 milj. euroa ja (suora sijoitus SVOP-rahastoon)
  • viimeistään 31.12.2024 6,3 milj. euroa (suora sijoitus SVOP-rahastoon).

Perustamisvaiheen jälkeiset pääomituspäätökset tuodaan myöhemmin erikseen päätöksentekoon. Vuosina 2023‒2024 tehtävien pääomitusten vaiheistusta ja keskinäistä suuruutta voidaan tarvittaessa muuttaa erillisten päätösten yhteydessä, mikäli pääomitukseen vaikuttavat olosuhteet muuttuvat merkittävästi perustamisvaiheessa ennakoiduista.

Luonnokset yhtiön perustamissopimuksesta ja yhtiöjärjestyksestä ovat esityslistan liitteinä 1‒3.

Yhtiöittämisen hankinta- ja valtiontukioikeudellinen tarkastelu

Yhtiö on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetussa laissa tarkoitettu hankintayksikkö eli se kilpailuttaa hankintansa hankintalakia noudattaen. Yhtiön tehtävänä on varmistaa kaupungin viranomaistoiminnan edellytyksiä tuottamalla ja hankkimalla keskitetysti kaupungin tarvitsemat kriittiset digitaaliset peruspalvelut. Yhtiö mahdollistaa osaltaan sen, että Helsinki on maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki sekä tukee kaupungin tukipalveluiden tuottavuuden ja läpinäkyvyyden kehittämistä. Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa eikä se jaa omistajilleen osinkoa, vaan mahdollinen voitto on käytettävä yhtiön oman toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen kaupunkikonsernin yhtiölle asettamat tavoitteet huomioon ottaen. Yhtiö ei toimi kilpailutilanteessa markkinoilla. Siten yhtiö tyydyttää hankintalain edellyttämällä tavalla sellaisia yleisen edun mukaisia tarpeita, joilla ei ole teollista tai kaupallista luonnetta. Lisäksi voidaan todeta, että yhtiö toimii kaupungin määräysvallan ja valvonnan alaisena. Kaupunki omistaa yhtiön osakekannan, nimittää yhtiön hallituksen jäsenet sekä ohjaa yhtiön toimintaa.

Yhtiö on hankintalain mukainen kaupungin sidosyksikkö. Näin ollen kaupungin ja yhtiön välisiin hankintoihin ei sovelleta hankintalakia. Yhtiön ja kaupungin kokonaan omistamien muiden sidosyksiköiden välisiin hankintoihin ei myöskään sovelleta hankintalakia perustuen niiden väliseen sisarsidosyksikköasemaan. Yhtiö on kokonaan kaupungin määräysvallassa, koska kaupunki omistaa yhtiön osakkeista 100 prosenttia sekä käyttää hankintalain edellyttämällä tavalla ratkaisevaa vaikutusvaltaa yhtiön strategisiin tavoitteisiin ja tärkeisiin päätöksiin hallituksen jäsenten nimeämisoikeuden, omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan keinoin. Yhtiön toiminnassa tulee kuitenkin varmistaa, että sen liikevaihdosta enintään 5 % ja enintään 500 000 euroa muodostuu muilta tahoilta kuin kaupungilta tai kaupungin kokonaan omistamilta muilta sidosyksiköiltä. Toiminnan kohdistumisen prosenttiosuutta laskettaessa on otettava huomioon sopimuksen tekemistä edeltävien kolmen vuoden keskimääräinen kokonaisliikevaihto. Käynnistysvaiheessa ei ole suunniteltu palveluiden ulosmyyntiä.

Lisäksi yhtiö toimii kaupungin ja sen tytäryhteisöjen yhteishankintayksikkönä, mikä kirjataan yhtiön toimialaksi sen yhtiöjärjestykseen. Yhteishankintayksikkönä yhtiö voi kilpailuttaa kaupungin ja sen tytäryhteisöjen käyttöön puitejärjestelyitä ja dynaamisia hankintajärjestelmiä, joiden kautta kaupunki ja tytäryhteisöt voivat hankkia tavaroita tai palveluja.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Euroopan unionin valtiontukisääntöjä sovelletaan kuitenkin ainoastaan silloin, kun tuensaajana on yritys. Yrityksellä tarkoitetaan oikeudellisesta muodosta tai rahoitustavasta riippumatta taloudellista toimintaa harjoittavaa yksikköä. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluita tarjotaan markkinoilla. Valtiontukiarvioinnissa on siten selvitettävä, onko perustettava yhtiö valtiontukisääntelyn mukainen yritys eli harjoittaako se taloudellista toimintaa.

EU-tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan julkisen vallan käyttäminen ei ole taloudellista toimintaa. Taloudellista toimintaa ei ole myöskään julkiseen vallankäyttöön erottamattomasti liittyvä toiminta, joka itsenäisesti arvioiden voisi olla tyypiltään taloudellista. Erottamattomuutta arvioidessa tulee selvittää, liittyykö toiminta luonteensa, siihen sovellettavien sääntöjen sekä tavoitteidensa perusteella julkisen vallan käyttöön vai ei.

Yhtiön tehtävänä olisi omistajastrategialuonnoksen mukaan varmistaa kaupungin toiminnan edellytyksiä tuottamalla ja hankkimalla keskitetysti kaupungin toimialojen, keskushallinnon ja tarkastusviraston tarvitsemat kriittiset digitaaliset peruspalvelut. Yhtiön vastuulla olisi siten kaupungin viranomaistoimintaan ja julkisen vallan käyttöön läheisesti liittyviä toimintoja, joita ei voi pitää luonteeltaan taloudellisina. Ilman kyseisiä palveluja kaupunki ei voisi hoitaa lakisääteisiä tai kunnan yleisen toimivallan puitteissa hoidettavaksi ottamiaan tehtäviään. Näin ollen kyse olisi julkisen vallankäyttöön erottamattomasti liittyvistä palveluista.

Lisäksi perustettava yhtiö kuuluisi omistajastrategialuonnoksen mukaan kaupungin muihin kuin markkinaehtoisesti toimivien tytäryhteisöjen ryhmään eikä yrityksen tarkoituksena ole tuottaa voittoa omistajalleen. Yhtiö tuottaisi palveluita kaupungille tai kaupunkikonserniin kuuluville tytäryhteisöille hankintalain sidosyksikköpoikkeusten perusteella. Tällöin yhtiö ei toimisi kilpailutilanteessa markkinoilla. Yhtiö voisi toimia markkinoilla ainoastaan marginaalisesti, sidosyksikkösääntelyn ulosmyyntirajoitusten puitteissa.

Edellä läpikäydyin perustein yhtiön perustamiseen ei liity valtiontukia koskevia esteitä, koska yhtiö ei tosiasiallisesti toimi kilpailluilla markkinoilla, kun se tuottaa digitaalisia peruspalveluita viranomaistoimintaa varten. Yhtiön tulee kuitenkin ottaa toiminnassaan huomioon hankintalain ulosmyyntiin liittyvät rajoitteet. Lisäksi yhtiön sallitun ulosmyyntiosuuden puitteissa myymät palvelut tulee hinnoitella markkinaehtoisesti. Tämän tulee olla myös todennettavissa kyseistä toimintaa koskevan eriytetyn kirjapidon ja tuloslaskelmien perusteella.

Kaupunginvaltuuston päätöksen täytäntöönpano

Kaupunginhallitus toteaa, että mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy sille nyt tehdyn esityksen, niin kaupunginhallitus tulee täytäntöönpanon yhteydessä:

  • kehottamaan kaupunginkanslian oikeuspalveluita yhteistyössä strategiaosaston kanssa perustamaan osakeyhtiön kaupunginkanslian digitaalisen perustan nettobudjetoidun toiminnan jatkamista varten sekä allekirjoittamaan liitteenä olevien luonnosten mukaiset ja muut tarvittavat yhtiön perustamis- ym. asiakirjat sekä tekemään niihin tarvittaessa teknisluonteisia tai muuten vähäisiä muutoksia,
  • hyväksymään perustettavan yhtiön kaikkien osakkeiden merkitsemisen kaupungin lukuun yhtiön perustamisen yhteydessä, ja kehottamaan kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastoa maksamaan osakkeiden merkintähinnan 0,5 milj. euroa talousarviotililtä 8 06 02, Arvopaperit, Muut kohteet, kaupunginhallituksen käytettäväksi,
  • hyväksymään digitaalisen perustan nettobudjetoituja toimintoja koskevan liiketoiminnan, omaisuuden ja henkilöstön siirrot sekä niihin liittyvät osakemerkinnät liitteenä olevien asiakirjaluonnosten mukaisesti sekä kehottamaan kaupunginkanslian oikeuspalveluita kaupungin puolesta allekirjoittamaan kyseiset asiakirjat ja muut mahdolliset kyseiseen siirtoon liittyvät asiakirjat sekä tekemään niihin tarvittaessa teknisluonteisia tai muuten vähäisiä muutoksia,
  • hyväksymään yhtiöön siirtyvän henkilöstön asemaa koskevan neuvottelupöytäkirjan ja siirtomuistion/siirtymäsopimuksen,
  • vahvistamaan yhtiölle tytäryhteisökohtaisen omistajastrategian liitteenä olevan luonnoksen mukaisesti sekä
  • kehottamaan kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosastoa valmistelemaan tarvittaessa kaupunginkanslian digitaalisen perustan nettobudjetoidun toiminnan yhtiöittämiseen liittyviä apporttiomaisuuden siirtoja koskevat ylitysoikeuspäätökset.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto tulee erikseen päättämään hallintosäännössä määritellyn toimivallan perusteella yhtiön hallituksen jäsenten valitsemisesta.

Close

Kaupunginhallitus 23.05.2022 § 389

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä kaupunginkanslian digitaalisen perustan nettobudjetoitujen toimintojen siirtämisen liiketoimintaa välittömästi jatkamaan perustettavalle kaupungin kokonaan omistamalle osakeyhtiölle.

16.05.2022 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Päivi Majuri, projektipäällikkö, puhelin: 310 23608

paivi.majuri@hel.fi
Close

This decision was published on 08.06.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Kaupunginhallitus

Ask for more info

Päivi Majuri, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 23608

paivi.majuri@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.