Hankinta, asiantuntijapalvelu erityisasumisen selvitystyöstä, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-005902
More recent handlings
§ 4
This decisionmaker is no longer active

Asiantuntijapalvelun hankinta erityisasumisen selvitystyöstä

Tukipalvelupäällikkö

Päätös

Tukipalvelupäällikkö päätti hankkia KPMG:ltä selvitystyön, joka koskee Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille suunnattujen erityisasumispalvelujen talousprosesseja ja vuokrasubventiomallin oikeudellista taustaa 1.1.2023 alkaen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on 35.000 euroa. Hankinnan kustannusarvio perustuu KPMG:n antamaan tarjoukseen 20.4.2022. Toimeksianto sitoo osapuolia vasta kun toimeksiantosopimus on allekirjoitettu.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan toimiala on aikavälillä 9/2021-3/2022 teettänyt KPMG:llä selvityksen erityisasumisen nykytilasta. Tällä päätöksellä tilattava selvitys on tarkoituksenmukaista tilata asiakokonaisuuteen jo perehtyneeltä palveluntuottajalta, jolla on sisältöön liittyvää erityisasiantuntemusta.

Laaditun nykytilakuvauksen ja siitä johdettujen jatkokeskustelujen perusteella on tunnistettu seuraavia kiireellisiä erityisasumisen jatkoselvitys- ja kehitystarpeita:

Erityisasumisen järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen, nyt kaupungissa sovellettavalla vuokrasubventiomallilla voi olla vaikutusta Helsingin kaupungille myönnettävän valtionavustuksen määrään. Vaikutuksia ei tunnistettu nykytila-analyysiä varten kerätyn tietoaineiston perusteella riittävän kattavasti. Sovellettavan vuokrasubventiomallin oikeudellinen tausta ja sisällölliset mahdollisuudet tulee selvittää. Samassa yhteydessä tulee kuvata vuokralaskutukseen liittyvät rahavirrat ja talousprosessit asiakasmaksulain sekä talousraportoinnin ja tilastoinnin vaatimukset huomioiden.

Nykytilaselvityksessä tunnistettiin heikkouksia erityisasumisen kokonaiskoordinoinnin, raportoinnin ja seurannan prosesseissa ja vastuissa. Erityisasumisen kokonaisuuden hallinnan parantamiseksi kaupunginkanslian alaisuuteen ehdotettiin perustettavan erityisasumisen koordinaattorin, projektipäällikön tai vastaavan resurssin tehtävänkuva. Tehtävänkuvaan kuuluvat vastuut, toimintavaltuudet ja tavoitteet sekä tehtävänkuvan implementointi osaksi pysyvää erityisasumisen palvelurakennetta tulisi määritellä yhdessä keskeisten kaupunkikonsernin toimijoiden kanssa.

Erityisasumisen prosesseihin liittyvien tietojärjestelmien rajapintoja ja tiedonhallinnan kokonaisuutta tarkastellaan erikseen, ja arvioidaan miltä osin asuntokannan hallinnan, vuokralaskutuksen, talousraportoinnin ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelumaksujen ja asiakastarpeiden yhteensovittamista voidaan sujuvoittaa.

Erityisasumisen nykyiset vuokrasopimukset on tarkoitus käydä läpi sopimuskohtaisesti. Toimenpiteellä varmistetaan vuokratason oikeellisuus asuntokohtaisesti ja asumisen tukipalvelujen tarkoituksenmukainen kohdentuminen. Samalla tulisi käynnistää toimenpiteet erityisasumisen kriteerien määrittelemiseksi. Kriteerit tulisi määritellä asukasryhmäkohtaisesti.

Selvitykseen sisällytetään kuvaus erityisasumisen vuokralaskutuksen talousprosesseista ja rahavirroista.

Selvityksen tavoitteena on varmistaa lainmukaiset talousprosessit ja läpinäkyvän vuokrasubventiomallin oikeudellinen tausta 1.1.2023 voimaan tulevat lainsäädäntömuutokset huomioiden

Tilattava selvitys sisältää seuraavat pääkohdat:

Erityisasumisen talousprosessien ja rahavirtojen kuvauksen. Kuvaus tuotetaan sekä kaupunkikonsernin että asiakkaan näkökulmasta. Kuvauksen perusteella tunnistetaan erityisasumisen talousprosessien mahdolliset muutostarpeet, joilla voidaan parantaa asiakkaan oikeusturvaa, tilastoinnin ja talouden seurannan kohdentumista ja/tai talousprosessin kokonaistaloudellisuutta.

Selvityksen Helsingin kaupungin soveltaman vuokrasubventiomallin oikeudellisesta taustasta ja mahdollisista vaikutuksista valtionavustuksen määrään. Selvitystä varten haastatellaan 1.1.2023 voimaan tulevien lainsäädäntömuutosten tulkintaan perehtyneitä asiantuntijoita mm. valtionhallinnosta ja Kuntaliitosta. Haastattelututkimus tukee KPMG:n asiantuntijoiden toteuttamaa oikeudellista tarkastelua rahoitukseen liittyvästä lainsäädännöstä.

Vaikutusarvion erityisasumisen talousprosesseista ja 1.1.2023 alkaen sovellettavasta vuokrasubventiomallista Helsingin kaupungissa. Havaintojen ja mahdollisten toimenpidesuositusten esittely.

Hankinnasta tehdään toimeksiantosopimus sosiaali- ja terveystoimialan ja KPMG:n välillä. Sopimus on määräaikainen ja se päättyy, kun työ on työohjelman mukaisesti luovutettu tilaajalle, elleivät osapuolet ole kirjallisesti toisin sopineet.

Tukipalvelupäällikön oikeus toteuttaa sisäinen tilapalveluhankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 18.1.2022 § 7.

This decision was published on 11.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Carl Slätis, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 26307

carl.slatis@hel.fi

Decisionmaker

Sari Oikarinen
vs. tukipalvelupäällikkö