Hankesuunnitelma, Sörnäisten metroaseman liukuportaat, Liikennelaitosliikelaitos

HEL 2022-006170
More recent handlings
Case 5. / 42 §

Sörnäisten metroaseman liukuportaiden peruskorjaus ja uusiminen, hankesuunnitelma

Board of Helsinki City Transport

Päätös

Johtokunta hyväksyi Sörnäisten metroaseman liukuportaan AA02 peruskorjauksen ja liukuportaiden AB04 ja AB05 uusimisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta yhteensä on 1.192.000 euroa kustannustasossa huhtikuu 2022.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Liukuportaiden peruskorjauksella ja uusimisella parannetaan Sörnäisten metroaseman tasonvaihtolaitteiden toimintavarmuutta ja siten ylläpidetään matkustajaliikenteen toimivuutta ja matkustajien tyytyväisyyttä metroliikenteen matkustajamukavuuteen.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021-2025 (kaupunginvaltuusto 13.10.2021) todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Strategiassa on tavoite jatkaa raideliikenteen verkostokaupungin toteuttamista. Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin strategian mukainen.

Suhde muihin päätöksiin

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 19.5.2021, 128 §, Sörnäisten metroaseman perusparannuksen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 10,13 milj. euroa kustannustasossa joulukuu 2020.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Useat Sörnäisten metroaseman tasonvaihtolaitteista ovat olleet pitkään käytössä ja lähestyvät elinkaarensa päätä. Tämä tilanne oli tiedossa Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannushankkeen suunnittelussa, mutta tuolloin tehdyn tarveharkinnan perusteella liukuportaiden kunnostus siirrettiin vielä tulevaisuuteen. Perusparannushankkeen piiriin kuuluu vain hissien AE01 ja AE02 uusiminen.

Sittemmin on todettu, että Sörnäisten metroaseman lippuhallitasolta laituritasolle johtavien liukuportaiden kattava peruskorjaus tai uusiminen on välttämätöntä liukuportaiden toiminnan takaamiseksi. Elinkaarensa päässä olevat liukuportaat vaativat huomattavasti enemmän huoltotoimenpiteitä kuin peruskorjatut tai uudet. Laituritasolle johtavia liukuportaita ei voida peruskorjata kaikkia kerralla ilman erittäin huomattavia ongelmia metroaseman käytölle. Näistä pitkistä liukuportaista ensimmäisenä on tarkoitus peruskorjata keskimmäinen, AA02.

Lippuhallitasolta Vaasanaukiolle johtavat liukuportaat AB04 ja AB05 ovat myös ikääntyneet ja niiden toimintavarmuus on huomattavasti heikentynyt. Matkustajille aiheutuvien haittojen minimoimiseksi on niiden uusiminen tarkoituksenmukaista toteuttaa lippuhallitason perusparannushankkeen yhteydessä.

Liukuportaiden peruskorjauksen ja uusiminen laskevat niiden kunnossapitokustannuksia ja parantavat portaiden toimintavarmuutta.

Kahden muun lippuhallitasolta laituritasolle johtavan liukuportaan, AA01 ja AA03, mahdollisesta peruskorjauksesta päätetään myöhemmin erikseen.

Hankkeen toteuttaminen

Liukuportaiden AB04 ja AB05 uusiminen toteutetaan Sörnäisten metroaseman lippuhallitason perusparannuksen yhteydessä, jolloin se aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa matkustajille.

Liukuportaan AA02 peruskorjaus toteutetaan vuoden 2023 aikana. Pitkistä liukuportaista reunimmaiset, AA01 ja AA03 ovat käytössä koko peruskorjauksen ajan.

Hankkeen toteuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) yhteistyökumppani Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat enintään 1.192.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti kustannustasossa huhtikuussa 2022.

Hankkeen kustannustason tarkempi indeksipohjainen määrittely tehdään hankintaratkaisun osana ja tätä indeksiä käytetään hankkeen kustannuksien seurannassa.

Vuodelle 2022 hankkeen kustannuksiksi on arvioitu n. 230.000 euroa, mikä sisältää suunnittelun, rakennuttamisen ja projektinjohdon sekä portaiden asennustöiden kustannuksia. Hankkeelle on varattu vuoden 2022 tulosbudjetissa 750.000 euroa. Vuonna 2023 hankkeen kustannukset ovat arviolta n. 885.000 euroa. Vuodelle 2023 sijoittuvat kustannukset otetaan huomioon talousarvioin valmistelussa kyseiselle vuodelle.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hanke rahoitetaan lainarahoituksella. Hanke aiheuttaa 15 vuoden poistoajalla 79.500 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Hankkeen on arvioitu säästävän vuodessa 23.500 euroa kunnossapito- ja energiakustannuksissa. Tällöin hankkeen kokonaisvaikutus on 56.000 euroa vuodessa.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) voidaan laskuttaa HSL:ltä.

Loppuosa poistoista jää suoraan kaupungin HKL:n infratukena maksettavaksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen hyväksymien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.192.000 euroa, HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Close

This decision was published on 27.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Ask for more info

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi