Hankinta, minikilpailutus, kalusteet, Perhekeskus Ruoholahti, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-006179
More recent handlings
§ 40
This decisionmaker is no longer active

Minikilpailutus / Kampin perhekeskuksen laajennusosan kalusteet 2022 HEL 2020-012513

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella hankkia toimisto- ja julkitilakalusteita Kampin perhekeskuksen laajennusosaan Ruoholahteen seuraavilta toimittajilta etusijajärjestyksessä:

Kohderyhmä 1. Yleistuolit
1. Input interior Oy (2447489-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 2. Työtuoli ja satulatuoli
1. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Martela Oyj (0114891-2)
4. Isku Interior Oy (1831497-2)

Kohderyhmä 3. Jakkarat
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 4. Nojatuolit
1. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
2. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 5. Sähkötyöpöydät
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Isku Interior Oy (1831497-2)
4. Input interior Oy (2447489-2)

Kohderyhmä 6. Pöydät
1. Isku Interior Oy (1831497-2)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Input interior Oy (2447489-2)
4. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 7. Pikkupöydät, sivupöydät ja sohvapöydät
1. Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Modeo Oy (2028267-4)
4. Isku Interior Oy (1831497-2)

Kohderyhmä 8. Magneettitussitaulu
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Input interior Oy (2447489-2)
4. Isku Interior Oy (1831497-2)
5. AJ Tuotteet Oy (0643009-5)
6. Lekolar-Printel Oy (1546343-8)

Kohderyhmä 9. Apteekkarinkaapit ja laatikosto
1. Input interior Oy (2447489-2)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 10. Avohyllyt
1. Input interior Oy (2447489-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)

Kohderyhmä 11. Kaapit
1. Input interior Oy (2447489-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 12. Säkkituoli ja aktiivituoli
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Lekolar-Printel Oy (1546343-8)

Kohderyhmä 13. Pikkutuolit
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Input interior Oy (2447489-2)

Kohderyhmä 14. Rahit
1. Isku Interior Oy (1831497-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Input interior Oy (2447489-2)
4. Martela Oyj (0114891-2)

Kohderyhmä 15. Sohvat ja rahi
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Isku Interior Oy (1831497-2)
4. Input interior Oy (2447489-2)

Kohderyhmä 16. Naulakot
1. Martela Oyj (0114891-2)
2. Modeo Oy (2028267-4)
3. Input interior Oy (2447489-2)

Kohderyhmä 17. Ruokapöytä ja tuolit
1. Modeo Oy (2028267-4)
2. Martela Oyj (0114891-2)
3. Input interior Oy (2447489-2)

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 195 000 euroa (alv 0 %).

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Hankinnasta ei tehdä sopimuksia vaan ainoastaan tilaukset aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Helsingin kaupungilla on voimassa oleva puitejärjestely (HEL 2020-012513) kymmenen toimisto- ja julkitilakalustetoimittajan kanssa.

Hankinnan kohteena on toimisto- ja julkitilakalusteiden hankinta Kampin perhekeskuksen laajennusosaan Ruoholahteen. Hankinnan kohde koostuu seitsemästätoista (17) eri kalusteryhmän muodostamasta kohderyhmästä.

Tarjouksen pystyi jättämään joko yhteen tai useampaan hankinnan kohderyhmään. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Tarjousten vertailu tehtiin kohderyhmittäin ja vertailuhintana käytettiin kunkin kohderyhmän kokonaishintaa. Kunkin kohderyhmän kokonaisvertailuhinta saatiin laskemalla kohderyhmän sisältämien positioiden kokonaishinnat yhteen. Kohderyhmän sisältämien positioiden kokonaishinnat saatiin kaavalla: yksikköhinta x hankittava määrä (arvioitu hankintamäärä). Tarjoukset asetettiin etusijajärjestykseen kohderyhmittäin halvimman kokonaishinnan perusteella.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, tarjouksen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimuksia. Tarjouspyyntö lähetettiin puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 10.5.2022 tarjouspalvelu.fi –portaalin kautta. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 20.5.2022 klo 10.00 mennessä. Asetettuun määräaikaan mennessä jätettiin 43 kysymystä, ja niihin vastattiin 24.5.2022.

Tarjoukset

Määräaika tarjousten jättämiselle oli 3.6.2022 klo 10.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät:
AJ Tuotteet Oy (0643009-5)
Input interior Oy (2447489-2)
Isku Interior Oy (1831497-2)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (0114891-2)
Modeo Oy (2028267-4)
Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Kaikki tarjoukset otettiin mukaan tarjousvertailuun. Tarjoukset asetettiin kohderyhmittäin etusijajärjestykseen kohderyhmäkohtaisen kokonaishinnan perusteella. Tarjousten vertailu ja etusijajärjestyksen mukainen toimittajalistaus on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa.

Toimivaltaperuste

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.

This decision was published on 09.06.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai 
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Lotta Kauppila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727

lotta.kauppila@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja