Meluilmoitus, Ulkoilmakonsertti, Kaasutehtaankatu 1, Suvilahti, Elevent Group Oy

HEL 2022-006267
More recent handlings
§ 108

Päätös Elevent Group Oy:n meluilmoituksesta koskien Urbaanit Lavatanssifestivaalit -tapahtuman ulkoilmakonsertteja Suvilahdessa, Sörnäinen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristönsuojeluyksikön päällikkö päätti hyväksyä Elevent Group Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Urbaanit Lavatanssifestivaalit -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 15.–16.7.2022 Suvilahden tapahtumakentällä, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa (mukaan lukien myös teltat) vain seuraavina ajankohtina:
    – Perjantai 15.7.2022 kello 9.00–24.00 (testaus + konsertti).
    – Lauantai 16.7.2022 kello 11.30–24.00 (testaus + konsertti).
  2. Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava mittauksin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.

    Mittauksia on tehtävä osoitteissa Vilhonvuorenkatu 11 ja Arielinkatu 10 sijaitsevien rakennusten ylimmissä kerroksissa.

    Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittaus-standardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
  4. Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 24.7.2022. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2022-006267.

    Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi julkisivuun kohdistuvan melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) konserttipäivittäin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti (kuvaaja) ja taajuusjakauma sekä mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon.
  5. Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava kaikkiin asuinrakennuksiin vähintään porraskäytäväkohtaisesti Kuvan 1. mukaisesti. Tiedote on jaettava vähintään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.

    Lisäksi tiedote on jaettava ainakin seuraaville asukasyhdistyksille: Merihaka-seura, Kallio-seura, Kulosaarelaiset-Brändborna ja Kalasataman asukasyhdistys ry. 

    Tiedotteesta on käytävä ilmi ulkoilmakonserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat ja tiedot järjestäjästä yhteystietoineen. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan.
  6. Tapahtuman aiheuttaman meluhaitan riittävästä torjunnasta on
    sovittava ennakkoon seuraavien päiväkotien, hoivakotien ja terveyskeskuksen johtajien kanssa neuvottelemalla :

    – päiväkoti Pääskylä (Hämeentie 55 B)
    – päiväkoti Pikkutylli (Arielinkatu 2)
    – päiväkoti Ariel (Arielinkatu 6)
    – päiväkoti Kalasatama (Polariksenkatu 1)
    – Kalasataman terveyskeskus (Työpajankatu 14)
    – Kalastaman palveluasumisryhmä (Junonkatu 9 B)
    – Kipparitalo (Arcturuksenkatu 6)
  7. Roskaantunut tapahtuma–alue ja sen lähiympäristö on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
  8. Tapahtuman jätehuollon toteuttamisesta on laadittavajätehuoltosuunnitelma, joka on toimitettava ympäristöseuranta ja -valvontayksikölle (kymp.yseposti@hel.fi) viimeistään 15.6.2022.

    Jätehuoltosuunnitelman laatimisessa tulee noudattaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksiä.
  9. Käymälöiden viereen ja/tai sisälle tulee sijoittaa riittävästi jäteastioita ja opasteita, jotta tapahtumayleisö ei heittäisi käymälälietteen joukkoon sinne kuulumattomia roskia.

Kuva 1. Tiedotusalue (Määräys 5.).

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö– ja lupajaosto 10.6.2021, 141 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.
     
    Määräystä annettaessa on otettu huomioon ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus (Ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus vuonna 2022, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö– ja lupajaosto 17.3.2022, 56 §), jossa on määritelty kello 22.00 jälkeen päättyvien konserttipäivien enimmäismäärät ja päättymisajat eri tapahtumapaikoilla ( https://www.hel.fi/static/ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf ).
  2. Mittausvelvoite on tarpeen konsertin meluhaittojen arvioimiseksi. Koska ulkoilmakonsertti päättyy vasta yöaikaan, tulee melutilannetta seurata klo 22.00–24.00 luotettavin mittauksin. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
  3. Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS–akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
  4. Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen. Mittaustulosten perusteella selvitetään myös asukkaiden tekemiä meluhaittailmoituksia.
  5. Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa porraskäytäväkohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  6. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa päiväkotien eikä hoivakodin toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  7. Tapahtuman järjestäjä vastaa roskaantuneen tapahtuma–alueen ja sen lähialueen siivoamisesta.
  8. Jätehuoltosuunnitelman avulla varmistetaan suuren yleisötapahtuman jätehuollon toimivuus.
  9. Tapahtuman käymälöiden lietteet eivät saa aiheuttaa haittaa jätevedenpuhdistamon toiminnalle. Riittävä määrä jäteastioita ja opasteita käymäläalueella vähentää käymälälietteen joukkoon kuulumattomia roskia.

Ilmoitus

Ilmoituksen tekijä

Elevent Group Oy, Myyraksen Mäntytie 2, 01400 Vantaa

Y–tunnus: 2610029-6

**********

Ilmoituksen sisältö

Urbaanit Lavatanssifestivaalit -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 15.–16.7.2022 Suvilahden tapahtumakentällä. Äänentoistolaitteita käytetään seuraavasti:

– Perjantai 15.7.2022 kello 9.00–24.00 (testaus + konsertti).
– Lauantai 16.7.2022 kello 11.30–24.00 (testaus + konsertti).

Toiminnan aiheuttama melutaso (LAeq) 10 metrin päässä melulähteestä on ilmoituksen mukaan noin 90–95 dB. Melutaso (LAeq) on eniten melulle altistuvien kohteiden luona on ilmoituksen mukaan yli 95 dB. Melulle eniten altistuvat asuinrakennukset sijaitsevat lännessä Käenkujalla, Suvilahdenkadulla, Vilhonvuorenkadulla, Vilhonvuorenkujalla sekä idässä Arielinkadulla.

Meluntorjuntatoimina ilmoituksessa mainitaan porraskäytäväkohtainen tiedottaminen, äänentoistolaitteiden suuntaaminen ja melutilanteen jatkuva seuranta miksauspisteellä.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 4.5.2022. Ilmoitusta on täydennetty 20.5.2022

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristönsuojeluyksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200, 202 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla osoitteessa:

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Päätös on voimassa toistaiseksi.

This decision was published on 13.06.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Kyösti Kanerva, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 23897

kyosti.kanerva@hel.fi

Decisionmaker

Katariina Serenius
yksikön päällikkö