Tietopyyntö, UNOPS:in S3i-toiminta
Tietopyyntö koskien Helsingin kaupungin asiakirjoja UNOPS-järjestön S3i-toimintaan liittyen
Päätös
Kansliapäällikkö päätti, että pyydettyjä asiakirjoja ei luovuteta siltä osin kuin kaupungilla ei ole asiakirjoja hallussaan.
Päätöksen perustelut
Tietopyyntö
Yleisradion toimittaja ********** on 5.5.2022 pyytänyt nähtäväkseen kaikki Helsingin kaupungin asiakirjat liittyen YK:n alaisen United Nations Office for Project Services -järjestön (UNOPS) S3i-toimintaan.
Tietopyynnössä on erikseen pyydetty luovuttamaan kaikki julkiset asiakirjat kuten esimerkiksi sopimukset, päätökset sekä kaikki sähköpostit, jotka koskevat S3i-ohjelmatoimistoa, sen perustamista ja sen toimintaa.
Tiedon pyytäjän mukaan tällaisia sähköposteja ovat esimerkiksi viestinvaihto minkä tahansa tahon kanssa, joka on ollut mukana vaikuttamassa esimerkiksi toimiston perustamisessa, viestinvaihto Helsingin kaupungin edustajien ja ulkoministeriön välillä sekä viestinvaihto Helsingin kaupungin edustajien ja YK:n edustajien välillä. Tietoja on pyydetty ajalta 1.1.2017–5.5.2022.
Kaupunki on 19.5.2022 luovuttanut tiedon pyytäjälle tietopyynnön alaan kuuluvat ja hallussaan olevat asiakirjat, eli kaupungin asianhallintajärjestelmästä löytyvät asiakirjat sekä kaupungin palveluksessa parhaillaan olevien työntekijöiden sähköpostiviestit.
Kaupungin palveluksesta poistuneiden henkilöiden sähköpostit
Tiedon pyytäjä on kaupungin toimittaman vastauksen jälkeen pyytänyt kaupunkia luovuttamaan myös mahdolliset kaupungin palveluksesta poistuneiden henkilöiden aiheeseen liittyvät sähköpostiviestit. Tiedon pyytäjä on ilmoittanut haluavansa tietopyyntöään koskevassa asiassa valituskelpoisen päätöksen.
Kaupungilla ei ole yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain nojalla oikeutta avata tai lukea työntekijän tai päätoimisen luottamushenkilön lähettämiä sähköpostiviestejä kuin poikkeuksellisissa tilanteissa. Käsillä ei ole laillista perustetta käsitellä työntekijöiden tai päätoimisen luottamushenkilön sähköpostitilejä palvelussuhteiden päätyttyä.
Koska Helsingin kaupungilla ei ole hallussaan pyydettyjä, kaupungin palveluksesta poistuneiden henkilöiden mahdollisia aiheeseen liittyviä sähköpostiviestejä, asiakirjoja ei voida luovuttaa tiedon pyytäjälle.
This decision was published on 15.06.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Henri Kähönen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36027